آفتاب
واکنش‌ها متفاوت است؛

فخری:در ایران منتظرمدال شمشیربازان هستند در جهان منتظر لغزش آنها!

فخری:در ایران منتظرمدال شمشیربازان هستند در جهان منتظر لغزش آنها!

سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر با تاکید بر اینکه عملکرد تیمش در مسابقات جهان فوق العاده بود، گفت: واکنش‌ها نسبت به عملکرد شمشیربازان در داخل و خارج کشور متفاوت است.

پیمان فخری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عملکرد شمشیربازان ایران در بخش انفرادی و تیمی اسلحه سابر مسابقات قهرمانی جهان گفت: نمی‌دانم؛ شاید کسب مدال برای شمشیربازی ایران در چنین سطح از مسابقاتی هنوز زود است. شاید هنوز کار داریم و باید بیشتر از این خوب شویم تا به مدال برسیم. ما خیلی زود در میان مدعیان شمشیربازی جهان سری در سرها درآوردیم، اما قطعاً هنوز تا رسیدن به جایگاهی که منجر به مدال جهانی شود، راه داریم.

وی تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم از اینکه شاگردانم با عزت در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می‌کنند و با چنین عملکردی به کار خود خاتمه می‌دهند. شمشیربازان اسلحه سابر در مسابقات آلمان خوب نبودند؛ آنها عالی بودند. این اولین سالی بود که این شمشیربازان با این شرایط و به عنوان مدعی در مسابقات شرکت می‌کردند و به معنای واقعی، نفس همه را گرفتند.

سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر با یادآوری اینکه علی پاکدامن در بخش انفرادی رقابت‌های قهرمانی جهان تا جمع هشت بازیکن برتر پیش رفت، گفت: علی در این رقابت‌ها «یاکیمنکوف» که مدعی و شانس مدال روس‌ها بود را از دور رقابت‌ها کنار زد. این شمشیرباز با عملکردش باعث حذف نماینده مدعی ایتالیا هم شد. پاکدامن به معنای واقعی فوق‌العاده کار کرد و صعودش در رنکینگ جهانی و قرار گرفتن در جایگاه پانزدهم جهان هم نشان از همین مهم دارد.

فخری با تأکید بر اینکه ملی‌پوشان شمشیربازی اسلحه سابر در بخش تیمی مسابقات قهرمانی جهان هم خیلی خوب کار کردند، گفت: آنها اصلاً و در هیچ مرحله و رقابتی کم نگذاشتند، بازیکنان فقط در مصاف با مجارستان آن هم با نتیجه نزدیک ۴۵-۴۲ شکست خوردند. مجارستان تیم کمی نیست، این تیم ژیلاگی را در اختیار داشت که طلای ریو را از آن خود کرد؛ ضمن اینکه شاتماری هم از این تیم در بخش انفرادی همین رقابت‌ها قهرمان شد. با این حال شمشیربازان ما نَفَسِ مجارستان را گرفتند تا نتیجه را به این تیم واگذار کنند.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ایران در دوره پیشین مسابقات قهرمانی جهان مغلوب رومانی شد، اما امسال همین تیم که سومی جهان را در کارنامه دارد، شکست داد، تصریح کرد: در بخش تیمی مسابقات قهرمانی جهان، روسیه و آلمان به ترتیب هشتم و نهم شدند، در حالی که این دو تیم به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ طلای این رقابت‌ها را به دست آورده بودند. ایران اما در حضور این تیم‌ها موفق به کسب جایگاه پنجم شد. در کل می‌خواهم بگویم شاگردانم هم در بخش انفرادی و هم در بخش تیمی مسابقات آلمان فوق‌العاده کار کردند. آنها دقیقاً همانی بودند که من می‌خواستم. حالا اینکه چه زمان این عملکرد خوب منجر به مدال می‌شود را نمی‌دانیم.

سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر در واکنش به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه فکر می‌کنید تیم‌تان چه فاکتوری برای کسب مدال جهانی کم دارد؟، گفت: من در این تیم هیچ چیزی کم نمی‌بینم، در نظر داشته باشید که ما در حال مقابله با یک دنیا هستیم، تدارکات و آمادگی که شمشیربازان ما دارند، همه تیم‌های دیگر هم دارند. در نظر داشته باشید سرمربی روسیه با دریافت ماهانه ۲۵ هزار یورو، گران‌قیمت‌ترین سرمربی شمشیربازی است، اما آنها هم در این مسابقات مدالی نگرفتند. اصلاً بحث کم گذاشتن و فوت کوزه‌گری نیست، رقابت میان مدعیان نزدیک است.

وی در این رابطه ادامه داد: دو سال است که شمشیربازی ایران، خود را در میان مدعیان و بزرگان جهان می‌بیند. طی ۵۰ سال گذشته و تا قبل از اینکه کره جنوبی به جمع مدعیان اضافه نشود، ترکیب هشت تیم برتر دنیا ثابت بود اما ما یکی، دو سالی است این ترکیب را به هم زده‌ایم. شمشیربازی ایران تا قبل از ریو چیزی نبود اما الان به مرحله‌ای رسیدیم که در حال مقابله با مدعیان هستیم؛ مدعیانی که ۱۰ برابر ما سرمایه‌گذاری می‌کنند. شاید مجموع حقوق، مزایا و هزینه‌های مربوط به تدارکات و سالن‌های ما یک‌دهم دیگر تیم‌ها باشد. اما ما به اندازه آنها و چه بسا بیشتر و بهتر نتیجه می‌گیریم.

فخری همچنین تأکید کرد: بعد از اتمام هر رویدادی و با وجود عملکرد فوق‌العاده شمشیربازانمان که نتیجه آن را در رنکینگ جهانی هم می‌بینیم، مدام از من می‌پرسند دلیل نگرفتن مدال چه بود. در حالی که ما با واکنش و سؤال متفاوتی از تیم‌های دیگر روبرو هستیم؛ مبنی بر اینکه چه زمان قرار است لغزش داشته باشیم و از این آمادگی فوق‌العاده دور شویم.

وی همچنین در رابطه با وضعیت عابدینی و اینکه طی رویدادهای گذشته برخلاف انتظارات، نتوانسته ظاهر شود و همین موضوع منجر به سقوطش در رنکینگ جهانی هم شده، این‌گونه توضیح داد: در مورد عابدینی جای نگرانی نیست. من اطمینان دارم مجتبی به روزهای خوب خود بازمی‌گردد. او شمشیرباز خوبی است اما طی ماه‌های گذشته فشارها و انتظارات زیادی را متحمل بود و همین باعث شده از خودِ واقعی‌اش دور شود. عابدینی در هیچ یک از رویدادهای اخیر کم نگذاشت و کوتاهی نکرد. فقط دعا کنید او هر چه زودتر خودش را پیدا می‌کند و همانی می‌شود که همه می‌خواهند. من به خودِ مجتبی هم گفته‌ام که باید پاسخگوی عملکردش باشیم. پس باید هر چه زودتر خودش را جمع کند و به دوران اوجش بازگردد.

پیمان فخری در پایان تأکید کرد: این موضوع را در نظر داشته باشید که در هر یک از رویدادهایی که اخیراً در آن شرکت کرده‌ایم، یکی از شمشیربازان ما موفق به پیش‌روی تا مراحل بالا شده است. زمانی تمام بار تیم روی دوش عابدینی بود اما حالا به جایی رسیده‌ایم که هر یک از نفراتمان برای خود یک مدعی هستند.

کد N1740899

وبگردی