آفتاب
روزهای برزخی یک شهر؛

اطلسی های شهرم پژمرده اند/اینجا زمان از حرکت ایستاده است

اطلسی های شهرم پژمرده اند/اینجا زمان از حرکت ایستاده است

زنجان-سکونتگاهای غیررسمی، حاشیه نشین ها، مناطق آسیب پذیر، خارج از محدوده واژه هایی هستند که این روزها بهانه ای برای عدم توزیع عادلانه عمران شهری در زنجان شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استانها: این روزها و بعد از آنکه شورای دوره پنجم منتخبین خود ر ا شناخت وفضای وعده های انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر سپری شد و نیاز به رای شهروندان مناطق محروم و حاشیه نشین شهر زنجان رفع شد، مناطق حاشیه ای شهر زنجان تنها سهم شان از عمران  شهری به لگه گیری چاله چوله های  خیابان ها محدود شده است. شهرداری زنجان هم در انتظار روزهای آینده است تا ببیند شورائیان چه تصمیمی برای مدیریت این مجموعه می گیرند، تصمیمی که در مرز بین ماندن و رفتن خلاصه می شود.

شهر زنجان با توجه به قرار گرفتن در ناحیه هوایی خشک کوهستانی دارای فصل کاری محدود بوده در این میان وجود پروژه های نیمه تمام متعدد و کلان از یک سو و مشکلات موجود در شهرک های اقماری و مناطق حاشیه شهر همواره باعث شده ساکنان این مناطق با وجود پیگیری های فراوان و متعدد نتوانند به خواسته های خود برسند.

سیاسی کاری عامل فقدان ثبات مدیریت شهری

نبود ثبات مدیریت شهری در زنجان همواره باعث شده شهر زنجان در کوران تصمیم گیری های احساسی و سیاسی و در برخی مواقع غرض ورزانه اعضای شورای شهر قربانی شود و تصمیم گیری های عجولانه و احساسی در انتخابات شهردار باعث شده است شهر زنجان امروز کمترین بهره را از عمران شهری ببرد.

از آن زمانی که در دوره چهارم، شورای شهر سکان اداره شهر را از یگانه به امین سپرد و بعد از گذشت کمتر از یک سال باردیگر به ناچار یگانه را شهردار زنجان انتخاب کرد، نبود تفکر منطقی در تصمیم گیری برای مدیریت شهری به عینه مشاهده شد. سوالی که در این رفتن و آمدن بود، این بود که یگانه اگر خوب بود چرا رفت و اگر خوب نبود چرا باردیگر وی را بازگرداندند و این سوالی است که اعضای شورای دور چهارم هرگز پاسخی در توجیه این تصمیم گیری عجولانه خود نداشته اند.

نگرانی که این روزها احساس می شود و باعث شده شهر زنجان در اجرای برخی پروژه ها و رسیدگی به عمران شهری معطل باشد تکرار اشتباه شورای دور چهارم و ایجاد مانع در زمینه توسعه شهر است. نبود تفکر منطقی و ارجع بودن منافع شخصی و جناحی بر تفکر توسعه ای و عمران شهری در زنجان همواره ضربه خود را به توسعه در زنجان زده است، تفکری که مناطق حاشیه ای و کمتر توسعه یافته بزرگترین قربانیان و بازندگان این کشمکش ها هستند.

مناطق حاشیه ای شهر زنجان همواره به بهانه های مختلف مورد بی توجهی مسئولان شهری زنجان بوده است  و از دهه های گذشته و با وجود وعده ها کمترین نگاه در فعالیت های عمران شهری به این مناطق بوده است مناطق حاشیه ای شهر زنجان همواره به بهانه های مختلف مورد بی توجهی مسئولان شهری زنجان بوده و از دهه های گذشته و با وجود وعده های داده شده کمترین نگاه در فعالیت های عمران شهری به این مناطق بوده است.

اعضای شورای شهر طی اداوار مختلف هر زمانی نیاز به رای داشتند، شبانه روز در این مناطق سرگرم دادن وعده و وعید بودند تا شاید با موج سورای بر وعده ها راه خود را برای ورود به شورای شهر همواره کنند.

