آفتاب
پاسخ به یک شبهه؛

تاملی بر دلایل منع نقل و کتابت حدیث در دوران خلفا

تاملی بر دلایل منع نقل و کتابت حدیث در دوران خلفا

هدف اصلی از منع کتابت و نقل حدیث پس از وفات پیامبر اکرم هدفی سیاسی­ بود. جریان حاکم قصد داشت تا از نشر فضائل امام علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و سایر اهل­بیت (ع) جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است از مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم به قلم حسینی شیجانی است که در ادامه می خوانید؛

رویدادهای پس از رحلت پیامبر، حقیقتا رویداهایی تأسف‌بار و عبرت‌انگیز در تاریخ اسلام است. پیامبر گرامی طی ۲۳ سال با تحمل انواع تلخی‌ها و دشواری‌های بسیار، جامعه‌ای را بر اساس آموزه‌های توحیدی و عقلانیت هدایت‌یافته از سوی دین، سامان داد. او آرزو داشت که پس از رحلتش، نهال نوپایی را که کاشته بود و با سختی و همت پروریده بود، از سوی یاران و شاگردانش مراقبت شده و روز به روز بر شکوه و نفوذ آن در دل‌ها و فکرها افزوده شود.

هنوز پیامبر نفس می‌کشید و نظاره‌گر رفتارهای یارانش بود که برخی از یاران، ساز ناکوک خود را به صدا در آورده و زمزمه‌ی اختلاف و ستیز سردادند. البته این اختلاف‌ها و ستیزها به یکباره پدید نیامد؛ بلکه ریشه در ائتلاف‌هایی داشت که در دوران حیات پیامبر نقشه‌ی تصاحب قدرت سیاسی را طراحی کرده بود. یکی از رویدادهای قابل‌تأمل پس از رحلت پیامبر جلوگیری از نگارش و نقل حدیث توسط جریان حاکم بود که تا قریب ۱۰۰ سال به طول انجامید و به از میان‌رفتن بسیاری از روایات پیامبر منجر شد. نخست شعار حسبنا کتاب‌الله مطرح شد و با این بهانه که قرآن مارا بس است از نشر احادیث پیامبر جلوگیری کردند. بعدها پیروان مکتب خلفا نظریه‌ها و تحلیل‌های گوناگونی را برای توجیه و دفاع از این رفتار خلفا ارائه دادند که هیچکدام به واقع نمی‌تواند آن را توجیه کند. در نوشتار حاضر با توجه به پاره‌ای از این توجیهات، به بررسی و نقد آن خواهیم پرداخت.

چکیده شبهه

شیعیان ادعا می‌کنند که پس از رحلت پیامبر، جریان حاکم نه تنها از کتابت و جمع‌آوری احادیث پیامبر مانع شد، بلکه خلیفه‌ی اول فرمان داد تا احادیث نوشته شده را هم بسوزانند. این در حالی است که تمسک شیعه به حدیث سوزاندن روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) توسط ابوبکر، [div id='ftn1']

[۱]. «... حدثنا القاسم بن محمد قال : قالت عائشة جمع أبی الحدیث عن رسول الله - صلی الله علیه وسلم - فکانت خمسمائة حدیث فبات لیلة یتقلب کثیرا قالت فغمنی فقلت تتقلب لشکوی أو لشیء بلغک فلما أصبح قال أی بنیة هلمی الأحادیث التی عندک فجئته بها فدعا بنار فحرقها وقال خشیت أن أموت وهی عندک فیکون فیها أحادیث عن رجل ائتمنته ووثقت به ولم یکن کما حدثنی فأکون قد تقلدت ذلک... .»(السیوطی، جلال­الدین عبدالرحمن بن أبی­بکر، جامع الأحادیث، ج ۲۵، ص ۱۲۰، ح ۲۷۷۳۰.)ـ(المتقی الهندی البرهان فوری، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، ج ۱۰، ص ۲۸۵، ح ۲۹۴۶۰.)

[div id='ftn2']

[۲]. الذهبی، محمد بن أحمد بن عثمان، تذکرة الحفاظ، ج ۱، ص ۱۰.

