آفتاب

جنگ تن به تن با پشه‌ها

جنگ تن به تن با پشه‌ها

همشهری دو - مهدی واعظی: دردسرهای پشه‌ها در تابستان و روزهای گرم سال، از قدیم بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست.

هوا كه داغ مي‌كند، تب مبارزه با اين حشرات موذي هم بالا مي‌گيرد و هزار و يك روش براي مقابله با آنها منتشر مي‌شود. يادتان باشد كه موضوع زماني جدي‌تر مي‌شود كه براساس نظر پزشكان، بيماري‌هاي مالاريا، وشرريا بانكروفتي، تب زرد، تب دانگ، بروگيا مالائي، آربوويروس‌ها و ويروس‌هاي مولد آنسفاليت، بيماري‌هايي هستند كه امكان انتقال آنها از طريق پشه وجود دارد. خب حالا چطور بايد به مقابله با پشه‌ها برويم؟ به‌طور كلي مي‌توان راه‌ها را به 3دسته فيزيكي، شيميايي و طبيعي تقسيم كرد كه در اين صفحه به هر يك از اين روش‌ها پرداخته‌ايم.

  • روش‌هاي فيزيكي

قطعا ساده‌ترين راه اين است كه براي در و پنجره‌تان توري نصب كنيد. حتما هم لازم نيست برويد چارچوب بسازيد و كلي خرج روي دست‌تان بگذاريد. چند متر توري بخريد و با چسب‌هاي مخصوصي كه در ابزارفروشي‌ها موجود است زحمت اين كار را خودتان بكشيد.

اگر خيلي مشكل پشه در خانه‌تان جدي است، مي‌توانيد هنگام خواب از روش بسيار سنتي استفاده از پشه‌بند استفاده كنيد. براي خوابيدن در محيط باز هم حتما روي اين روش سنتي حساب كنيد.

پشه‌كش‌هاي برقي هم جزو دسته‌بندي روش‌هاي فيزيكي قرار مي‌گيرد. درباره عوارض استفاده از اين حشره‌كش‌‌ها هنوز هم دلايل علمي و اثبات‌شده‌‌اي در دست نيست. البته توصيه عمومي اين است كه در خانه سراغ اين روش نرويد.

يك روش فيزيكي مبارزه با پشه‌ها هم از بين بردن علت‌هاي تجمع آنهاست. پشه‌ها هر جا آب راكد يا فاضلاب باشد جمع مي‌شوند. مثلا يك حوض ساده در حياط خانه شما كه چند ماهي است آبش عوض نشده مي‌تواند دليل تجمع اين حشرات موذي در خانه شما باشند.

مانداب‌ها بهترين مكان براي تخم‌ريزي و پيدايش پشه‌ها هستند، اجازه ندهيد كه آب در جاهايي مثل زيرگلداني يا سينك ظرفشويي براي مدت طولاني راكد بماند و هميشه آنها را خشك و تميز نگه داريد.

هميشه از سطل زباله دردار استفاده كنيد و سطل زباله‌ را حداقل هر 2هفته يك‌بار با آب كاملا داغ و مواد ضد‌عفوني‌‌كننده بشوييد و از انباشته‌كردن زباله در حمام يا بالكن پرهيز كنيد.

هواي داخل خانه را با پنكه يا كولر خنك نگه داريد. پشه‌ها حشرات ضعيفي هستند و قدرت حركت خود را در برابر سيستم‌هاي خنك‌كننده از دست مي‌دهند.

يادتان باشد كه نور سفيد پشه‌ها را جذب مي‌كند، اما نور زرد نه‌تنها باعث دورشدن پشه‌ها مي‌شود، بلكه همانطور كه مي‌دانيد بهترين نور براي مطالعه است. درضمن سعي كنيد نور خانه يا محيط بيرون را كمتر كنيد. با اين كار هم پشه‌ها را دور مي‌كنيد و هم مصرف برق خود را پايين مي‌آوريد.

سعي كنيد لباس‌هاي رنگ روشن بپوشيد. پشه‌ها جذب رنگ‌هاي تيره مي‌شوند. اگر لباستان كمي گشادتر هم باشد بهتر است. لباس‌هايي كه بافت ضخيم‌تري دارند مانند سپر در برابر نيش پشه‌ها عمل مي‌كنند.

