آفتاب
وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری؛

اگر تحریم شویم، هیچ پرداختی به توتال نخواهیم داشت

اگر تحریم شویم، هیچ پرداختی به توتال نخواهیم داشت

وزیر نفت گفت: اگر تحریمی اتفاق بیافتد؛ ما هیچ پرداختی به توتال نمی کنیم؛ تا زمانی که تولید میدان آغاز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه امشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه یک سیما افزود: شرکت نفت اجازه داشت در قرارداد توتال تا ۵۰ درصد تعهد درآمدی برای کنسرسیوم قایل شود؛ اما سهم کنونی ۱۴ درصد است و نیازی به آن کار نداشتیم.

وی افزود: اگر تحریمی اتفاق بیافتد؛ ما هیچ پرداختی نمی کنیم. تا زمانی که تولید میدان آعاز شود. ما هیچ پرداختی جز از محل تولید مخزن نخواهیم داشت. اگر تولید به هر دلیلی متوقف شود، بازپرداخت متوقف می شود.

زنگنه در این برنامه تلوزیونی با بیان اینکه قرارداد توتال یک نوع سرمایه گذاری خارجی است که دو میلیارد فوت مکعب گاز غنی در روز تولید می کند گفت: در مرحله اول ۲.۵ میلیارد دلار  هزینه دارد که در بازه زمانی سه سال و نیم باید به تولید اولیه برسد. این در حالی است که فازهای پارس جنوبی کم کم شروع به افت تولید می کنند؛ مهم این است که فشار را سر چاه ها نگه داریم که بتوانیم تولید را به خشکی برسانیم؛ برای این که فشار را سر چاه نگه داریم، یک سازه در دریا ساخته می شود که 20 هزار تن وزن دارد این 20هزار تن یک سرمایه گذاری جدی می خواهد که الان برای این فاز در حال انجام است؛ ما نه تنها برای این فاز احتیاج به این سازه داریم بلکه برای باقی فازها هم باید صاحب این تکنولوژی شویم تا از افت تولید جلوگیری کنیم.

این مقام مسوول ادامه داد: این قرارداد اولین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی اجرا می شود، قراردادهایی که قبلا هم هم صدا و سیما روی قراردادهای جدید بحث کرده ،البته فقط انتقاد، به هرحال ما بعد از یکسال به یک اجماع ملی رسیدیم، مصوباتی به آنها اضافه شد و نهایتا مورد تایید مجلس قرار گرفت و عملا قانون شد.

زنگنه تصریح کرد: به دنبال تصویب این قانون، متن قرارداد توتال را نوشتیم و بحث ها و به دنبال تفاهمنامه ای که از سال ۹۴ با توتال داشتیم، بالاخره توتال امد و در دوازدهم تیر قرارداد منعقد  شد.

ادامه دارد...

کد N1738507

وبگردی