آفتاب
خسروی وفا به مهر پاسخ داد:

چرا اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک به اعضای مجمع ارائه نشد؟

چرا اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک به اعضای مجمع ارائه نشد؟

رئیس کمیته ملی پارالمپیک که یکی از معترضان به عدم ارائه پیش نویس اساسنامه کمیته المپیک به مجمع است، در مورد عدم انجام این کار در رابطه با اساسنامه پارالمپیک توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از امضاکنندگان نامه ای که هفته گذشته در اعتراض به روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک برای کیومرث هاشمی ارسال شد، محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش های معلولان بود. اعتراض وی همچون دو منتقد دیگر (علی مرادی و مهدی علی نژاد) بر این بود که «چرا پیش نویس اساسنامه کمیته ملی المپیک پیش از ارسال برای هیات دولت و کمیته بین المللی المپیک، دراختیار اعضای مجمع قرار نگرفته است؟»

خسروی وفا حتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «اعضای مجمع بالاترین رکن تصمیم‌گیری در کمیته ملی المپیک هستند در حالی که آنها از روند اصلاح پیش‌نویس اساسنامه هیچ اطلاعی ندارند و نمی دانند پیش نویس ارسالی برای دولت و IOC چگونه است! اگر مسئولان مربوطه به نامه ما توجه مثبت داشته باشند و به آن پاسخ مثبت دهند، درواقع به اعضای مجمع احساس هویت داده و باعث می‌شود آنها بتوانند نقش واقعی خود را در این زمینه ایفا کنند.»

خسروی وفا در حالی به روند اصلاحات اساسنامه کمیته ملی المپیک معترض است که اساسنامه کمیته تحت مدیریت وی نیز در پروسه تائید و تصویب به سر می برد آنهم با روندی کاملا مشابه اساسنامه کمیته ملی المپیک!

کمیته ملی پارالمپیک از آنجایی تهیه اساسنامه ای جدید را در دستور کار قرار داد که بر اساس ابلاغ قانون انتزاع رئیس جمهور، بعد از ۱۷ سال مستقل از کمیته ملی المپیک شد. بر همین اساس و با توجه  به تاکید رئیس جمهور در این قانون مبنی بر تهیه اساسنامه ظرف مدت زمان سه ماه، مسئولان کمیته ملی پارالمپیک برگزاری جلسات و انجام بررسی های لازم در این زمینه را در دستور کار قرار دادند. آنها بعد از رسیدن به جمع بندی و تهیه پیش نویس اساسنامه، آن را همزمان برای هیات وزیران و کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) ارسال کردند تا مصوبه آنها را بگیرند.

حال سوال اینجاست؛ چرا پیش نویس اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک از طرف مدیریت این کمیته که خود به روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک و عدم ارسال آن برای اعضای مجمع معترض است، در اختیار مجمع این کمیته (پارالمپیک) قرار نگرفته است؟

محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر به موقعیت این کمیته پیش از قانون انتزاع اشاره کرد و اینکه تا پیش از ابلاغ این قانون، کمیته پارالمپیک به رسمیت شناخته نمی شد و بر همین اساس اعضای مجمع آن هم چنین شرایطی داشتند. 

وی گفت: اگر دقت کرده باشید در بخشی از قانون انتزاع با اشاره به اینکه کمیته ملی پارالمپیک در فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی قرار می‌گیرد، تاکید شده که اساسنامه این کمیته حداکثر ظرف مدت سه‌ماه، توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک «تهیه» و به‌تصویب هیأت وزیران برسد. این در حالی است که در همین قانون انتزاع و در رابطه با اساسنامه کمیته ملی المپیک آمده بحث «اصلاحات» مطرح شده و اینکه این اقدام همزمان به تصویب هیات وزیران برسد. (تبصره سوم)

رئیس فدراسیون ورزش های معلولان تصریح کرد: بر اساس اساسنامه قبلی کمیته ملی پارالمپیک، روسای هیات های استانی اعضای مجمع کمیته را تشکیل می دادند. تا پیش از این (پیش از قانون انتزاع) قانون اصلا ما را به رسمیت نمی شناخت و بر همین اساس مجمع ما هم همین شرایط را داشت. اصلا علت مطرح شدن انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک از همین جا شروع شد که قانون ما و مجمع ما را به رسمیت نمی شناخت. 

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در این رابطه ادامه داد: در واقع کمیته ملی پارالمپیک کار خود را از صفر شروع کرده است. در قانون انتزاع هم اشاره شده که اساسنامه این کمیته «تهیه» شود در صورتیکه در مورد اساسنامه کمیته المپیک از واژه «اصلاحات» استفاده شده است. 

خسروی وفا تاکید کرد: بخشی از پیش نویس اساسنامه تهیه شده ویژه مجمع و اعضای آن است. در واقع این مجمع برای اولین بار قرار است شکل بگیرد. مجمع قبلی رسمیت نداشت پس چطور ما باید پیش نویس اساسنامه خود را در اختیار آن قرار می دادیم؟

رئیس کمیته ملی پارالمپیک تصریح کرد: شرایط دو کمیته پارالمپیک و المپیک با یکدیگر فرق دارد. اعضای مجمع المپیک قانونی هستند و به رسمیت شناخته می شوند. آنها باید در جریان اصلاحلات قرار بگیرند اما ما در مجموعه پارالمپیک با توجه به قانون ابلاغی رئیس جمهور در ابتدای راهی قرار گرفته ایم که باید همه چیز را در آن از نو بسازیم. باید ترکیب مجمع خود را دوباره بر اساس قانون انتزاع تشکیل دهیم. این مجمع در واقع هنوز شکل نگرفته، پس چطور باید پیش نویس اساسنامه را در اختیار اعضای آن قرار می دادیم؟

کد N1737991

وبگردی