آفتاب

خواسته‌های آمریکا در سوریه چندین برابر خواسته‌های ماست

خواسته‌های آمریکا در سوریه چندین برابر خواسته‌های ماست

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر حضور غیرقانونی آمریکایی‌ها در سوریه، اظهار داشت که اهداف و خواسته‌هایی که واشنگتن در این کشور عربی دنبال می‌کند، چندین برابر بیشتر از خواسته‌های روسیه است.

به گزارش ایلنا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از اظهارات «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اختلاف اهداف مسکو و واشنگتن در سوریه، ابراز تعجب کرد و گفت: «مایک پمپئو، رئیس سیا طی گفت‌وگویی مطبوعاتی گفته است که اهداف روسیه و ایالات متحده در سوریه متفاوت است.»

لاوروف در گفت‌وگو با تلویزیون «ان‌بی‌سی» آمریکا، تصریح کرد، هدف روسیه این است که بندری در دریای مدیترانه ایجاد شود که آب آن خشک نشود. از یادآوری این موضوع، که آب بندر منجمد نمی‌شود، تشکر می‌کنم. ولی من خوانده‌ام که ایالات متحده 10 پایگاه نظامی در خاک سوریه دارد.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «این بدان معناست که پمپئو همان چیزی را می‌خواهد که ما آن را در سوریه می‌خواهیم، ولی او چیزی چند برابر بزرگ‌تر می‌خواهد.»

وی اضافه کرد که روسیه دو پایگاه نظامی در سوریه دارد و آن را از کسی مخفی نکرده است؛ این پایگاه‌ها در چارچوب توافقنامه امضا‌شده با دولت سوریه فعالیت می‌کنند. «ماموریت این دو پایگاه مبارزه گسترده با تروریست‌های مستقر در سوریه است.»

وزیر خارج روسیه متذکر شد که ایالات متحده تلاش می‌کند درباره پایگاه‌هایش در سوریه به صورت علنی سخن نگوید، «برای همگان روشن است که وجود این پایگاه‌ها در سوریه فاقد هرگونه اساس قانونی است.»

لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت مسکو با پایگاه‌های آمریکایی در سوریه، گفت: «نه، با پایگاه‌های آمریکایی در سوریه مخالفت نمی‌کنیم مشروط به این‌که آمریکایی‌ها به حضور غیرقانونی‌شان در جمهوری عربی سوریه پایان دهند؛ زیرا آنها بدون اینکه دعوت شوند، به این کشور آمده‌اند، و این موضوع وجه تمایز ما با آنهاست.»

 

کد N1737523

وبگردی