آفتاب
معاون اول رییس جمهوری:

38 میلیارد متر مکعب آب با همت دولت یازدهم در پشت سدهای کشور ذخیره شده است

38 میلیارد متر مکعب آب با همت دولت یازدهم در پشت سدهای کشور ذخیره شده است

کرمانشاه- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری با اشاره به نهضت بزرگ سدسازی در دولت یازدهم گفت: با اجرای سدهای مختلف در این دولت اکنون 38 میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای کشور ذخیره شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در مراسم افتتاح سد جامیشان سنقر و کلیایی گفت: مردم استان کرمانشاه به واسطه مرزداری از کیان ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس حق زیادی به گردن ملت ایران دارند.
وی 12 مرداد را زمان تحلیف رییس جمهوری و آغاز دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: امیدوارم در دولت آینده به ریاست دکتر روحانی شاهد پیشرفت و توسعه ملت ایران در ابعاد مختلف باشیم.
جهانگیری در ادامه مساله آب را مهمترین چالش پیش روی مردم و مسئولان در ایران عنوان کرد و گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است از این رو چالش کم آبی سال به سال عمیق تر می شود و مشکلاتی مانند دریاچه ارومیه را به وجود می آورد.
به گفته وی، بحران آب مشکلاتی را برای مردم برخی استان ها به وجود آورده است، لذا حتی اگر بخواهیم آب را از یک استان به استان دیگر انتقال دهیم مردم حساسیت زیادی به خرج می دهند و این موضوع نیز چالش بزرگی برای کشور به وجود آورده است چرا که مردم دائما نگران مواجه شدن با بحران کم آبی هستند.
به گفته جهانگیری، خشک شدن دشت های حاصلخیز ما را وا می دارد که در مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب کارهای اساسی انجام دهیم.
وی ادامه داد که دولت یازدهم براساس آینده نگری و تشخیص اولویت ها اقدام به سد سازی کرده و این سدها هم اکنون بخش زیادی از مشکلات کم آبی کشور را رفع کرده است.
جهانگیری با قدردانی از حمایت های رهبر معظم انقلاب در موضوع مدیریت آب بیان داشت: برای اجرای طرح های آبرسانی در کشور به 10 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نیاز داشتیم که با درایت مقام معظم رهبری این میزان اعتبار به این موضوع اختصاص داده شد.
معاون اول رییس جمهوری اقدام های انجام شده دولت یازدهم در حوزه آب را بی سابقه و کم نظیر دانست و افزود: با این حال باید در مدیریت مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی کارهای جدی صورت گیرد و فرهنگ صرفه جویی در کشور نهادینه شود.
جهانگیری در ادامه بر ضرورت انتقال صنایع پرمصرف آب به سواحل شمالی و جنوبی کشور تاکید کرد و گفت: سواحل ما ظرفیت بالایی در جلب سرمایه گذاری دارند اما اکنون در صدها کیلومتر از سواحل کشور کاری انجام نشده است و دولت برای سرمایه گذاری و اسکان جمعیت در این مناطق برنامه دارد و به زودی برنامه های دولت در این زمینه را تشریح خواهیم کرد.
وی وزارت نیرو را موفق ترین وزارتخانه دولت نامید و گفت: شخص وزیر و مسئولان، معاونان و کارکنان این وزارتخانه با پیگیری و دلسوزی طرح های مهمی را در کشور اجرا کرده اند.
جهانگیری تاکید کرد که اگر مساله آب در کشور به خوبی مدیریت نشود می تواند خطرساز باشد از این رو باید هر ایرانی دلسوز در راستای مدیریت بهینه و منطقی آب احساس مسئولیت کند و در راستایی صرفه جویی آب فرهنگ سازی شود.
این مقام عالی رتبه دولت در ادامه کرمانشاه را استان کشاورزی نامید و گفت: شرایط برای توسعه استان در حوزه کشاورزی و دیگر بخش ها فراهم است و دولت با تقویت زیربناها زمینه توسعه را فراهم می کند.
وی تاکید کرد که دولت مسائل و مشکلات استان کرمانشاه را در بخش های مختلف پیگیری خواهد کرد.
جهانگیری در ادامه به طرح های آبرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: در سال 95 مبلغ 500 میلیون دلار و در سال 96 نیز مبلغ 300 میلیون دلار برای طرح های آبرسانی روستایی تصویب کرده است.
به گفته وی با این ارقام در سال 95 به 2 هزار و 980 روستا آبرسانی شده است و این حجم از کار به اندازه 10 سال قبل از خودش بوده است.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: این طرح ها در حالی انجام شده است که دولت یازدهم با کمبود منابع مواجه بوده است اما دولت عزم خود را برای رفع مشکلات آب روستاییان جزم کرده است.
جهانگیری تاکید کرد که امسال نیز با همین سرعت طرح های آبرسانی روستایی انجام خواهد شد و هدف دولت کاهش دغدغه های مردم روستاها در زمینه آب آشامینی سالم ، راه روستایی ، برق و سایر امکانات است.
وی از اختصاص یک و نیم میلیارد دلار معادل پنج هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به منظور اشتغالزایی در روستاها خبر داد و افزود: این میزان اعتبار در قالب در قالب تسهیلات ارزان قیمت از طرق استانداری ها توزیع خواهد شد و دولت از کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در روستاها دارند و همچنین طرح های خود روستاییان در زمینه اشتغالزایی حمایت خواهد کرد.
جهانگیری 30 فروردین 95 هم سفری یک روزه به استان کرمانشاه داشت و در آن سفر نیز 2 سد مخزنی 'تنگه حمام' (شهدای گمنام) در قصرشیرین و 'دایک'' در گیلانغرب و طرح تولیدی نان صنعتی کرمانشاه را افتتاح کرد و همچنین از سد داریان در پاوه و راه آهن غرب در مسیر ملایر به کرمانشاه و کرمانشاه به قصرشیرین بازدید کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و 24 هزار و 640 کیلومتر مربع مساحت، دارای 14 شهرستان، 31 شهر، 86 دهستان و 2 هزار و 793 روستای دارای سکنه، در غرب کشور واقع شده است.
3033/8066/7457 خبرنگاران:فرزاد نویدی و جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1739678

وبگردی