آفتاب

افتتاح کارگاه آموزشی مدیریت نوین منابع آب

افتتاح کارگاه آموزشی مدیریت نوین منابع آب

مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی " مدیریت نوین منابع آب " روز 31 تیر ماه با حضور اساتید و نمایندگانی از 14 کشور آسیایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این مراسم اسکندر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت در اجرای این کارگاه، بر نقش و تاثیر آن در ارتقای ظرفیت کشورهای در حال توسعه آسیایی برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری که منتج به استفاده موثر و افزایش بهره وری آب خواهد شد تاکید کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله جمهوری اسلامی ایران از شکنندگی منابع پایه کشاورزی مانند آب، خاک و ذخایر ژنتیکی رنج می برند و با توجه به افزایش تقاضای آب، مشکل کمبود آن در سال های پیش رو اجتناب ناپذیر خواهد بود. بنابراین ما در پاسخ به افزایش تقاضا برای غذا، نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در بخش کشاورزی برای کاربرد تکنولوژی های نوین، همچنین تربیت کارشناسان مجرب برای سازماندهی یک سیستم کشاورزی دانش بنیان در مواجهه با چالش تغییرات آب و هوایی هستیم. دکتر زند تاکید نمود: در حال حاضر برنامه بهبود آب یکی از مهم ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی می باشد که اقدامات موثری نیز در این خصوص در دست پیگیری است.

در ادامه بصام رییس موسسه در خصوص فعالیت ها، ویژگی های آموزشی، تعداد برنامه های پیشنهادی در مقاطع مختلف تحصیلی، اهداف و سیاست های موسسه در بخش آموزش های علمی کاربردی، کاردانش، بهره برداران، کارکنان و زنان روستایی پرداخت.

سپس مکون مدیر همکاری های بین المللی سازمان ملی بهره وری آسیایی به اهمیت آب و برنامه های APO در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر مدیریت منابع آب با توجه به عوامل مختلف از قبیل تغییرات آب و هوایی بسیار مهم بوده و کشورهای عضو APO به آن وابسته هستند. حدود یک سوم برنامه های APO به کشاورزی اختصاص دارد که مستقیم و یا غیر مستقیم با منابع آب مرتبط هستند. بنابراین مدیریت منابع آب در برنامه های آتی کشورهای آسیایی، عاملی بحرانی خواهد بود.

در ادامه شیخ تنویرحسین نماینده و کارشناس برنامه بخش کشاورزی سازمان بهره وری آسیایی پیام دبیر کل این سازمان را قرائت نمود. در این پیام هدف از سازماندهی کارگاه آموزشی مدیریت نوین منابع آب را به اشتراک گذاشتن تکنولوژی های هوشمند و مدل های نوین برای ارتقاء بازده استفاده از آب کشاورزی و پیدا کردن راه هایی برای افزایش انطباق و مقیاس گذاری تکنولوژی های یاد شده در کشورهای عضو عنوان شده است.

در این مراسم علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مهندس علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی،  اللهیاری مدیر کل دفتر آموزش عمومی و فنی حرفه ای سازمان برنامه و بودجه ، مهندس دژدار مدیر کل امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین موسسه حضور داشتند.

 

 

کد N1738988

وبگردی