آفتاب
مسعود جاهد به مهر گفت:

«سعدی خوانی» را برای اجرا آماده می کنم/ فقر در بخش مکتوب نی نوازی

«سعدی خوانی» را برای اجرا آماده می کنم/ فقر در بخش مکتوب نی نوازی

نوازنده، آهنگساز و خواننده موسیقی ایرانی ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی از انتشار مجموعه مکتوب آموزش نی نوازی و تلاش برای اجرای زنده پروژه «سعدی خوانی» سخن گفت.

مسعود جاهد نوازنده، آهنگساز و خواننده موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان جزئیاتی از تازه ترین فعالیت های خود بیان کرد: در این سال ها که به شدت درگیر بیماری همسر فقیدم شیدا بودم فرصتی برای پژوهش و تالیف کتاب های آموزشی نداشتم. یکی از این فضاهای پژوهشی مجموعه «آموزش نی» بود که بعد از حاد شدن شرایط همسرم به وقفه افتاد و من نتوانستم آن را به پایان برسانم. به هر حال هم اکنون شرایطی پیش آمده که بتوانم این کتاب های آموزشی را در هفت جلد منتشر کنم.

وی ادامه داد: جلد اول کتاب به مبانی مقدماتی، الفبای نی نوازی و صداسازی ساز نی اختصاص دارد که در این محدوده هنرجو با برخی از تکنیک های نوازندگی آشنا می شود. در جلد دوم و سوم که مربوط به پیش درآمدهاست فضای کار به هفت دستگاه و متعلقاتش تقسیم می شود. در جلدهای چهارم و پنجم هم ردیف عبدالله خان دوامی و در جلدهای ششم و هفتم به ردیف میرزا عبدالله پرداخته می شود. این کتاب ها هم اکنون در مرحله نهایی قرار دارد و طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته اواخر تابستان امسال رونمایی می شود.

این نوازنده نی توضیح داد: متاسفانه ما در بخش مکتوب حوزه ساز نی به شدت فقیر هستیم این در حالی است که این فقر در سازهای دیگر وجود ندارد. بنابراین من تلاش کردم تا به سهم خود فضایی را فراهم کنم تا در بخش مکتوب نی نوازی نیز بتوانیم به فضای مطلوبی برسیم و امیدوارم این کوشش بتواند مورد توجه دوستداران موسیقی قرار بگیرد.

جاهد در بخش دیگری از صحبت های خود به پروژه «سعدی خوانی» نیز اشاره کرد و گفت: فعلا غرق در سعدی هستم و فضای زندگی شخصی ام به شکلی است که با آثار این شاعر عجین شده ام. فضایی که برای پروژه «سعدی خوانی» در نظر گرفته شده مشتمل بر ۴۰ تصنیف با آوازهای برادرم محمود جاهد است که مدتی نزد استاد شجریان به فراگیری آواز پرداخته است. به هر ترتیب ساخت تصنیف برای اشعار سعدی کار بسیار دشواری است که امیدوارم توانسته باشم در این راه گام هایی را بردارم.

این هنرمند در پایان عنوان کرد: در این فضای موسیقایی حسین رضایی نیا دف، مجید عاصفی سه تار، یگانه تولایی همخوان و بنده به عنوان نوازنده نی و خواننده حضور داریم. «قبله اهل دل» اولین آلبوم، «سر عشق» دومین آلبوم و «هوای دل» سومین آلبوم از مجموعه »سعدی خوانی» است که در ابتدا قرار بود به صورت یک جا منتشر شود اما با توجه به اینکه جمع آوری هر سه آلبوم کار بسیار مشکلی است هر یک از این آثار به صورت جداگانه منتشر می شود. البته من تصمیم دارم بعد از دریافت مجوزهای لازم از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای زنده این پروژه نیز اقدامات لازم را انجام دهم و در پی آن بتوانم در شیراز و تهران کنسرت هایی را برگزار کنم.

کد N1739374

وبگردی