آفتاب
معاون بنیاد ملی نخبگان؛

مسابقه دانش‌آموزی نور ایجادکننده انگیزه و تغییر نگاه در حوزه علم است

مسابقه دانش‌آموزی نور ایجادکننده انگیزه و تغییر نگاه در حوزه علم است

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مسابقه دانش آموزی نور، عامل ایجاد انگیزه و تغییر نگاه در مقوله علم است، افزود: برای نخبه پروری، تنها برگزاری مسابقات کافی نیست و باید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای نیز آموزش داده شود.

آریا الستی ‌روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد با برگزاری مسابقات دانش‌آموزی نور اظهار کرد: با توجه به اینکه این مسابقات در سطح دانش‌آموزی برگزار می‌شود؛ باید انتظار داشت در پیشرفت علم و فناوری، به طور غیرمستقیم اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: اثرگذاری غیرمستقیم مسابقات دانش‌آموزی بیشتر در حوزه نوجوانان و جوانان خواهد بود؛ به نحوی که در آینده این افراد قابلیت پیش بردن کاروان علم و فناوری کشور را داشته باشند.
الستی درباره برگزاری این مسابقه به شیوه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای گفت: قطعا برگزاری این مسابقات به شکل فیلم‌های 60 ثانیه‌ای تاثیرگذار خواهد بود، البته نمایش و ارائه خروجی این مسابقات در هر قالبی، تاثیر مسابقه را نشان می دهد و دانشمندان، پژوهشگران و فناوران توانمندی را در سطح کشور تربیت می‌کند.
وی در مورد تولید فیلم های 60 ثانیه ای در این مسابقه افزود: تهیه فیلم‌های کوتاه یک اثر مضاعف دارد؛ نه تنها دانش آموزان خلاقیت به خرج داده و مجبور می‌شوند برای پاسخ به یک سوال مطالعه و پژوهش کنند بلکه هنگام ارائه نتایج یا دستاوردهای خود، با هنر و مهارت جدیدی آشنا شوند.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: برگزاری این دوره از مسابقات دانش‌آموزی به روش فیلم‌های 60 ثانیه‌ای ابتکار جالبی است؛ زیرا دو مهارت دانش آموزان هنگام مشارکت در مسابقه افزایش می‌یابد؛ یکی مهارت جستجوگری و پژوهش‌گری و دیگری مهارت فکرکردن برای اینکه چگونه دستاوردهای خود را به بهترین نحو ارائه دهند.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: برای اینکه دانش‌آموزان را به سمت حرکت در راه نخبگی سوق دهیم، لازم است مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصی و مهارت‌های حرفه‌ای دیگر را با برنامه‌ریزی به آنان آموزش دهیم.
الستی ادامه داد: می توان از طریق نظام آموزشی در محیط‌های مدارس، مجموعه ای از فعالیت‌های برون مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان طراحی کرد تا در مجموع اثرگذار باشد و آنان را به جوان‌های مستعد آینده و نخبگان اثرگذار تبدیل کند.
وی با اشاره به اینکه اولین دوره برگزاری مسابقه دانش‌‌آموزی نور، با استقبال دانش‌آموزان، مربیان مدارس و اولیای دانش‌آموزان روبرو شده است، گفت: نقطه قوت مسابقه دانش‌آموزی 'نور؛ گرامیداشت ابن هیثم' این است که متعلق به یک منطقه آموزش پرورش نبود بلکه تمام مناطق کشور حتی مناطق کم برخوردار را شامل می شد و همچنین امکاناتی مانند مشاوره برای دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار در آن درنظرگرفته شد که نشان می داد برنامه ریزی با عقلانیت تربیتی انجام شده است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: باید سعی شود دانش‌آموزی به علت برخوردار نبودن از امکانات یا دسترسی نداشتن به اطلاعات از شرکت در اینگونه فعالیت‌های نشاط آور و انگیزه آفرین محروم نشود.
مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم،‌ سال گذشته با حضور دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار شد. در این مسابقه دانش‌آموزان فیلم‌های کوتاه 60 ثانیه‌ای تولید و در زمینه های علم نور با یکدیگر رقابت کردند. و از 200 گروه دانش‌آموزی تجلیل شد.
مسابقه دانش‌آموزی نور، رویدادی علمی در عرصه دانش‌آموزی با هدف پیشرفت تحصیلی، افزایش انگیزه یادگیری، مسئولیت‌پذیری، ایجاد حس رقابت سالم است که دومین دوره این مسابقه با گرامیداشت پروفسور جکی یینگ از ابتدای آذرماه سال گذشته آغاز شده است.
علمی**9157**1834
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1738296

وبگردی