آفتاب

طرح دولت برای تعدیل واردات خودرو

طرح دولت برای تعدیل واردات خودرو

در این باره، طرحی را در دولت پیشنهاد داده‌ایم که به زودی مورد تصویب قرار خواهد گرفت تا در میزان واردات اتومبیل‌های خارجی تعدیل ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم مصوبه‌ای برای عدم خرید کالاهای خارجی که مشابه ایرانی داشته است اما نهادهای دولتی به این مصوبه عمل نمی‌کنند. چه نظارت‌هایی در این باره انجام شده است؟ گفت: از سال ۹۳، لیستی را تقدیم دولت کرده‌ایم که پس از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت. 

سازمان بازرسی و دیوان محاسبات بر عدم خرید کالاهای خارجی نظارت می‌کنند

او ادامه داد: براساس این مصوبه، دستگاه‌های دولتی و پیمانکاران مرتبط با دستگاه‌های دولتی نباید کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، از خارج خریداری کنند. در سال ۹۴، مجددا به آن لیست افزوده شد و خوشبختانه امسال نیز به همان لیست، ۱۱۴ قلم کالا اضافه شده است. 

این عضو دولت یازدهم با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی براساس این مصوبه‌، نباید کالاهای مورد تصویب را از خارج خریداری کنند و این کار ممنوع است، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات رونوشت این مصوبه را دارند و بر روند اجرای این کار نظارت می‌کنند. این مصوبه لازم‌الاجرا است و همه دستگاه‌های دولتی به این مصوبه باید پایبند باشند. 

کالاها هر روز کیفی‌تر و بهتر می‌شوند 

نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که به عملکرد خودتان چه نمره‌ای می‌دهید؟ تصریح کرد: من نباید به خودم نمره بدهم. قطعا در این شرایط موفقیت‌های خوبی حاصل شده اما این موفقیت‌ها به خاطر من نبوده است بلکه به دلیل زحمات همه همکارانی بوده که چه در ستاد وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط فعال هستند و چه در بخش‌ خصوصی فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه با ثبات‌ ایجاد شده در بازار، کالاها هر روز کیفی‌تر و بهتر می‌شوند و ما با توسعه صادرات روبه‌رو بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: این مساله ناشی از تلاش فعالان اقتصادی، مدیران، کارگران و همه دست‌اندرکاران است. حدود هفت میلیون نفر در زیرمجموعه صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌‌کنند و این موفقیت‌ها حاصل زحمات آنهاست.

درخواستم سبک‌تر شدن کارها است

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یک سوم شاغلان کشور در زیرمجوعه وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال هستند.

نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در کابینه دولت دوازدهم حضور خواهید داشت؟ ابراز داشت: اگر منظور از کابینه، وزیر باشد ان‌شاالله نخواهم بود چون درخواست من این است که کارهایم اندکی سبک‌تر باشم ولی خدمت‌گزاری را وظیفه خود می‌دانم.

وزیر اقتصاد دستور انتشار آمارهای گمرگی را داده است

او در پاسخ به این سوال که عدم اعلام ترازهای تجاری ایران چیست؟ بیان کرد: معتقد هستیم آمارها هرچه که هستند، باید اعلام شود و گمرک نیز قصد اعلام آمارها را دارد. البته گمرک دو ماه است که آمارها را به صورت رسمی و از طریق سایت اعلام نکرده است ولی ما از این آمارها اطلاع داریم. وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز دستور داده‌اند تا گمرک این کار را انجام دهد.

بر میزان واردات کالاهای اساسی افزوده شده است 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اقتصاد به هر میزان که رونق می‌یابد بر تقاضاها افزوده می‌شود، یادآور شد: براساس بررسی‌های چهار ماه گذشته، بر میزان واردات کالاهای اساسی افزوده شده است. یک دلیل آن است که وزارت جهادکشاورزی سال گذشته سخت‌گیری‌هایی را برای حمایت از تولید داخلی انجام داد که به همین خاطر، برخی از ذخایر کم شدند ولی امسال خوشبختانه اجازه واردات این کالاها را به ما داده‌اند زیرا اگر این کالاها وارد نشوند، ممکن است  قیمت آن کالاها افزایش یابد.

دولت با افزایش واردات خودروی خارجی مخالف است

نعمت‌زاده با بیان اینکه واردات اتومبیل در کشور افزایش یافته است که دولت با این مسئله مخالف است، عنوان کرد: در چهار ماه گذشته، ۲۰ صادرات تولید خودروها افزایش یافته است. با این حال، این افزایش واردات نشان از افزایش وضعیت زندگی مردم است که می خواهند ماشین‌های بهتری را سوار بشوند.

دولت در حال تهیه طرحی برای تعدیل در واردات خودرو است 

او اضافه کرد: خوشبختانه در فروش خودروهای داخلی با مشکلی روبه‌رو نیستیم و تقاضا برای این مسئله وجود دارد. از سوی دیگر، درخواست استفاده از اتومبیل خارجی نیز وجود دارد. در این باره، طرحی را در دولت پیشنهاد داده‌ایم که به زودی مورد تصویب قرار خواهد گرفت تا در میزان واردات اتومبیل‌های خارجی تعدیل ایجاد شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برخی‌ها معتقد هستند نرخ ارز با تورم داخلی و خارجی و مابه‌التفاوت آنها با یکدیگر هم‌پا نبوده است و این مسئله موجب افزایش واردات شده است، گفت: این یکی از بحث‌هایی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد چون سال گذشته ما به دنبال تک‌نرخی شدن ارز بودیم ولی به دلایل مطرح شده از سوی بانک مرکزی، این اقدام به تاخیر افتاده و شاید این مسئله بر میزان افزایش واردات بی‌تاثیر نبوده است. 

امید به سرمایه‌گذاران، صنعت‌گران و معدنکاران بازگشته است

نعمت‌زاده افزود: ممکن است مردم فکر کنند ارز مبادله‌ای زودتر از بین برود و به همین خاطر با ارز مبادله‌ای به واردات هجوم آورده‌اند که این امر خوب نیست. وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس بانک مرکزی و به طور کلی، تیم اقتصادی دولت در این باره در حال کار کردن هستند.

او درباره بهترین و ماندگارترین اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار سال گذشته اظهار داشت: من فکر می‌کنم بهترین اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار سال گذشته، بازگرداندن امید به سرمایه‌گذاران، صنعت‌گران و معدنکاران بوده است که به دولت اعتماد کنند و پول را به سمت تولید بیاورند زیرا در هشت سال دولت قبل، بیشتر پول‌ها به سمت و سوی ساخت و ساز رفت و به همین خاطر، بخش مسکن و ساخت و ساز فعال شده بود و سرمایه به سمت تولید نیامده بود. 

بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار منزل بلااستفاده داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه توانسته‌ایم فضایی را ایجاد کنیم که منابع مالی به تدریج به سمت صنعت و تولید داخلی بیاید، تصریح کرد: اگر ما امروز با مشکل اشتغال روبه‌رو هستیم، این مسئله به خاطر عدم سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته بوده است. امروز بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار منزل بلااستفاده داریم در حالی که این سرمایه‌ می‌توانست به سمت تولید و ایجاد اشتغال بیاید. اما این سرمایه به سمت ساخت مسکن رفته و راکد و بلااستفاده مانده است و از آن استفاده نمی‌شود و فقط به شکل یک دارایی برای مردم تبدیل شده است. این جهت‌گیری خوشبختانه در حال عوض شدن است و امیدواریم در دولت آینده رغبت به سرمایه‌گذاری بیشتر شود. 

 

کد N1740358

وبگردی