آفتاب

پدر مریم میرزاخانی: دانشگاه استنفورد مراسم یادبود مریم را برگزار می کند

پدر مریم میرزاخانی: دانشگاه استنفورد مراسم یادبود مریم را برگزار می کند

تهران- ایرنا- پدر مریم میرزاخانی با انتشار یک پیام تصویری اعلام کرد مراسم یادبود «مریم عزیزمان» در آینده نزدیک در دانشگاه استنفورد برگزار می شود تا «همه کارهای علمی، روحیه و شخصیت او را به طور شایسته مرور کنیم».

به گزارش پنجشنبه ایرنا، احمد میرزاخانی در این پیام گفت: برنامه‌ریزی کرده بودیم آخر هفته مراسم یادبودی برای مریم برگزار کنیم تا با همه دوستداران او گرد هم بیاییم و ضمن گرامیداشت یادش به او ادای احترام کرده باشیم، اما الان متوجه ایم که برگزاری مراسمی درخور مریم، بدان گونه که پیام‌رسان ذهن زیبای او باشد، به آمادگی بیشتری نیاز دارد
به گفته وی, زمان برگزاری مراسم اواخر تابستان یا اوایل پاییز خواهد بود.
«یان وندراک» همسر مریم میرزاخانی، نیز در این پیام به زبان انگلیسی از همدردی دوستان و نزدیکان تشکر کرد و گفت: ما برای همین یکشنبه یک گرامیداشت برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما با توجه به این که دانشگاه استنفورد نیز در نظر داشت در آینده‌ای نزدیک یک مراسم یادبود برای وی برگزار کند، به این نتیجه رسیدیم که این 2 مراسم را یکپارچه کرده و یک گرامیداشت واحد در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برگزار کنیم که دربرگیرنده همه جنبه‌های زندگی مریم، چه حرفه‌ای و چه شخصی و بررسی هر 2 مقطع زندگی وی در ایران و آمریکا باشد.
وی افزود: معتقدیم این بهترین شیوه برای احترام به میراث مریم است و همچنین به ما اجازه می‌دهد زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی یک مراسم یادبود باشکوه و عظمت که چنین مراسمی نیاز دارد، در اختیار داشته باشیم.
پدر و همسر مریم میرزاخانی «از همه کسانی‌که این تغییر موجب بروز دشواری برای آن‌ها می‌شود، صمیمانه پوزش خواستند».
مریم میرزاخانی از چهار سال پیش به سرطان سینه مبتلا شد و این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرد و در نهایت بیست و چهارم تیرماه دار فانی را وداع گفت.
از وی به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال 2005 در نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد.
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه «کلی» و مدال «فیلدز» در سال 2014 است؛ وی از یازدهم شهریور ماه 1387 (اول سپتامبر 2008) در دانشگاه استنفورد به تدریس و پژوهشگری رشته ریاضیات مشغول شد.
وی پیش از آن نیز استاد دانشگاه پرینستون بود.
فراهنگ**9187*1961* خبرنگار: حمیدرضا بازگشا* انتشار: مریم مسعود
کد N1736580

وبگردی