عمران شهری در زنجان طی مدیریت های مختلف شهرداری زنجان منحصر به مناطق اعیان نشین و مناطقی که مدیران استانی و شهری زنجان سکونت دارند شده و اگر نبود مسیر ارتباطی فرودگاه زنجان به داخل شهر زنجان که از منطقه کوی فرهنگ می گذرد شاید همان درصد کمی از عمران شهری که منحصر به آسفالت ریزی و لگه گیری باشد نیز در  مسیر دو کوی فرهنگ و خیابان های اطلسی اتفاق نمی افتاد.

عمران شهری مسیر ۲ کوی فرهنگ در انتظار آمدن رئیس جمهور

اهالی منطقه کوی فرهنگ و کسانی که در مسیر شهر زنجان تا شهرک صنعتی شماره یک تردد می کنند همواره منتظر آمدن ریس جمهور یا وزیری هستند که از طریق فرودگاه زنجان به این شهر سفر کند، درست در آن زمان است که اکیپ های لگه گیری و زیباسازی شهرداری زنجان در طول ۲۴ ساعت آسفالت ریزی مناسب را انجام می دهند هر چند باز هم خیابان های حاشیه ای کوی فرهنگ شامل اطلسی ها ورزها و سایر خیابان ها که جلو چشم نیستند هیچ نصیبی از سفر رییس جمهور نمی برند.

برخی شهرداران زنجان برای نشان دادن وجدان کاری خود و حفظ صندلی مدیریتی شان در مناطقی که پراکندگی مدیران استانی و شهری است، خدمات شهری ارائه کرده اند و اهالی مناطق محروم و حاشیه ای شهر زنجان در قسمت غرب شهر زنجان از حداقل ها در زمینه عمران شهری برخوردار هستند.

نبود نگاه عادلانه در توزیع امکانات شهری در شهر زنجان همواره وجود داشته و مختص مقطع و مدیریت شهری خاصی نبوده است و این روند همواره باعث شده مناطق محروم و حاشیه نشین شهر زنجان در برنامه ریزی های عمران شهری و تخصیص بودجه دارای کمترین شهم باشد.

عمران شهری زنجان که در معادله چند مجهولی پروژه های متعد نیمه تمام عمران شهری خود همانند پل سیدالشهدا و سبزمیدان بوده و هر روز طرحی و پیمانکاری تازه برای اتمام آنها وارد صحنه می شود برای کاستن از حجم انتقادات به روند موجود در زمینه مدیریت شهری، مناطق مرفه نشین  و مسئول نشین شهر زنجان را در اولویت های عمران شهری خود قرار داده تا تلاش می کند با تمرکز بر رسیدگی به وضعیت عمران شهری در مناطق مرفه نشین و مدیر نشین و مشارکت در برنامه های مختلف افکار عمومی را از نقص ها موجود در شهر زنجان به سمت دیگری  هدایت کند.

تقسیم شهر برای اولویت دادن برای ارائه خدمات شهری

بی شک نگاه عالانه در توزیع امکانات و ایجاد زیرساخت های شهری به عنوان اصل مهم همواره مورد مطالبه همه آحاد جامعه بوده به گونه ای که  تقسیم شهر برای اولویت دادن برای ارائه خدمات شهری یک امر غیر عقلانی و به دور از اصول مدیریتی است که این امر در شهر زنجان قابل مشاهده بوده و عمران شهری و توزیع امکانات شهری با لحاظ تقسیم بندی مناطق مرفه نشین و مناطق محروم و حاشیه نشین صورت می گیرد.

فرماندار زنجان در این زمینه با بیان اینکه متاسفانه در مجموع یک نوع به‌هم ریختگی نسبی در وضعیت شهر  زنجان شاهد هستیم، گفت: آنچه که برای مدیریت شهری لازم است، تحرک، پویایی، به‌روز بودن و همیشه در صحنه بودن است.

رسول بیات در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: همیشه در صحنه بودن مدیریت شهری و شهرداران یعنی اینکه هیچ کاری نباید تعطیل شود یا شهروندان احساس کنند که فعالیت‌ها اعم از فعالیت‌های عمرانی، فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی شهردار در آن خللی وجود دارد یا تعطیل شده است.

روزهای برزخی عمران شهری در زنجان

وی با بیان اینکه آنچه که الان ما شاهد هستیم یک دوره برزخی در زمینه فعالیت های شهری هستیم،  ادامه داد:  از زمان انتخابات دوره پنجم تا زمان شروع فعالیت منتخبین این شورا شاهد رخوت و سستی در فعالیت‌های شورا هستیم. تا حدودی برخی از فعالیت‌های شهرداری همه تحت‌الشعاع همان فعالیت شورا قرار گرفته است.