[۳]. القشیری النیسابوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسن، الجامع الصحیح المسمی صحیح مسلم، ج ۱۴، ص ۲۹۱، ح ۵۳۲۶. ـ النسائی، أحمد بن شعیب أبو عبد الرحمن، سنن النسائی الکبری، ج ۵، ص ۱۰، ح ۸۰۰۸. ـ الدارمی، عبدالله بن عبدالرحمن أبو محمد، سنن الدارمی، ج ۱، ص ۱۳۰، ح ۴۵۰. ـ الشیبانی، أحمد بن حنبل أبو عبدالله، مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ۳،  ص ۵۶، ح ۱۱۵۵۳.

[۴]. أبوداود الأزدی السَِّجِسْتانی، سلیمان بن الأشعث بن إسحاق بن بشیر بن شداد بن عمرو، سنن أبی­داود، ج ۱۰، ص ۵۵، ح ۳۱۶۱. ـ الدارمی، عبدالله بن عبدالرحمن أبو محمد، سنن الدارمی، ج ۱، ص ۱۳۶، ح ۴۸۴. ـ الشیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد، مسند أحمد، ج ۱۳، ص ۲۵۹، ح ۶۲۲۱.

[۵]. البخاری، محمد بن إسماعیل بن إبراهیم بن المغیرة أبو عبد الله، الجامع الصحیح المسند من حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم وسننه وأیامه (صحیح البخاری)، ج ۱۷، ص ۴۱۷، ح ۵۲۳۷. ـ القشیری النیسابوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسن، الجامع الصحیح المسمی صحیح مسلم، ج ۸، ص ۴۱۴، ح ۳۰۹۱. ـ النسائی، أحمد بن شعیب أبو عبد الرحمن، سنن النسائی الکبری، ج ۴، ص ۳۶۰، ح ۷۵۱۶.

[۶]. ر.ک: الجلالی، السید محمدرضا، تدوین السنة الشریفة،ص ۳۱۷.

[۷]. ر.ک: همان، ص ۳۲۰.

[۸]. ابن أبی شیبة العبسی الکوفی، أبو بکر عبد الله بن محمد، مُصنف ابن أبی شیبة، ج ۸، ص ۵۶۸، ح ۲۶۷۵۳.

[۹]. القزوینی، محمد بن یزید أبو عبدالله، سنن ابن­ماجه، ج ۱، ص ۱۲، ح ۲۸.

[۱۰]. ر.ک: شهرستانی، سید علی، منع تدوین الحدیث، ص ۲۰.

[۱۱] . فصلت/۴۲ و حجر/۹

[۱۲]. ر.ک: أبوریه، محمود، أضواء علی السنة المحمدیة، ص ۵۰. ـ ر.ک: شهرستانی، سید علی، منع تدوین الحدیث، ص ۲۲.

[۱۳]. ر.ک: همان، ص ۲۱.

[۱۴]. الف) العسقلانی، أحمد بن علی بن حجر، تقریب التهذیب، ج ۱، ص ۳۵۰، رقم ۲۱۱۶؛(زید بن أرقم بن زید بن قیس الأنصاری الخزرجی صحابی مشهور أول مشاهده الخندق وأنزل الله تصدیقه فی سورة المنافقین مات سنة ست أو ثمان وستین ع.)

ب) الذهبی، شمس الدین أبوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز، سیر أعلام النبلاء، ج ۳، ص ۱۶۵، رقم ۲۷؛( زید بن أرقم * (ع) ابن زید بن قیس بن النعمان بن مالک الاغر بن ثعلبة بن کعب بن الخزرج بن الحارث بن الخزرج، أبو عمرو، ویقال: أبو عامر، ویقال: أبو سعید، ویقال: أبو سعد، ویقال: أبو أنیسة، الانصاری الخزرجی، نزیل الکوفة، من مشاهیر الصحابة. شهد غزوة مؤتة وغیرها... .)

ج) ابن­سعد البصری الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله، الطبقات الکبری، ج ۶، ص ۱۸؛(زید بن أرقم الأنصاری أحد بنی الحارث بن الخزرج قال محمد بن عمر یکنی أبا سعد وقال غیره کان یکنی أبا أنیس وأول مشاهده مع النبی صلی الله علیه و سلم المریسیع ونزل الکوفة وابتنی بها دارا فی کندة وتوفی بها أیام المختار سنة ثمان وستین.)

