آفتاب
آقازاده به مهر خبر داد:

آغاز واریز اقساط ۲۷صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به حساب ورزش

آغاز واریز اقساط ۲۷صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به حساب ورزش

به گفته سرپرست معاونت مالی وزارت ورزش ۲۰ میلیارد تومان از محل «۲۷صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده» در اختیار این وزارتخانه قرار داده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نهم اسفندماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به بخش هزینه ای لایحه بودجه سال جاری، ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را به توسعه ورزش کشور اختصاص دادند. بر این اساس دولت مکلف شد این میزان بودجه -  بیست و هفت صدم درصد از نه درصد (۹%) مالیات بر ارزش افزوده - را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش اختصاص دهد.

همچنین نمایندگان مجلس مصوب کردند این مبلغ در ردیف‌های مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی پیش بینی و پس از مبادله موافقت نامه در اختیار این وزراتخانه‌ها قرار بگیرد.

البته این مصوبه مجلس دو تبصره داشت مبنی بر اینکه تبصره ۱: این اعتبار فقط در استانها هزینه می‌شود و تبصره ۲: پرداخت هر گونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل و به هر نحو به ورزش حرفه‌ای ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

در همین راستا خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که اخیرا بودجه ای به میزان ۴۰ میلیارد تومان در قالب اولین قسط ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته است. این موضوعی است که در گفتگوی خبرنگار مهر با سید علی آقازاده، سرپرست معاونت مالی وزارت ورزش مورد بررسی قرار گرفت.

*خبرگزاری مهر- شنیده که شده اخیرا بودجه ۴۰ میلیاردی از محل ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته است؟

- سیدعلی آقازاده:  البته دو هفته پیش اولین قسط از  ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که باید برای توسعه ورزش هزینه شود، در اختیار وزارتخانه قرار  گرفت اما مبلغ دریافتی ۴۰ میلیاردی که شما می فرمایید، نیست. 

* رقم دقیق دریافتی وزارت ورزش چقدر بود؟

- تقریبا نصف مبلغی که شما به آن اشاره کردید، ما تقریبا در قالب اولین قسط از  ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲۰ میلیارد تومان دریافت کردیم. 

* وزارت ورزش برای این بودجه که جدا از ردیف بودجه مصوب دولت برای وزارتخانه است، چه برنامه ای دارد؟ آیا فدراسیون ها از این بودجه سهمی می برند؟

- ببینید اعتبارات مربوط به  ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در دو بخش توزیع می شود؛ یک بخش استانی که به صورت مستقیم در اختیار استان ها قرار می گیرد و یک بخش ملی که به وزارتخانه داده می شود تا بر اساس شاخص های تعیین شده و برای هزینه در امر توسعه ورزش میان استان ها توزیع شود. درواقع ما این پول را برای استان ها و رفع کم و کاستی آنها هزینه می کنیم. 

* یعنی ۲۰ میلیاردی که در قالب اولین قسط در اختیار وزارت ورزش قرار گرفته، به طور کامل به استان ها اختصاص پیدا می کند؟

- بله؛ حتی این کار انجام شده است. دقیقا سه شبه ۲۷ تیرماه بود که بر اساس شاخص های تعریف شده، این بودجه ۲۰ میلیارد تومانی را به میان استان های مختلف تقسیم و به حساب آنها واریز کردیم. 

* قرار است اقساط ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در چه فاصله زمانی در اختیار وزارت ورزش قرار بگیرد؟ آیا روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟

- این قسط مربوط به سه ماهه اول سال بود. آنچه مسلم است تا پایان سال دریافتی از این محل ادامه خواهد داشت. فقط امیدواریم فاصله اقساط دریافتی کمتر باشد. به هر حال بودجه ای که قرار است از محل ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص پیدا کند، نقد است و صد درصد اختصاص پیدا خواهد کرد. 

* این بودجه چه کمکی می تواند به ورزش استان ها داشته باشد؟

- قطعا به حل مشکل استان ها در بخش زیرساخت های همگانی، توسعه زیرساخت های روستانی و در کل توسعه سرانه ورزشی آنها کمک خواهد کرد. به طور میانگین بین ۸ تا ۵۰ میلیارد تومان سهم هر استان از محل ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. واقعا امسال، سال طلایی برای استان ها خواهد بود از این جهت که می توانند با استفاده از این بودجه دریافتی به برنامه های خود برای کارهای عمرانی و زیر ساختی رسیدگی کنند. در کل این بودجه به ورزش همگانی کمک خوبی خواهد کرد و اینگونه به قهرمان پروی هم کمک می کند.

کد N1736752

وبگردی