بیات گفت: از این بابت انتظارم بر این است که مدیریت شهری تا آخرین لحظات همان‌طوری که خودشان اعلام کردند، کارهای‌شان را با جدیت پیگیری کنند، هیچ کاری نباید در آن سستی به‌وجود بیاید و از همه معاونین، مدیران مناطق و خود شهردار انتظار بر این است که کارها را با قدرت و قوت انجام دهند.

فرماندار زنجان گفت: متاسفانه در مجموع یک نوع به‌هم ریختگی نسبی در وضعیت شهر شاهد هستیم، اولا یک مقدار باید مردم هم رعایت کنند. در بحث سد معبر شاهد یک نوع ناهنجاری اجتماعی هستیم، از این منظر که می‌خواهم عرض کنم، متاسفانه تجار، کسبه و برخی از کاسبان در محلات، خیابان‌ها، محل عبور و مرور مردم را اشغال کرده‌اند، این از نظر اخلاقی درست نیست، از نظر شرعی هم درست نیست و از نظر قانونی هم درست نیست.

بیات گفت: یا برخی از مغازه‌داران به جای تامین پارکینگ، خیابان را که یک معبر عمومی است برای توقف خودرو در نظر گرفته اند، جلوی مغازه یک مانع می‌گذارند و به نوعی مانع از توقف کوتاه وسیله نقلیه شهروندان می‌شوند که این هم خود نوعی جرم است و ما شاهد این اتفاق در سطح شهر هستیم. برخی از دستفروشان که متاسفانه تابع هیچ ضوابط قانونی هم در سطح شهر نیستند، گسترش پیدا کرده است.

فعالیت‌های عمرانی شهر دچار رکود شده است و برای من قابل قبول نیست که پل سیدالشهدا(ع) که با این همه هزینه‌ تا اینجا طول کشیده است، باز هم منتظر وعده وعیدهای جدید باشیم وی ادامه داد: متاسفانه فعالیت‌های عمرانی شهر دچار رکود شده است که برای من به هیچ وجه قابل قبول نیست که پل سیدالشهدا (ع) که با این همه هزینه‌های نسبتا سنگین تا اینجا طول کشیده است، باز هم منتظر وعده وعیدهای جدید باشیم، بنابراین انتظار ما این است که در اسرع وقت و با سرعت مابقی کارهای پل سیدالشهدا (ع) هم انجام بگیرد.

فرماندار زنجان گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، کابل‌هایی که مدعی بودند باید از گمرک ترخیص می‌شد، الان در انبار و در شهر زنجان است،  متاسفانه پیمانکار چند روز قبل هم که به صحن شورا رفته بود، انگار که یک مقدار کارشکنی می‌کند و این جای تاسف است که مدیریت شهری به نوعی مسامحه‌ با پیمانکار برخورد می‌کند. انتظار من بر این است که بقیه موارد را هم شهرداری کارهای خدمات‌رسانی خود را با دقت و با سرعت لازم انجام دهد که بنابراین مقداری از این رخوت و سستی که تا حدودی احساس می‌شود امیدواریم که انشاء‌الله از این وضعیت خارج شویم.

بیات در ادامه با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه و متوازان تجهیزات و عمران شهری در زنجان، گفت: من معتقد هستم همه خدمات در گوشه گوشه شهر به صورت متوازن و متعادل باید توزیع شود، یعنی نباید شهر را به جنوب وشمال و به شرق و غرب تقسیم کنیم. باید این تصورات ذهنی را از بین ببریم، همه شهروندان شهروندی‌شان اقتضا می‌کند که از کیفیت زندگی مناسب‌تری برخوردار باشند.

وی افزود: بنابراین اینکه به یک بخشی از شهر بیشتر رسیدگی شود و بخش دیگری از شهر فراموش شود جزو نواقص مدیریتی است و این مسئله هم برای ما مورد قبول نیست. من این مورد را تا حدودی مشاهده می‌کنم و متاسفانه در برخی از مناطق انگار که زمان متوقف شده است، سال‌ها است هیچ کار جدید انجام نگرفته است.

فرماندار زنجان افزود: برخی از پروژه‌هایی که اسماً پروژه است، سی چهل سال است به نتیجه نرسیده. مثلا خیابانی قرار است کشیده شود، نه مردم می‌توانند خرید و فروشی انجام دهند و نه طرحی اجرا می‌شود، باید از این وضعیت به سرعت عبور کنیم، چون مردم نمی‌توانند چهار دهه منتظر باشند که یک خیابانی می‌خواهد کشیده شود یا معبری می‌خواهد باز شود، تا اینکه این‌ها بتوانند کاری انجام دهند.

