آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

وعده پیگیری دغدغه‌های مالیاتی چاپخانه‌ها از سوی نایب رئیس مجلس

وعده پیگیری دغدغه‌های مالیاتی چاپخانه‌ها از سوی نایب رئیس مجلس

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ در استان‌های کشور غیر از تهران از وعده نایب رئیس مجلس برای پیگیری موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مجلس که دغدغه تازه واحدهای چاپی است، خبر داد.

غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های صنعت چاپ در استان‌های کشور غیر از تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دیدار روز گذشته هیئتی از فعالان حوزه صنعت چاپ کشور با مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در تبریز که پیرو نامه‌نگاری‌های قبلی با وی صورت گرفته است، گفت: ما در این دیدار، موضوع مالیات بر ارزش افزوده را که به معضلی تازه برای صنعت چاپ کشور تبدیل شده است، با آقای پزشکیان در میان گذاشتیم و مستندات لازم را که نشان می‌دهد این مسئله چه مشکلاتی برای چاپخانه‌ها به وجود آورده است، ارائه کردیم.

وی افزود: برگه‌های تشخیص مالیاتی که از استان‌های مختلف به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد که صنعت چاپ با معضلی تازه روبه رو شده و اگر برای آن فکری نشود، وضعیت فعالیت واحدهای چاپی بغرنج‌تر از قبل خواهد شد؛ به عنوان نمونه‌ تنها در یک نمونه، برای چاپخانه‌داری که یک ماشین چاپ ملخی (نیم ورقی) داشته است، بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده و این در حالی است که تمام ارزش این ماشین ملخی و همچنین محل کار او به ۵۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد!

شجاع با اشاره به تعطیلی این چاپخانه و نیز ده‌ها واحد چاپی دیگر در کشور طی ماه‌های اخیر به دلیل مسائل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، گفت: طبق بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس شورای اسلامی، پدیدآورندگان آثار چاپی از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف هستند و درخواست ما هم از نایب رئیس مجلس این بود که مُرّ این قانون عمل شود.

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ در استان‌های کشور غیر از تهران ادامه داد: ۹۰ درصد هزینه چاپ یک کتاب، پول کاغذ و چسب و جلد آن است و ادارات مالیاتی باید بابت خدمات چاپی که ارائه می‌شود، مالیات اخذ کنند این در حالی است که متاسفانه سازمان امور مالیاتی ، مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی را از کل آن محصول چاپی، مطالبه و دریافت می‌کند. علاوه بر این، سازمان امور مالیاتی عملکرد سال‌های قبل را مبنای محاسبه و تعیین مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌دهد که این موضوع خلاف قانون مصوب مجلس است.

وی گفت: آقای پزشکیان هم در این دیدار قول پیگیری حتمی این موضوع را در مجلس، به ما داد و بحث‌هایی در این مورد هم مطرح شد که با توجه به اینکه حاشیه سود کاغذ کمتر از یک درصد است، مالیات بر ارزش افزوده در کالاهای چاپی مانند طلا محاسبه شود و از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش یابد.

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ در استان‌های کشور غیر از تهران همچنین با یادآوری جلسات قبلی فعالان حوزه صنعت چاپ با برخی از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی، از برنامه‌ریزی برای انجام دیدارهای بعدی با نواب مجلس از جمله علی مطهری و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی برای طرح دغدغه‌های اهالی صنعت چاپ پیرامون بحث مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تعامل روسای اتحادیه‌های استانی صنعت چاپ کشور با نمایندگان همان استان‌ها، نگرانی از فشارهای مالیاتی در آینده نزدیک برطرف شود.

کد N1738749

وبگردی