آفتاب

مرگ 5نفر و دیالیز 62 نفر در سیرجان براثر مصرف مشروبات تقلبی

مرگ 5نفر و دیالیز 62 نفر در سیرجان براثر مصرف مشروبات تقلبی

کرمان - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصرف مشروب دست ساز و تقلبی که پنجشنبه هفته گذشته بیش از یکصد نفر را در شهرستان سیرجان دچار مسمومیت شدید کرده بود ، تا این لحظه منجر به مرگ 5نفر و دیالیز 62 نفراز مسموم شدگان شده است .

سید محمد صابری سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون آخرین وضعیت مسموم شدگان بستری شده این حادثه افزود: آمار مسموم شدگان مشروب الکلی دست ساز که آغاشته به متانول بوده در سیرجان از 29 تیر ماه سال جاری تا ساعت 24 روز دوشنبه دوم مرداد به 120 نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 22 بیمار در بیمارستانهای غرضی، امام رضا (ع) و ولیعصر شهربابک بستری و تحت درمان قرار دارند ، از بیمارانی که دیالیز شده اند خواست تا مراقبتهای اولیه را در این خصوص بمنظور جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی جدی بگیرند .
صابری تاکید کرد: افرادی که مشروبات الکلی مصرف کرده اند حتما به منظور معاینه به بیمارستان مراجعه کنند.
طبق اعلام مسئولان مشروب تقلبی عرضه شده در سیرجان آغشته به متانول بوده است.
متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول های بخش چاپ و تکثیر، چسبها، رنگ، جلادهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
متابولیت های حاصل از متانول بسیار سمی و برای بدن انسان مضر است و علائم مسمومیت با متانول معمولا در عرض 30 دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می شود که بصورت گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است و معمولا بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند و پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا 6 تا 24 ساعت و بسته به میزان متانول مصرف شده به طول می انجامد که در این مرحله اختلال بینایی افزایش می یابد و علائمی همچون تاری دید، تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، 2 بینی تا کوری کامل ایجاد می شود.
طی یک تا 2 ساعت اولیه پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول، به دلیل وجود اتانول در مشروبات، علایم مستی، برافروختگی، پرحرفی و علایم گوارشی بروز می کند که این امر سبب می شود این بیماران معمولا دیرتر و بطور شایع پس از 24 ساعت و با وضعیت بدتر و وخیم تر به بیمارستان مراجعه کنند.
کوری، نارسایی دائمی کلیه ها، کما و نهایتا مرگ عوارض ناشی از مصرف مشروب تقلبی، مشکوک به آلودگی با متانول است.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار : بهنام احمدی *
3029/ 5054
کد N1739449

وبگردی