[۱۵]ابن­ماجة، أبوعبدالله محمد بن یزید القزوینی، سنن ابن­ماجه، ج ۱، ص ۲۹، ح ۲۵. ـ الشیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد، مسند أحمد، ج ۳۹، ص ۲۹۹، ح ۱۸۴۹۹.

(حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ عَنْ شُعْبَةَ ح و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِیٍّ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی لَیْلَی قَالَ: قُلْنَا لِزَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ حَدِّثْنَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ کَبِرْنَا وَنَسِینَا وَالْحَدِیثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ شَدِیدٌ.)

[۱۶]. الشیبانی، أحمد بن حنبل أبو عبدالله، مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ۱،  ص ۴۱۰، ح ۳۲۶.

(حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ حَدَّثَنَا دُجَیْنٌ أَبُو الْغُصْنِ بَصْرِیٌّ قَالَ قَدِمْتُ الْمَدِینَةَ فَلَقِیتُ أَسْلَمَ مَوْلَی عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقُلْتُ حَدِّثْنِی عَنْ عُمَرَ فَقَالَ لَا أَسْتَطِیعُ أَخَافُ أَنْ أَزِیدَ أَوْ أَنْقُصَ کُنَّا إِذَا قُلْنَا لِعُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ حَدِّثْنَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَخَافُ أَنْ أَزِیدَ حَرْفًا أَوْ أَنْقُصَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ فَهُوَ فِی النَّارِ.)

[۱۷]. البخاری، أبوعبدالله محمد بن إسماعیل بن إبراهیم بن المغیرة، الجامع الصحیح المسند من حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم وسننه وأیامه (صحیح البخاری)، ج ۸، ص ۲۹۳، ح ۲۲۵۴. ـ القشیری النیسابوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسن، الجامع الصحیح المسمی صحیح مسلم، ج ۷، ص ۸۵، ح ۲۴۱۴.

(حَدَّثَنَا یَحْیَی بْنُ مُوسَی حَدَّثَنَا الْوَلِیدُ بْنُ مُسْلِمٍ حَدَّثَنَا الْأَوْزَاعِیُّ قَالَ حَدَّثَنِی یَحْیَی بْنُ أَبِی کَثِیرٍ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ حَدَّثَنِی أَبُو هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: لَمَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَکَّةَ قَامَ فِی النَّاسِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَی عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ حَبَسَ عَنْ مَکَّةَ الْفِیلَ وَسَلَّطَ عَلَیْهَا رَسُولَهُ وَالْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهَا لَا تَحِلُّ لِأَحَدٍ کَانَ قَبْلِی وَإِنَّهَا أُحِلَّتْ لِی سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ وَإِنَّهَا لَا تَحِلُّ لِأَحَدٍ بَعْدِی فَلَا یُنَفَّرُ صَیْدُهَا وَلَا یُخْتَلَی شَوْکُهَا وَلَا تَحِلُّ سَاقِطَتُهَا إِلَّا لِمُنْشِدٍ وَمَنْ قُتِلَ لَهُ قَتِیلٌ فَهُوَ بِخَیْرِ النَّظَرَیْنِ إِمَّا أَنْ یُفْدَی وَإِمَّا أَنْ یُقِیدَ فَقَالَ الْعَبَّاسُ إِلَّا الْإِذْخِرَ فَإِنَّا نَجْعَلُهُ لِقُبُورِنَا وَبُیُوتِنَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا الْإِذْخِرَ فَقَامَ أَبُو شَاهٍ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْیَمَنِ فَقَالَ اکْتُبُوا لِی یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اکْتُبُوا لِأَبِی شَاهٍ قُلْتُ لِلْأَوْزَاعِیِّ مَا قَوْلُهُ اکْتُبُوا لِی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَذِهِ الْخُطْبَةَ الَّتِی سَمِعَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ.)

[۱۸]. الف) الکلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۱، ص ۵۲، ح ۹؛(الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیْدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) یَقُولُ اکْتُبُوا فَإِنَّکُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتَّی تَکْتُبُوا.)

ب) همان، ح ۱۳؛(مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) أَعْرِبُوا حَدِیثَنَا فَإِنَّا قَوْمٌ فُصَحَاءُ.)