بیات گفت: برخی از پروژه‌ها هم متاسفانه از سرعت لازم برخوردار نیست، برخی از مسئولیت شهرک‌ها به کندی صورت می‌گیرد و واقعا من از این بابت از مردم شرمنده هستم.

۱۷ شهرک اقماری در زنجان وجود دارد که برخی از آن‌ها تحویل شهرداری شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۷ شهرک اقماری در برخی از مناطق شهری است که تعدادی از آن‌ها تحویل شهرداری شده ولی تحویل بقیه به کندی در حال انجام است، گفت: من احساس می‌کنم در برخی از جاها انگار زمان خیلی خیلی کند حرکت می‌کند و خیلی دقت لازم را ندارند. مردم بالاخره نیازمند این هستند که تکلیف‌شان مشخص شود به‌ویژه در این شهرک‌های اقماری، بنابراین این وضعیت زیبنده شهر زنجان و شهروندان خوب زنجانی نیست. انشاءالله که مدیران شهرداری اهتمام بیشتری داشته باشند و از تحرک بیشتری برخوردار شوند.

اسلام آباد، بی سیم، مال دره(کوی فاطمیه) کوی وحدت شهرآرا و الهیه، کوی فرهنگ مناطق هستند که در کوران بی توجهی و تقسیم بندی ناعالانه مدیریت شهری زنجان از توسعه عمران شهری عقب مانده اند اسلام آباد، بی سیم، مال دره(کوی فاطمیه) کوی وحدت شهرآرا و الهیه، کوی فرهنگ مناطقی هستند که در کوران بی توجهی و تقسیم بندی ناعالانه مدیریت شهری زنجان از توسعه عمران شهری عقب مانده اند.

در این میان شهردار زنجان در حالای از توزیع عادلانه خدمات عمرانی در سطح شهر زنجان سخن می گوید که مناطق حاشیه ای شهر زنجان همانند کوی فرهنگ، الهیه، شهر آرا و کوی فاطمیه، بی سیم و سایرمناطق  حاشیه نشین و کمتر توسعه یافته شهر زنجان از حداقل های خدمات شهری بی بهره هستند.

حبیب الله ملایی یگانه در پاسخ به مهر گفت: شهرداری زنجان خدمات عادلانه به نقاط مختلف ارائه می‌کند و در این زمینه برنامه ریزی های خاص دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد بودجه شهرداری منطقه یک در مناطق کوی فرهنگ، کوی الهیه و کوی اسلام آباد هزینه می شود، ادامه داد: آیا این مناطق جزو مناطق محروم شهر زنجان نیستند که این میزان بودجه به آنها اختصاص یافته است؟.

یگانه با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از سیاست های مهم شهرداری زنجان است، گفت:  مشکلات عمران شهری در این مناطق بسیار زیاد است و با وجود اینکه در این نواحی هزینه می کنیم، مشکلات به  حدی است که فعالیت های عمران شهری خودشان را در این مناطق خود را نشان نمی دهد.

مناطق محروم و حاشیه نشین شهر زنجان از یک عقب افتادگی تاریخی رنج می برند

شهردار زنجان با بیان اینکه مناطق محروم و حاشیه نشین شهر زنجان از یک عقب افتادگی تاریخی رنج می برند، گفت:  یک عقب افتادگی تاریخی در مناطق حاشیه نشین و کمتر برخوردار شهر زنجان است که هر چقدر می خواهیم چهره این مناطق را عوض کنیم کمتر موفق می شویم.  

یگانه ادامه داد:  پارک بانوان در ۱۱ هزار مترمربع در کوی فرهنگ زنجان در دست ساخت است که از جمله فعالیت‌های مورد نظر در این پارک که تجهیزات شبیه‌سازی شده روز برای آموزش کودکان در آن پیش‌بینی شده است و فاز اول آن در سال‌جاری و فاز تکمیلی در سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

در عین حال شهردار زنجان بارها از مناطق محروم شهر زنجان بخصوص مناطق محروم منطقه یک شهر زنجان بازدید کرده و دستوراتی را به معاون و شهردار منطقه برای رفع مشکلات این مناطق داده ولی تاکنون فعالیتی از سوی شهرداری زنجان برای رفع مشکلات مناطق محروم دیده نشده تا ثابت شود که زیر دستان در برخی مواقع روی دست مدیران خود می زنند.

