آفتاب

لزوم تشکیل کابینه تعاملی

لزوم تشکیل کابینه تعاملی

*احمد مازنی

مادامی که صحبت از کابینه دوازدهم به میان می آید، لازم است به جای مصادیق بر اصول و معیارها تاکید کنیم آن هم اصول و معیارهایی که بتواند امنیت پایدار را به ارمغان بیاورد. شاید این سوال در ذهن نقش ببندد که چرا باید بر امنیت پایدار اصرار بورزیم، دلیل آن روشن است، چرا که ما در عرصه منطقه ای و فرامنطقه ای با چالش های مختلف و در عرصه داخلی به لحاظ اقتصادی و آسیب های اجتماعی با مشکلات جدی رو به رو هستیم. از آنجایی که مبنای امنیت پایدار همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین الملل را در بر می گیرد لذا لازم است این مقوله را به عنوان یک اولویت در نظر گرفت.
نکته دیگری که نباید مغفول بماند هماهنگی رئیس جمهور با ارکان دیگر نظام از جمله مقام معظم رهبری است؛ اعتماد رهبری به کابینه ای که در حال شکل گیری است؛ قطعا می تواند امنیت پایدار را در سطح گسترده تری محقق سازد.
نکته قابل توجه در مورد شکل گیری کابینه دوازدهم مطالبات مردم است که همواره باید آیینه مقابل مسوولین باشد و کابینه در راستای تحقق مطالبات شکل بگیرد. این به معنای سهم خواهی جناح ها نیست بلکه به این معناست که آنچنان هارمونی ای در کابینه محقق شود تا مسلم شود که قرار است مشکلات مردم در سایه این تیم اجرایی حل شود؛ مشکلاتی که هم حوزه اقتصاد و هم حوزه سیاست را در بر می گیرد. نباید فراموش کرد از سال 88 هنوز گره هایی وجود دارد که باید در یک شرایط آرام حل شود. بنابراین کابینه دوازدهم لازم است یک کابینه کاملا هماهنگ باشد.
در پایان باید این نکته را نیز یادآور شد که آقای روحانی مشی‎اي را در پیش گرفته که قابل نقد است؛ به این معنا که او تنها از دریچه قانون به مجلس نگاه می کند. یعنی رئیس جمهور وظیفه دارد کابینه معرفی کند و مجلس وظیفه دارد که رای بدهد و یا خلاف آن تصمیم بگیرد. البته انتظار قوی‎تری که دولت دارد، این است که مجلس یه همه وزرا رای اعتماد بدهد و خواهیم دید درست در زمان رای گیری لابی‎ها فعال می شود. در حالی که این نگاه نمی تواند نگاهی از منظر تعامل باشد؛ در رويکرد تعاملي ميان قواي مجريه و مقننه، دولت قبل از معرفی کابینه، بايد تعاملی قوی با مجلس داشته باشد و شخصا با فراکسیون های مختلف به بحث بنشیند و آن را به معاونین و ... احاله ندهد.

آنچه امروز نیازمند آن هستیم این است که تعامل در عالی ترین درجات خود به منصه ظهور برسد تا مشکلات در سایه رفتارهای هماهنگ ریشه کن شود.

*نماینده مرد تهران در مجلس دهم 

27216

کد N1739231

وبگردی