ج) همان، ص ۵۳، ح ۱۵؛(عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبِی خَالِدٍ شَیْنُولَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی(علیه السلام) جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ مَشَایِخَنَا رَوَوْا عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ وَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) وَ کَانَتِ التَّقِیَّةُ شَدِیدَةً فَکَتَمُوا کُتُبَهُمْ وَ لَمْ تُرْوَ عَنْهُمْ فَلَمَّا مَاتُوا صَارَتِ الْکُتُبُ إِلَیْنَا فَقَالَ حَدِّثُوا بِهَا فَإِنَّهَا حَقٌّ.)

د) حسن بن شعبه حرانی، تحف العقول، تحف العقول، ص ۳۶؛(و قال«صلی الله علیه و آله» قیِّدوا العلم بالکتاب.)

ه) مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، ج ۲، ص ۱۴۷، ح ۱۸؛(غو، [غوالی اللئالی‏] رَوَی ابْنُ جُرَیْجٍ عَنْ عَطَاءٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أُقَیِّدُ الْعِلْمَ قَالَ نَعَمْ وَ قِیلَ مَا تَقْیِیدُهُ قَالَ کِتَابَتُهُ.)

و) محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی‏  معروف به«شیخ صدوق»، الأمالی، ص ۳۷، ح ۳؛(حدثنا محمد بن علی قال حدثنا علی بن محمد بن أبی القاسم عن أبیه عن محمد بن أبی عمر العدنی بمکة عن أبی العباس بن حمزة عن أحمد بن سوار عن عبد الله بن عاصم عن سلمة بن وردان عن أنس بن مالک قال قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): المؤمن إذا مات و ترک ورقة واحدة علیها علم تکون تلک الورقة یوم القیامة سترا فیما بینه و بین النار و أعطاه الله تبارک و تعالی بکل حرف مکتوب علیها مدینة أوسع من الدنیا سبع مرات و ما من مؤمن یقعد ساعة عند العالم إلا ناداه ربه عز و جل جلست إلی حبیبی و عزتی و جلالی لأسکنتک الجنة معه و لا أبالی.)

[۱۹]. ر.ک: الشاکری، حسین، تدوین الحدیث و تاریخ الفقه، ص ۶. ـ ر.ک: استادان دانشکده علوم حدیث، آشنایی با حدیث، ص ۴۸ و ۴۹.

[۲۰]. ر.ک: أبوریة، محمود، أضواء علی السنة المحمدیة، ص ۲۷۲. ـ ر.ک: استادان دانشکده علوم حدیث، آشنایی با حدیث، ص ۴۸.

[۲۱]. ر.ک: مهدوی راد، محمدعلی، تدوین الحدیث عند الشیعة الامامیة، ص ۶۹ـ۹۹.

[۲۲]. ر.ک: النجاشی، ابوالعباس احمد بن علی بن احمد بن العباس، رجال النجاشی، ص ۳۲۳، رقم ۸۸۲؛(له کتاب یسمی الأربعمائة مسألة فی أبواب الحلال و الحرام.)

[۲۳]. ر.ک: همان، ص ۱۹۷، رقم ۵۲۴؛(و صنف ثلاثین کتاباً کما ذکر أصحابنا. یعرف منها الآن: کتاب الوضوء کتاب الصلاة کتاب الصوم کتاب الحج کتاب الزکاة کتاب النکاح کتاب الطلاق کتاب الفرائض کتاب الوصایا کتاب الشراء (الشری) و البیع کتاب العتق و التدبیر کتاب البشارات نوادر.)

[۲۴]. ابن­بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۳۸، ح ۱۵۰۵. ـ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج ۹، ص ۲۶۰، ذیل حدیث ۱۴.

[۲۵]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۷، ص ۷۵، باب بیان الفرائض فی الکتاب. ـ الحر العاملی، محمد بن حسن بن علی، وسائل الشیعة، ج ۲۰، ص ۳۵، ح ۲۴۹۶۴.

[۲۶]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۲، ص ۲۰۶، ح ۴. ـ مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، ج ۲۳، ص ۳۴، ح ۷۲.

[۲۷]. مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، ج ۲۱، ص ۸۴، ح ۹.

[۲۸]. ر.ک: الجلالی، السید محمدرضا، تدوین السنة الشریفة،ص ۴۰۳.

[۲۹]. ر.ک: الخطیب البغدادی، احمدبن علی بن ثابت ابوبکر، تقیید العلم، ص ۵۲.

کد N1737518

وبگردی