آفتاب

استاندار گیلان: به تالاب انزلی باید مانند دریاچه ارومیه توجه شود

استاندار گیلان: به تالاب انزلی باید مانند دریاچه ارومیه توجه شود

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با اشاره به اهمیت تغییر نگاه در برخی از مشکلات گفت: مشکل تالاب انزلی یک موضوع استانی نیست بلکه موضوعی ملی و فراملی است که باید با نگاهی منسجم و با تخصیص اعتبارات مانند دریاچه‌ ارومیه توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در جلسه مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و کمیته‌ ساماندهی و مدیریت سواحل استان و شورای صیانت و حفظ حقوق بیت المال در رشت بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه یکی از وظایف اصلی در کاهش مشکلات حوزه‌ سواحل و تالاب انزلی است.
وی به پیگیری‌های مستمر در آزادسازی حریم سواحل و استفاده از فرصت‌های موجود در بخش اقتصاد دریامحور در گیلان اشاره کرد و افزود: موضوعات مطرح شده در این جلسه جزء نگرانی و دغدغه‌ مشترک مدیران استانی در قوای مختلف است.
وی به طرح مشکلات سواحل و تالاب انزلی در سفرهای رئیس جمهوری، رئیس قوه‌ مقننه و معاون اول رئیس جمهوری به گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه‌ای با حضور رئیس قوه‌‌ قضاییه بر ضرورت استفاده از فرصت سواحل و مشکلات موجود تأکید شد و پیگیری صورت گرفت.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در دو سفر رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهوری به گیلان، خوشبختانه 2 مشکل اساسی سد شفارود و نیز تمدید مهلت مالی سال 95 برای استفاده از اسناد خزانه برطرف شد، گفت: رفع مشکل زیست محیطی شفارود با پیگیری حضوری اینجانب در جلسه‌ اخیر هیأت دولت تصویب شد و اسناد خزانه‌ که یکی از مشکلات استان‌های مختلف بشمار می‌رفت، روز گذشته طی یک طرح دو فوریتی به تصویب مجلس رسید.
نجفی به برخورداری سازمان بنادر و دریانوردی کشور از امکانات مطلوب اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از اعتبارات این سازمان از درآمدهای آن است، انتظار داریم با جدیت به مسائل استان گیلان ورود کند.
استاندار گیلان با اشاره به آزادسازی حریم تالاب اظهار داشت: در دولت یازدهم موفق به احیاء و رفع تصرف از 70 هکتار اراضی تالاب انزلی با همکاری محیط زیست شدیم.
وی با بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند نیز پیگیری‌های مستمری صورت گرفته، گفت: در سفر اخیر به کشور آلمان در اطراف فرانکفورت، همان هیأتی که از محل دپوی زباله در منطقه‌ سراوان رشت بازدید کرده بود ، به وسیله‌ زباله سوز یک منطقه‌ همانند سراوان را به فضایی سبز و زیبا تبدیل کرده بودند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه درخصوص اجرای طرح مدیریت یکپارچه‌ سواحل با جدیت پیگیر هستیم، افزود : یکی از مباحثی که وزارت کشور و مجلس پیگیر هستند، ایجاد سازمان عمران سواحل است که می‌تواند نقش بسزایی در تعریف نحوه استفاده از سواحل و رفع نگرانی‌ها در انسجام دستگاه‌ها و موضوعات گردشگری ایفاء کند.
نجفی با یادآوری اهمیت استفاده از ظرفیت مدیران استانی بویژه دهیاران در حفاظت دریا و جلوگیری از مشکلات موجود در نقاط حادثه آفرین سواحل خاطرنشان کرد: تعداد افراد غرق شده در این مناطق در سال 92، 51 نفر بوده که در سال 95 به 25 نفر کاهش یافت.
به گفته استاندار گیلان ، این کاهش تعداد غرق شده ‌ها ناشی از تلاش‌های صورت گرفته است که جای قدردانی از تمامی دست اندرکاران دارد.
در ادامه این نشست مشاور وزیر کشور و مدیر اجرایی شورای توسعه امنیت پایدار شرق و غرب کشور با قدردانی از تلاش‌های مثبت صورت گرفته توسط مدیران استانی بویژه استاندار گیلان در بخش‌های مختلف همچون سواحل گفت: در برنامه‌ سوم توسعه 22 دستگاه متولی بخش سواحل بوده‌اند و متأسفانه یک دستگاه متمرکز متولی این بخش نبود تا به صورت جامعه ساماندهی بخش سواحل را انجام دهد.
