آفتاب

اگر کِش تورم در برود ارز، کالای اساسی، سهام و مسکن گران می‌شود

اگر کِش تورم در برود ارز، کالای اساسی، سهام و مسکن گران می‌شود

عضو شورای عالی بورس با اشاره به احتمال کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: اگر تورم افزایش پیدا کند به ترتیب گرانی به بازار ارز، کالای اساسی، سهام و مسکن سرایت پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبده‌تبریزی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلاتی که اخیراً برای نظام بانکی کشور ایجاد شده است گفت: بانک مرکزی برای رفع این مشکل تلاش‌های بسیاری را انجام داده است تا مشکل سپرده‌گذاران را رفع کند اما باید توجه داشته باشیم این مشکلی نیست که اخیراً به وجود آمده باشد و این یک مشکل قدیمی درسیستم نظام بانکی کشورمان بوده است.

وی ادامه داد: این مشکلی نیست که در دولت یازدهم به وجودآمده باشد. پیش از اینها سیستم بانکی کشورمان با این مشکل مواجه بود اما در دولت یازدهم به وضعیت دشوارتری رسیده است و برای رفع آن باید به مجموعه ای ا ز راه حل‌ها ارائه شود.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مشکل تمام بانک‌ها کمبود نقدینگی نیست که بگوییم بانک مرکزی می‌تواند با تزریق سرمایه این مشکل را رفع کند. بسیاری از این بانک‌ها مشکل ساختاری دارند و در طول سال‌های گذشته سودهایی پرداخت کردند که از توان آنها خارج بوده است.

وی همچنین با اشاره به اختلافات شورای رقابت و سازما بورس برای صدور مجوز کارگزاری اظهار داشت: معتقدم در هیچ کسب و کاری نباید سرقفلی از بین برود. از بین رفتن سرقفلی‌ها می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد که در حسابرسی‌ها هم باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

عبده‌تبریزی با بیان اینکه تعداد کارگزاری‌های موجود برای این بازار کفایت می‌کند گفت: با افزایش کارگزاری‌ها امکان ایجاد فساد در این مجموعه‌ها وجود دارد چنانکه در حوزه راه‌اندازی دفترخانه‌های اسناد رسمی با این مشکل مواجه شدیم.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به بالا بودن تعداد دفترخانه‌ها و کاهش فرصت‌های درآمدزایی این حوزه آلوده به فساد شده است.

وی تاکید کرد: با این تعداد کارگزاری‌ها می‌توان در بازار رقابت ایجاد کنیم. نمی‌توان برای ایجاد رقابت به تعداد کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعال شوند مجوز کارگزاری صادر کنیم.

وی با اشاره به ارزش سرقفلی برخی از کارگزاری‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ارزش سرقفلی برخی از کارگزاری‌ها به 10 میلیارد تومان می‌رسد که این طبیعی است و هرچقدر رقم سرقفلی کارگزاری‌ها گرانتر باشد نشان از اعتبار آن کارگزاری دارد.

عبده‌تبریزی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا باید ا ز سپرده های کوتاه‌مدت مالیات گرفت اظهار داشت: شاهد این اتفاق خواهیم بود و در حوزه مسکن هم به سمت اخذ مالیات رفته ایم

وی ادامه داد: طبیعی است کسانی که سرمایه خود را با حداقل ریسک در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مالیات بیشتری بپردازند اما معتقدم حساب‌های خرد عامه‌مردم باید از این مالیات معاف باشند و مالیات تنها به ارقام بزرگ تعلق بگیرد.

وی همچنین با اشاره به احتمال کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ ارز تاکید کرد: اگر کِش تورم در برود نیازی به کاهش نرخ سود بانکی نیست. از سوی دیگر اگر تورم افزایش پیدا کند، افزایش قیمت به ترتیب در نرخ ارز، کالاهای اساسی، سهام و مسکن را خواهیم دید و به این ترتیبی که گفته شد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

کد N1738870

وبگردی