آفتاب
وزیر بهداشت:

بخش اقتصادی قوه مجریه علاقه‌ای به استقلال دانشگاه‌ها ندارد

بخش اقتصادی قوه مجریه علاقه‌ای به استقلال دانشگاه‌ها ندارد

وزیر بهداشت گفت: به رغم اصرار مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه به خصوص، بخش اقتصادی آن علاقه‌ای به مستقل بودن دانشگاه‌ها ندارد و در جلسات دولت وزیر علوم و وزیر بهداشت مدام باید مراقب باشند که لایحه‌ای تصویب نشود که بر اساس آن اختیارات دانشگاه‌ها را محدود کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس سراسری هیئت امنای دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که صبح امروز سه شنبه سوم تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: در طول سه سال و نیم گذشته هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از 650 جلسه برگزار کردند که ماحصل آن نزدیک به 9 هزار مصوبه است.این مصوبات در جهت مصالح عمومی مردم در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است.

او با بیان اینکه مردم در حوزه سلامت گرفتاری‌های بسیاری داشته و دارند گفت: خوشبختانه در طول این مدت از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت کمک‌های وافری برای اصلاح امور سلامت شده است و ما از این بابت از مجلس شورای اسلامی بسیار قدردانیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حوزه سلامت بسیار مهم است و توسعه و پیشرفت کشور در سایه سلامت و سالم بودن ملت و مردم است و این حوزه نیازمند توجه جدی است در کشورهای پیشرفته نیز مهمترین موضوع سلامت مردم است.

هاشمی با بیان اینکه امیدواریم در چهار سال پیش رو نیز یک نظام سلامت کارآمد مورد نظر مسئولان کشور باشد تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 68 قانون هیئت امنای دانشگاه‌ها را تصویب و با این قانون به نوعی به استقلال نسبی برای دانشگاه‌ها تن داد.

او ادامه داد: در سال 1318 که دانشگاه تشکیل شد به طور مستقل کار خود را آغاز کرده و در سال 1321 از وزارت فرهنگ آن زمان برای تعیین رئیس و امور جاری منفک شدند یعنی دانشگاه در دهه‌های 20، 30 و 40 به صورت مستقل اداره می‌شد. همزمان با انقلاب اسلامی برای استقلال دانشگاه قانون تبیین شده که از این قانون هیئت امنا بیرون آمد. هیئت امنا بسیار مترقی است و ما سعی می‌کنیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

وزیر بهداشت با اظهار تاسف از اینکه در این سال‌ها هیئت امنا منحصر به امور مالی و اداری شده است، یادآور شد: متاسفانه در این سال‌ها هیئت امنا اختیارات خود را محدود به امور مالی و اداری کرده‌اند در حالی که وظیفه آنها دیده‌بانی، سیاست گذاری، حل مشکلات و ... است. بخشی از این مشکل به مجریان بر می‌گردد که در به کارگیری اعضای هیئت امنا کمتر تلاش می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه تشکیل هیئت امنا و تثبیت اختیار به آنها با مخالفان جدی در دولت روبرو است گفت: به رغم اصرار مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه به خصوص در بخش اقتصادی علاقه‌ای به مستقل بودن دانشگاه‌ها ندارد و در جلسات دولت وزیر علوم و وزیر بهداشت مدام باید مراقب باشند که لایحه‌ای تصویب نشود که بر اساس آن اختیارات دانشگاه‌ها را محدود کنند.

او افزود: مجلس شورای اسلامی در ماده یک به رغم مخالفت‌های شدید تمدید این قانون را به تصویب رسانده و حتی آن را بر دیگر قوانین برتری بخشید و ما امیدواریم هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی در دولت دوازدهم در حوزه درمان رسالت خود را به خوبی انجام دهد و دانشگاه اختیارات بیشتری داشته باشد و این اختیارات از مرکز به محیط منتقل شود.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح آمایش سرزمینی گفت: خوشبختانه اکنون که طرح آمایش سرزمینی در وزارت بهداشت به طور کامل در حال اجرا شدن است و ما 10 منطقه را مدنظر داریم می‌توانیم بسیاری از اختیارات را به دانشگاهی‌ها واگذار و از آن طرف از هیئت امنا بخواهیم تا با کمک گرفتن از سایر اعضا در حوزه اختیاراتشان موفق عمل کنند.

هاشمی با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌ها در حوزه سلامت کنترل هزینه است، گفت: معتقدم یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات در کنترل هزینه استقلال است. ما می‌توانیم از سطح بیمارستان تا سطح دانشگاه سقف تعیین کرده و بودجه سالیانه برای آنها اختصاص دهیم و امور را به آنها واگذار کرده و در مقابل شاخص‌هایی مانند رضایت مندی، اثربخشی و ... را از آنها بخواهیم.

او ادامه داد: رئیس دانشگاه نیز باید مجری تصمیمات هیئت امنا باشد در این صورت می‌توان به شکوفایی دانشگاه‌ها و بروز فعالیت‌های منطقه‌ای وملی امیدوار بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه عملکرد هیئت امنا در دانشگاه‌ها مانند مجلس شورای اسلامی است، گفت: اگر ما در عمل از ظرفیت قانون حداکثر استفاده را ببریم و از نظر مالی نیز اختیارات را به آ‌نها واگذار کرده و سقف اعتبار برایشان تعریف بکنیم و در مقابل شاخص‌ها را از آنها طلب کنیم احساس می‌کنم چندین گام به جلو برداشته و توانسته‌ایم مدیریتی را که مدنظر قانون بوده است، عملی کنیم.

او در پایان با تشکر از مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: اگر اشراف به مشکلات از سوی مجلس شورای اسلامی نبود شاید این قانون سر به نیست می‌شد و چیزی ازآن باقی نمی‌ماند همچنین سپاسگذاریم از اعضای مجلس شورای اسلامی که در اجرای طرح تحول سلامت به ما کمک کردند.

کد N1739487

وبگردی