آفتاب
کوتاه

ارتزاق یک میلیون نفر از کشاورزی در خوزستان

ارتزاق یک میلیون نفر از کشاورزی در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به ظرفيت و توانایی بالای استان در بخش كشاورزی، افزايش ظرفیت اشتغال در اين بخش امكان‌پذير ...

دنیای اقتصاد– اهواز– محمد علاف‌پور:رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به ظرفيت و توانایی بالای استان در بخش كشاورزی، افزايش ظرفیت اشتغال در اين بخش امكان‌پذير است. در خوزستان 190 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم از بخش کشاورزی در حال ارتزاق هستند. کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: بخش كشاورزی در كنار رسالت اصلی خود كه توليد غذا و ايجاد امنيت غذايي است، وظايفي همچون توليد ناخالص داخلي در صادرات غيرنفتي و تامين بيش از 96درصد مواد خام صنايع تبديلي و فرآوری و ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم را بر عهده دارد.وی افزود: اشتغال ايجاد شده در بخش كشاورزی ويژگي‌هايي دارد كه از جمله آن می‌توان به مولد بودن اين اشتغال اشاره كرد چراكه اين اشتغال به‌منظور توليد است. همچنين هزينه ايجاد اشتغال در هريك از بخش‌هاي كشاورزي نسبت به ساير بخش‌ها كمتر است.

 

چنگلوایی تصریح کرد: طرح‌های اشتغالزايي در حوزه كشاورزی به‌طور معمول به‌منظور حفظ محيط زيست هستند. بر اين اساس و بر حسب تكليف وزارت جهاد كشاورزی، سند توسعه اشتغال پايدار متناسب با ظرفيت هر شهرستان تدوين شده است. وی ادامه داد: در اين طرح به وضعيت فعلی كشاورزی در شهرستان‌ها، توان و توسعه استان، الزامات قانونی و مشوق‌های موردنياز توجه شده است و تعهدات پيش‌بيني شده با توجه به هر بخش و شهرستان ارائه شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در استان‌های ديگر شاهد كمك به صندوق حمايت از سرمايه‌گذاری در بخش كشاورزی هستيم كه سود وام‌های اين صندوق‌ها 3 تا 4 درصد است و انتظار داريم افزايش سرمايه صندوق‌های فعلي و ايجاد صندوق‌های حمایت کشاورزی به‌ويژه در مناطق محروم موردتوجه قرار گيرد. چنگلوایی گفت: با توجه به از بين رفتن بيش از 4 ميليون از نخيلات در آبادان و خرمشهر تقاضا داريم كمك بلاعوض به نخلكاران انجام شود. در اين زمينه وزارت جهاد كشاورزی تعهد داده است به ميزاني كه استان هزينه كند، كمكي در اين زمينه داشته باشد. وی با بیان اینکه ظرفيت آبياری تحت فشار در استان وجود دارد، افزود: اعتبار پيش‌بينی شده برای آب آبياری تحت فشار 40 ميليارد تومان بود كه علاوه‌بر آن 10 ميليارد تومان ديگر هزينه شد و قرار است مبلغ 60 ميلیارد تومان ديگر در اختيار استان قرار گيرد. در اين زمينه به كمك سازمان آب و برق نياز داريم. ظرفیت اجرای اين طرح در شهرستان‌های محروم شمال استان تا حداقل 15 هزار هكتار وجود دارد که یكی از پيش نيازهای آن مجوز آب است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه برای ايجاد شهرك‌های كشاورزی نيز نامه‌نگاری‌هايي انجام گرفته است كه به دنبال رفع مشكلات در اين حوزه هستيم، اظهار کرد: اهداف برنامه‌ريزي شده در حوزه كشاورزی نيازمند آموزش به بهره‌برداران است.

کد N1739982

وبگردی