آفتاب

چاپ مقاله‌ای جعلی درباره جنگ‌های ستاره‌ای در نشریات علمی

چاپ مقاله‌ای جعلی درباره جنگ‌های ستاره‌ای در نشریات علمی

همشهری آنلاین: خبرنگاری با هدف ارزیابی و اعتبارسنجی چند نشریه علمی شکارچی، یه مقاله پژوهشی تخیلی که با الهام از اطلاعات علمی فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای نوشته بود‌ را در چند نشریه منتشر ساخت.

براساس گزارش گيزمگ، چهار نشريه علمي فريب اين حيله را خورده و اين مقاله را با جزئيات كامل و واشح منتشر ساختند. نشريه‌هاي علمي شكارچي (نشريه‌هايي كه در ازاي دريافت حق انتشار هيچ خدماتي مرتبط با نشريه‌هاي معتبر و قانوني ارائه نمي‌دهند) طي سال‌هاي اخير  به عذاب بزرگي براي ناشران تبديل شده‌اند، اين نشريات جعلي كه به نظر منابعي قانوني و معتبر هستند،‌ پيش از انتشار مقالات روند بازبيني ندارند و هر مطلبي را در ازاي دريافت پول منتشر مي‌كنند.

براساس يافته‌هاي تحقيقي دوساله بسياري از اين نشريه‌‌ها دانشمنداني جعلي را بدون بررسي سابقه،‌هويت و نام، به عنوان اعضاي هيات تحريريه به كار مي‌گيرند. يكي از مشهورترين مثال‌ها براي اين موضوع،‌استفاده از نام يك سگ از نژاد استفورد‌شاير به عنوان نويسنده چندين مقاله علمي و مقاله‌اي جعلي و كاملا نادرست و مملو از خطاهاي عمدي درباره سرطان است كه چند نشريه انتشار آنها را پذيرفتند.

در جديد‌ترين اقدام نيز يكي از خبرنگاران مجله ديسكاور مقاله‌اي كه جعلي بودن آن كاملا مشهود بود، و براساس اسطوره‌شناسي ميديكلوريان‌ها در مجموعه فيلم‌هاي جنگ‌هاي ستاره‌اي و بانگاشته شده بود،‌و همچنين بيشترين بخش آن از روي ويكيپديا كپي شده و تنها چند ويرايش استراتژيك در آن صورت گرفته بود را براي انتشار براي چند نشريه ارسال كرد.

يك نگاه ساده به اين مقاله جعلي بودن آن را آشكار مي‌كرد، مثلا در جمله نتيجه‌گيري اين مقاله آمده‌است: كاهش بازده آنزيم پروتئين‌هاي زنجيره‌اي تنفسي در بافت‌هايي از جداي پير (جداي نام راهبان باستاني و خيالي در مجموعه جنگ‌هاي ستاره‌اي است)جاسوسي كرده‌بود.

اين مقاله پربار براي 9 نشريه شكارچي فرستاده شد، سه نشريه آن را منتشر ساختند و چهارمين نشريه اعلام كرد در ازاي پول آن را چاپ خواهد كرد. اگرچه برخي از نشريه‌ها به جعلي بودن اين مقاله اشاره كردند،  چندين نشريه ديگر اين مقاله جعلي و مملو از غلط را بازنشر دادند بدون اينكه نسبت به اعتبار آن پرسشي مطرح كنند.

شكي نيست كه درصورت ارائه اين مقاله به يك نشريه علمي معتبر، كه از فرايند بازبيني دقيقي برخوردار است،‌ مقاله به سرعت كنار گذاشته مي‌شد. نكته اين است كه اين مقاله تقلبي حقيقتي دردناك را آشكار ساخته‌است: صدها نشريه شكارچي وجود دارند كه چنين مطالبي را منتشر مي‌كنند و هيچ راهي براي تشخيص اعتبار آنها وجود ندارد و معمولا اين نشريات از نام‌هايي خوش‌آوا مشابه نام نشريات معتبر برخوردارند.

در عصر خبرهاي جعلي يافتن منابعي كه بتوان به اطلاعات آن اعتماد كرد، به شدت دشوار شده‌اس،‌اما اين چالشي است كه همه با آن مواجهند و اين مقالعه جنگ ستاره‌اي نيز باري ديگر نسبت به وجود بحراني عمومي به نام نشريات شكارچي تاكيد كرده‌است. 

کد N1739013

وبگردی