آفتاب

بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی کشوردر شیراز راه‌اندازی می‌شود

بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی کشوردر شیراز راه‌اندازی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس از احداث بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی کشوردر شیراز خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، "حمزه روغنیان" به روند افزایش احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما هرروز شاهد رشد روز افزون حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای احداث کارخانجات تولید تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه‌ها هستیم، در همین راستا استان فارس و بوشهر با 83 ساختگاه برای اتصال به پست‌های فوق توزیع، پیشتاز در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی هستند.

وی در ادامه افزود: این کارخانه توسط شرکت تأمین انرژی برق ایرانیان (تابان) با سرمایه گذاری بانک حکمت ایرانیان در زمینی به مساحت 12 هزار و 500 هزار مترمربع با ظرفیت تولید سالانه 130 مگاوات در فاز اول و در مراحل طرح توسعه تا میزان 250 مگاوات احداث شده است.

روغنیان درادامه افزود: دو ساختگاه احداث نیروگاه خورشیدی هر کدام به میزان 10 مگاوات در مناطق آباده و اقلید به شرکت تابان واگذار شده است که امیدواریم تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد؛ همچنین 5 نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در استان فارس در مناطق اقلید، آباده، خرامه، کهمره سرخی، و منطقه ویژه لامرد در حال احداث است.

 معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق فارس به نحوه خرید انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی پرداخت و تصریح کرد: شبکه گسترده تحت پوشش شرکت برق منطقه‌ای فارس به لحاظ پتانسیل جذب تابش خورشید و مدت زمان تابش نور خورشید یکی از بهترین مناطق کشور جهت احداث نیرو گاه‌های فوق الاشاره می‌باشد وزارت نیرو با عقد قرارداد خرید تضمینی 20 ساله، انرژی تولیدی نیروگاه‌های فتوولتائیک را خریداری کرده و ریسک سرمایه گذاری را کاهش داده است.

گزارش ارسالی حاکی از این است که مصرف سوخت نیروگاه‌های گازی برای تولید یک کیلووات ساعت انرژی به‌میزان حدود 0.25 مترمکعب گاز است.

به گفته محمدرضا سلطانی، کارشناس تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای فارس با توجه به منبع عظیم و نا متناهی انرژی خورشید و فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید وی بر اقتصاد مقاومتی، احداث نیروگاه‌های فوق بیش از پیش ضروری به‌نظر می‌رسد؛ به همین لحاظ اهداف اصلی وزارت نیرو، تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر است.

 

کد N1739101

وبگردی