آفتاب

ایجاد سه هزار هکتار گلخانه در سواحل مکران بااستفاده از انرژی خورشیدی

ایجاد سه هزار هکتار گلخانه در سواحل مکران بااستفاده از انرژی خورشیدی

زاهدان - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح ایجاد بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور با وسعت سه هزار هکتار در سواحل مکران در جنوب استان با استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق گلخانه ها و آب شیرین کن تصویب شد.

رضا نجفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل سیستان و بلوچستان که با حضور استاندار و اعضای کارگروه آب و کشاورزی و شماری از مسئولان استانی برگزار شد اجرای این طرح در منطقه لیپار شهرستان چابهار به تصویب رسید.
وی افزود: با اجرای این طرح برای 31 هزار نفر از مردم جنوب سیستان و بلوچستان شغل ایجاد می شود.
وی گفت: با استفاده‌ از فناوری پیشرفته‌ و همکاری متخصصان و سرمایه ‌گذاران خارجی و داخلی قرار است این طرح در منطقه لیپار چابهار واقع در جنوب سیستان و بلوچستان اجرایی شود.
وی ادامه داد: برق مورد نیاز برای گلخانه و آب‌ شیرین‌ کن ‌های این طرح در بستر دریای عمان، با نصب 300 هکتار آینه از انرژی خورشیدی تامین خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عملیات اجرای این طرح در یک ماه آینده آغاز می شود.
نجفی گفت: با اجرای این طرح، سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی گلخانه ای در سیستان و بلوچستان تولید می شود.
وی افزود: هم اینک 10 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که 252 هکتار آن در سیستان و بلوچستان واقع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بیشترین گلخانه های استان در ایرانشهر، خاش، میرجاوه، زاهدان و شهرستان های منطقه سیستان قرار دارد.
وی افزود: خیار، گوجه، فلفل، بادمجان و سبزیجات برگی و گل شاخه بریده رز از مهمترین محصولات تولیدی در گلخانه های استان است.
به گزارش ایرنا هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
کد N1739635

وبگردی