آفتاب

متانول در مشروب تقلبی ،علت مرگ 3 نفر در سیرجان

متانول در مشروب تقلبی ،علت مرگ 3 نفر در سیرجان

کرمان - ایرنا -رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مشروب تقلبی که روز گذشته در سیرجان منجر به فوت سه نفر و مسمومیت 78 نفر شد آغشته به متانول بوده اند.

سید محمد صابری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول های بخش چاپ و تکثیر، چسبها، رنگ، جلادهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در مواردی مشاهده شده شیشه های فروخته شده با عنوان الکل های طبی حاوی مقادیر قابل توجهی متانول بوده اند و این مسئله در مورد مشروب تقلبی و دست ساز در بازارهای غیرقانونی به فروش می رسد.
صابری اضافه کرد : تمام الکل ها از جمله متانول پس از مصرف به طور سریع از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و متوسط نیمه عمر جذب این ماده پنج دقیقه بوده و در عرض 30 تا 60 دقیقه سطح سرمی آن در خون به حداکثر میزان می رسد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متابولیت های حاصل از متانول بسیار سمی و برای بدن انسان مضر است.
صابری بیان کرد: علائم مسمومیت با متانول معمولا در عرض 30 دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می شود که بصورت گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است و معمولا بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند.
وی ادامه داد: پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا 6 تا 24 ساعت و بسته به میزان متانول مصرف شده به طول می انجامد که در این مرحله اختلال بینایی افزایش می یابد و علائمی همچون تاری دید، تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، 2 بینی تا کوری کامل ایجاد می شود.
صابری تاکید کرد: ترکیب اتانول با متانول که در موارد متعددی در کشور مشاهده می شود می تواند شروع این علائم را به بیش از 24 تا 72 ساعت به تأخیر بیندازد.
وی گفت: طی یک تا 2 ساعت اولیه پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول، به دلیل وجود اتانول در مشروبات، علایم مستی، برافروختگی، پرحرفی و علایم گوارشی بروز می کند که این امر سبب می شود این بیماران معمولا دیرتر و بطور شایع پس از 24 ساعت و با وضعیت بدتر و وخیم تر به بیمارستان مراجعه کنند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد: افرادی که به دلیل مصرف مشروب تقلبی ، مشکوک به آلودگی با متانول هستند مراجعه به مراکز درمانی را به تأخیر نینداخته و به منظور پیشگیری از عوارض غیرقابل برگشت مسمومیت با متانول همچون کوری، نارسایی دائمی کلیه ها، کما و نهایتا مرگ، سریعا' به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان فوری قرار گیرند.
3029/1354
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
کد N1738254

وبگردی