آفتاب

۵۰ درصد از ثروت دانشگاه بدون مستندات است

۵۰ درصد از ثروت دانشگاه بدون مستندات است

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عدم بانک اطلاعاتی جامع متشکل از اساتید و دانشجو‌ها و رشته‌ها باعث شد در مقابل وزارت علوم ناتوان باشیم گفت: ۵۰ درصد ثروت دانشگاه مستندات لازم را ندارد و اگرچه دانشگاه از نظر مالی وضعیت مناسبی دارد اما مستندات کافی در این زمینه موجود نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌محمد نوریان در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین اثری که دانشگاه آزاد اسلامی در این سال‌ها داشته است تاثیر نهادهای قانونگذاری و اجرایی کشور در این دانشگاه بوده، اظهار کرد: پایدار نمودن رشته‌های دانشگاهی، اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، واگذاری مجدد آن به دانشگاه در کنار تعامل سازنده با نهادهایی همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش می‌تواند به تحول دانشگاه آزاد اسلامی کمک کند.

او ادامه داد: به نظر من؛ یکی از کارهایی که باعث ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود برون‌سپاری و چابک‌سازی این دانشگاه است. خروج از جزیره‌ای اداره شدن و توجه به بخش‌های صنعتی و اقتصادی و تجاری از اصلاحاتی است که باید در ساختار این دانشگاه صورت بگیرد تا بار مرکز کم شده و بتواند نقش اصلی خود را که‌‌ همان برنامه‌ریزی استراتژیک و نظارت است انجام دهد.

سرپرست سابق دانشگاه ازاد اسلامی با بیان اینکه بخش شفاف‌سازی مالی و مدیریت مالی دانشگاه آزاد یکی از اساسی‌ترین مشکلات این دانشگاه است، گفت: مردم صاحب این دانشگاه هستند و باید بدانند پول‌های آن‌ها چگونه هزینه شده است. تمرکز بر مدیریت نقدینگی، نظارت بر هزینه‌ها، استفاده از سیستم‌های روز حسابداری می‌تواند در این زمینه به دانشگاه کمک کند. متاسفانه امروز ۵۰ درصد ثروت دانشگاه مستندات لازم را ندارد و اگرچه دانشگاه ازنظر مالی وضعیت مناسبی دارد اما مستندات کافی در این زمینه موجود نیست.

نوریان با اشاره به مشکل تامین اجتماعی و بازنشستگی پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی باید مدیریت هزینه و صرفه‌جویی صورت گرفته چراکه ما همه چیزمان در حد کلان است. افزایش درآمد حاصل از مجموعه کار‌ها می‌تواند تامین بخشی از هزینه‌ها کمک کند به‌طور مثال رشته پزشکی یکی از رشته‌هایی است که همیشه طرفدار دارد اما در این سال‌ها نتوانستیم به‌طور کامل از آن درآمدزایی داشته باشیم و همیشه این رشته با مشکلات مالی روبرو بوده است.

او ادامه داد: افزایش قدرت انتخاب دانشجو، کاهش هزینه‌، پرکردن صندلی‌های خالی دانشگاه، کاهش نرخ زاد و ولد و کاهش انگیزه تحصیل از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عدم بانک اطلاعاتی جامع متشکل از اساتید و دانشجو‌ها و رشته‌ها باعث شد در مقابل وزارت علوم ناتوان باشیم، خاطرنشان کرد: آموزش‌های ما باید اثربخش بوده و کارآفرینی و خلاقیت ایجاد کند. در حال حاضر ارتباط بهینه و موثری بین صاحبان قدرت و دانشگاه برقرار نیست همچنین باید آموزش‌های دائمی برای ۷۰ هزار هیئت علمی که به صورت تمام وقت و پاره وقت در دانشگاه فعالیت می‌کنند، داشته باشیم.

نوریان با بیان اینکه توسعه رشته‌های تحصیلی باید براساس نیاز جامعه صورت بگیرد، گفت: در برخی از شهرستان‌ها استاد و هیئت علمی وجود دارد اما دانشجو نداریم در مقابل در برخی از واحدهای دانشگاهی دانشجو داریم اما استاد و هیئت علمی نداریم. همچنین رشته‌های چند بعدی و میان رشته‌ای باید ایجاد شده و محتوای آموزشی با توجه به نیاز بازار شکل گیرد.

سرپرست سابق دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه به نیروی انسانی وابسته است، گفت: اعتلای دانشگاه به اعتلای جایگاه استاد وابسته است باید اسم دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به یک برند شود البته واحدهای دانشگاهی می‌توانند به عنوان یک قطب تخصصی مطرح شوند. جمع آن‌ها دانشگاه آزاد اسلامی است که باید برند شود.

او خاطرنشان کرد: در زمان آیت الله رفسنجانی پیشنهاد تشکیل موسسه ملی اعتبارسنجی و رتبه‌بندی زیر نظر هیئت موسس داده شد تا این موسسه دانشگا ه را رتبه‌بندی کند چرا باید وزارت علوم نظر بدهد خود دانشگاه آزاد می‌تواند این رتبه بندی را داشته باشد.

او درباره بخش‌های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله روابط عمومی و رسانه‌هایی مانند روزنامه فرهیختگان گفت: سایت‌ها و رسانه‌های ما باید مرجع علمای کشور از نظر علمی و فرهنگی باشد. ما به اندازه کافی سایت و روزنامه سیاسی داریم که به معرفی مسئولان سیاسی می‌پردازند. ما باید در ایجاد معرفی فرهنگ بکوشیم و از این طریق تصویر ذهنی خوبی از دانشگاه ایجاد کنیم. مسائلی مانند ورزش و هنر می‌تواند در این تصویرسازی کمک کند.

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براینکه باید اقداماتی در زمینه فرهنگی انجام دهیم، گفت: تقویت باورهای ارزشی و دینی به عنوان اصل باید در راس برنامه‌های ما باشد و همچنین درخصوص وضعیت صندوق‌های رفاه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. همچنین کرسی‌های آزاداندیشی باید به عنوان مرکز علمی گفتمان اقتصاد مقاومتی ایجاد شود و دانشگاه در زمینه ورزشی نیز تربیت‌کننده ورزشکار باشد نه اینکه از خارج بازیکن بیاورد همچنین توجه ویژه‌ای به فرهنگ قرآنی و آموزه‌های دفاع مقدس داشته باشد.

کد N1737587

وبگردی