مهدی حسن عباسی طرح یکپارچه مدیریت مناطق ساحلی را در راستای اجرای منسجم مدیریت سواحل عنوان کرد و افزود : نظارت بر اجرای هرگونه اقدام در سواحل کشور به صورت متمرکز که به استان‌ها نیز ابلاغ شده بود یکی از اهداف اساسی این طرح بشمار می‌رود.
وی به بازبینی طرح مذکور اشاره و اظهار کرد: طرح جدیدی تحت عنوان طرح تدقیق به صورت استانی هرگونه اقدام عمرانی، گردشگری و شیلاتی در حوزه‌ سواحل را تعریف می‌کند تا از هرگونه اقدام خارج از این طرح توسط دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کند.
مشاور وزیر کشور در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی سواحل را از اهداف دیگر این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: بهره‌مندی مردم از موهبت طبیعی ساحل بدون هرگونه مشکل از اهداف دیگر این طرح است.
وی برگزاری این کارگروه را در قالب کار ویژه‌ای شورای امنیت کشور عنوان کرد و افزود: مسائل و مشکلات ابتدا در سطح استان، سپس در کارگروه ملی و در صورت عدم رفع مشکل در شورای امنیت کشور طرح می شود و تصویب آن برای همه دستگاه‌ها لازم الاعتبار است.
به گفته حسن عباسی ، براساس مصوبه‌ هیأت وزیران بحث گردشگری و شنا 2 موضوع جدا از یکدیگر است و تمامی مباحث در استان‌ها به ریاست استانداران هدایت می‌شود.
در ادامه این نشست همچنین معاون مهندسی و توسعه‌ امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه‌ پایدار یکی از موضوعات مهم در کشور برای بهره‌مندی از منابع محسوب می‌شود، گفت: استفاده از ابزارها و تجهیزات در توسعه‌ پایدار گردشگری می‌تواند در رونق اشتغال نقش بسزایی ایفاء کند.
علی آبادی کاهش ارتقاع آب دریای خزر را در کاهش پهلو گرفتن کشتی‌ها در این منطقه بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته دریاچه‌ ارومیه با این مشکل مواجه بود که به یک موضوع ملی تبدیل و تحولاتی صورت گرفت و این مسئله ممکن است در آینده تهدیدی برای تالاب انزلی باشد.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی با ابزارهای مختلف یادآور شد: مردم باید بدانند که اگر مشکلی برای تالاب پیش بیاید قطعاً این موضوع گریبانگیر آنان نیز خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در 2 روز با جدیت مشکلات سواحل و تالاب انزلی بررسی شد، گفت: مسائل طرح شده در مرکز با ارائه راهکارهای ملی، بررسی دقیق تری خواهد شد.
تالاب انزلی با 193 کیلومتر مربع وسعت از مهمترین زیستگاه های پرندگان و آبزیان در جنوب دریای خزر است و عواملی همچون آلودگی تالاب ، رودخانه ها ، دریا و صید بی رویه در سال های اخیر از دلایل کاهش ذخایر آبزیان خزر بوده است.
تالاب بستر و محل مناسبی برای تخمگذاری و پرورش ماهیان و زمستان گذرانی گروه کثیری از پرندگان مهاجر است که از مناطق سردسیر سیبری یا دیگر مناطق جهان به این ناحیه مهاجرت می کنند.
خروجی تالاب انزلی به دریای خزر می ریزد، این موضوع باعث شده که تالاب به عنوان مکان مناسبی برای تخم گذاری گونه های ماهیان بشمار آید بعبارت دیگر، برخی از این گونه ها فقط در تالاب انزلی یافت می شوند و در هیچ نقطه ای از بخش جنوبی دریای خزر نمی توان آنها را مشاهده کرد.
بیست و یکمین نشست کارگروه ساماندهی سواحل ، بنادر و جزایر کار ویژه مرزی شورای امنیت کشور و پنجمین کمیته ساماندهی سواحل گیلان و همچنین سومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی گیلان از روز گذشته (سه شنبه) به میزبانی اداره کل بنادر و دریانودی گیلان در بندرانزلی آغاز شد.
خبرنگار:امیرپوراحمد**انتشاردهنده:امیرحسین کبیری
7294/2007
کد N1736297

وبگردی