  • روش‌هاي شيميايي

استفاده از حشره‌كش‌هايي كه اين روزها در بازار موجود است، سريع‌ترين راه براي خلاصي از دست اين حشرات موذي است، اما يادتان باشد كه خطرناك‌ترين روش هم همين است. پزشكان مي‌گويند كه سموم موجود در حشره‌‌كش‌‌ها بسته به نوعي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌تواند تا مدت‌‌ها روي در و ديوار خانه باقي بماند و درصورت تماس فيزيكي افراد خانواده وارد گردش خون شود و سيستم گوارشي را مختل كند. اين اختلال مي‌تواند شامل مشكلات مزاجي يا خوني باشد و خطر و شدت اثرش هم به نوع ماده‌‌اي كه استفاده مي‌شود، بستگي دارد.

روش دوم رايج، استفاده از قرص‌هاي حشره‌كش و دستگاه‌هاي مخصوص آنهاست. بد نيست بدانيد كه اين قرص‌‌ها حاوي ماده‌‌اي به نام پرمترين هستند و با اثرگذاشتن روي سيستم اعصاب حشره‌ها و از كار انداختن آن، باعث مرگشان مي‌‌شوند. اما پزشكان معتقدند كه بخار اين قرص‌‌هاي حشره‌كش، همانطور كه روي اعصاب حشرات اثر مي‌گذارند، مي‌توانند به مرور زمان روي اعصاب پاراسمپاتيك انسان هم تأثير بگذارند.

  • پشه‌كش طبيعي

مسلما بهتر از پشه‌كش‌هاي شيميايي، استفاده از مواد طبيعي براي دفع آنهاست، اما نخستين نكته اين است كه بدانيد اين روش‌ها بسيار متنوع هستند و هر روز يك نفر پيدا مي‌شود و يك ايده جديد در اين زمينه مي‌دهد. نكته مهم ديگر هم اين است كه استفاده از اين مواد طبيعي نبايد به اندازه‌اي باشد كه در نهايت به اسراف منجر شود.

يكي از روش‌هاي معروف، استفاده از دانه‌هاي قهوه است. روش استفاده هم اين است كه مقداري دانه قهوه روي آب‌هاي راكد اطراف خانه‌تان بريزيد. اينجوري تخم‌هاي پشه به سطح آب آمده و با نخستين تماس با اكسيژن هوا، كارشان ساخته مي‌شود.

مي‌توانيد از «بي‌كربنات سود» كه در ابزارفروشي‌ها موجود است استفاده كنيد. اين ماده، يك حشره‌كش عالي محسوب مي‌شود چرا كه علاوه بر تأثير بالا، محيط‌زيست را نيز آلوده نمي‌كند. يك قاشق بي‌كربنات سود را با 5قاشق روغن زيتون رقيق كنيد و در نيم ليتر آب بريزيد. اين محلول را چندين‌بار در روز اسپري كنيد.

روغن شمعداني معطر را هم مي‌توانيد از عطاري‌ها تهيه كنيد كه براي مقابله با پشه‌ها مفيد است. مقداري از آن را با روغن گياهي خنثي رقيق كنيد و روي پوست بماليد.

كافور هم دشمن پشه‌هاست. يك تكه كافور را آتش بزنيد و در يك ظرف بگذاريد تا براي خودش بسوزد. البته چون اين روش بوي بدي دارد بايد زماني از آن استفاده كنيد كه قصد داريد خانه را ترك كنيد. نيم‌ساعت در خانه نباشيد و برگرديد، اثري از پشه‌ها نخواهيد يافت.

شما از بوي سير بدتان مي‌آيد؟ خب پشه‌ها بدتر از شما هستند و تقريبا اگر بوي سير را حس كنند مي‌ميرند. كافي است چند حبه سير را ريز كنيد و در آب بجوشانيد. بعد محلول به‌دست آمده را در خانه اسپري كنيد. پشه‌ها يا جان مي‌دهند يا خواهند رفت.

مقداري جعفري خردشده را در يك شيشه سركه سيب بريزيد. اين تركيب را روي پوست خود بماليد. يا دستمالي را آغشته به اين مواد كنيد و آن را دور گردن ببنديد. پشه‌ها اين جوري سراغ شما نخواهند آمد.

کد N1739020

وبگردی