آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

درختکاری در حریم تخت جمشید خلاف ضوابط میراث فرهنگی است

درختکاری در حریم تخت جمشید خلاف ضوابط میراث فرهنگی است

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت گفت: درختکاری غیرمجاز در حریم تخت جمشید بیش از ساخت و ساز است با این وجود توانسته‌ایم جلوی این کار را بگیریم.

سعید صفرزاده رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت به خبرنگار مهر گفت: ضوابط حریم تخت‌جمشید بر این تاکید دارد که هیچ ساخت و سازی در آن محدوده انجام نشود حتی درختکاری. روی این موضوع کار کارشناسی زیادی انجام گرفته به همین دلیل درختکاری را نیز در حریم آثار تاریخی مجاز نمی‌دانند یکی از این دلایل حریم منظری منطقه است که کشاورزی آن را بر هم می‌زند.

صفرزاده افزود: برخی از کشاورزان در این حریم اقدام به درختکاری می‌کنند و زمین‌ها را تکه تکه کرده به شکل باغ شهر می‌فروشند چون تکه تکه کردن زمین برای آنها به صرفه تر است. گاهی می‌بینید که دو هکتار زمین را به ۲۰ نفر فروخته اند در آن صورت هر کسی با هر سلیقه ای برای خود دور زمین حصار می‌کشد گاهی با نهال گاهی با درختچه. در این صورت آن محدوده به باغ شهر تبدیل خواهد شد. در مناطقی مانند تخت جمشید باغ شهر بسیار زیاد است باغ شهری که شاید در تهران نمونه‌های آن را کمتر بتوان دید. باغ شهر می‌تواند ۵۰۰ متر و یا هزار متر باشد. در این صورت وضعیت توپوگرافی منطقه تغییر می‌کند و حریم منظری از بین می‌رود و درختکاری‌ها کم کم به معضل تبدیل می‌شود. حتی جهاد کشاورزی هم در برخی از مواقع با ما هم عقیده است و مخالف تغییر کاربری زمین‌ها بوده و می‌گوید که  این اقدامات باید ضابطه مند باشد.

وی ادامه داد: ما در ارتباط با ضوابط حریم آثار تاریخی که هرگونه تغییر در آن را ممنوع اعلام کرده، با اقدامات غیرمجاز برخورد می‌کنیم. اگرچنین رفتارهایی را مشاهده کنیم شکایت کرده و زمانی که قاضی به نفع ما رای داد آن را اجرایی می‌کنیم. برخی از این اقدامات ساخت و سازهای غیر مجاز است. این ساخت و سازها نیز براساس نظر قاضی رفع تخلف می‌شود. اکنون به دلیل برخوردهای متعدد با این تخلفات مشاهده می‌کنیم که تعداد آنها کمتر شده است.

صفرزاده گفت: معمولا نهال امروز فردا به درختی تنومند تبدیل می‌شود که در آن صورت مشکلات ما هم بزرگتر خواهد شد پس از همان ابتدا جلوی این کارها را می‌گیریم تا به حریم تخت جمشید تعرضی نشود. در حریم برخی از آثار سال‌ها قبل درختکاری انجام شده و چون در آن زمان حساسیتی وجود نداشته و یا برخورد صورت نگرفته، معضلات امنیتی و یا مشکلات بزرگتر بوجود آمده است و یا منظر آثار به دلیل وجود درختان تنومند از بین رفته است.

وی افزود: برخی از درختانی که به تازگی حکم قلع و قمع آنها را گرفته‌ایم در سال ۹۳ کاشته شده بودند آن زمان نمی‌توانستیم جلوی این کار را بگیریم چون به هر حال گرفتن حکم زمان بر است. در مرحله اول ما اخطار می‌دهیم و بعد شکایت می‌کنیم تا زمانی که این شکایت رسیدگی شود، زمان از دست می‌رود با این وجود به تازگی رسیدگی به این احکام سرعت گرفته است. ما هر ازگاهی شاهد نهال کاری در این محدوده هستیم و سریعا برای جلوگیری از آن اقدام می‌کنیم. درختکاری غیرمجاز از ساخت و ساز در حریم تخت جمشید بیشتر است.

وی ادامه داد:حریم تخت جمشید ۶ هزار هکتار است و ممکن است که در محدوده یک کیلومتری آن تخلف صورت گرفته باشد از سوی دیگر ممکن است حریم یک اثر با اثر دیگری مشترک باشد به عنوان مثال حریم تخت جمشید با شهر استخر همپوشانی دارد اما چون در یک موقعیت جغرافیایی قرار دارند و حریم آن‌ها به هم متصل است اگر رفع تخلفی صورت گرفته باشد ممکن است در محاوره از لفظ حریم تخت جمشید استفاده کنیم.

کد N1736903

وبگردی