یکی از اهای خیابان های اطلسی منطقه کوی فرهنگ شهر زنجان با انتقاد از وضعیت موجود در زمینه رسیدگی به وضعیت عمرانی مناطق حاشیه ای شهر زنجان، گفت: متاسفانه شهرداری زنجان کوچکترین توجهی به این منطقه انجام  نمی دهد و با وجود پیگیریه ای فراوان و نامه های متعدد که در این خصوص به شهردار و اعضای شورای شهر  نوشته شده تاکنون فعالیت خاصی در این زینه نشده است.

رفیعی با بیان اینکه وضعیت نامناسب آسفالت، بوی تعفن به دلیل وجود کانال فاضلاب روباز و انباشت زباله، نبود محل نشتن برای مسافران در ایستگاها اتوبوس، تردد اتوبوس های فرسوده، حمله سگ های سرگردان و دهها مشکل دیگری است که به شهرداری زنجان اطلاع رسانی شده و برای رفع آنها درخواست مساعدت شده وللی تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: انتهای خیابان های اطلسی با وجود قرار گرفته در بین دو شهرک ثمین و کوی خرداد مسدود است و این امر همواره مشکلاتی برای اهالی به لحاظ تردد و همچنین رها شدن خودوهای مشکوک در این  خیابان ها شده ولی شهرداری بدونه هیچ دلیل و توجبه خاصی اقدامی برای حل این نمشکل انجام نداده است.

رفیعی با بیان اینکه شهرداری زنجان توزیع امکانات و عمران شهری را محدود به مناطق مرفع نشین شهر کرده است، گفت: متاسفانه برخورد نامناسب کارکنان شهرداری در زمان مراجعه به این مجموعه برای بیان مشکلات باعث نارضایتی شهروندان شده است.

خیابان های پر چاله، سگ های سرگردان، بوی تعفن کانال روباز فاضلاب شهری، اتوبوس های فرسوده و نبود حداقل ترین امکانات زندگی شهری تنها بخشی کوچک از مشکلات خیابان های اطلسی های منطقه کوی فرهنگ شهر زنجان است خیابان های پر چاله، سگ های سرگردان، بوی تعفن کانال روباز فاضلاب شهری، اتوبوس های فرسوده و نبود حداقل ترین امکانات زندگی شهری تنها بخشی کوچک از مشکلات خیابان های اطلسی های منطقه کوی فرهنگ شهر زنجان است.

یکی از اهالی کوی فاطمیه(مال دره) با اشاره به مشکلات متعدد این  کوی، گفت: کوی فاطمیه در وردی غربی شهر زنجام قرار دارد ولی با این وجود تاکنون هیچ گونه فعالیت خاص عمرانی از سوی شهرداری در این کوی صورت نگرفته است.

احمدی افزود:  مسئولان شهرداری حتی وسایل بازی که در پارک نزدیک به این کوی بود را بردند تا کودکان این محله از ابتدایی ترین امکانات بازی نیز بی بهره باشند.

وی ادامه داد: با وجود مراجعات متعدد به این شهرداری زنجان برای رفع مشکلات کوی فاطمیه تاکنون شهرداری زنجان اقدامی در این زمینه نکرده اند و مشکلات عمران شهری در این منطقه روز به روز نمایان تر و بیشتر می شود.

وضعیت نامناسب عمران شهری در مناطق حاشیه ای و محروم شهر زنجان که در سایه بی تدبیری و ناکارآمدی مدیران شهری زنجان در سالهای گذشته امروز اصلاح جدیدی به نام مناطق کمتر توسعه یافته، را به خود گرفته اند. این روزها با چالش های بزرگی مواجه هستند که در بازی های سیاسی برخی اعضای شورای شهر در ادوار مختلف به جای رفع آنها، روز به روز به عمق مشکلاتشان افزوده شده است.

بی شک وضعیت موجود در مناطق محروم و حاشیه ای شهر زنجان محصول یک فرایند طولانی در زمینه مدیریت شهری زنجان است که امروز به یگانه به عنوان میراث ناکارآمدی و تبعیض در عمران شهری زنجان به ارث رسیده  و باید  راه حلی برای رفع این چالش ها و مشکلات اندیشیده شود.

کد N1739055

وبگردی