آفتاب
مهر بررسی می کند؛

دولتی ها به دنبال تسخیر خانه پزشکان/ سازمان نظام پزشکی سیاسی نشود

دولتی ها به دنبال تسخیر خانه پزشکان/ سازمان نظام پزشکی سیاسی نشود

هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور در حالی قرار است روز جمعه برگزار شود که به نظر می رسد چهره های شناخته شده جامعه پزشکی با سوابق دولتی، قصد ورود به این سازمان را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد عمومی و تنها خانه صنفی جامعه پزشکی و البته پیراپزشکی کشور تلقی می شود که همواره با فراز  و فرودهای زیادی در طول این سال ها مواجه بوده است. آنطور که جامعه پزشکی در برهه ای از زمان، سازمان صنفی خودش را به شدت حمایت کرده و در مقطع دیگری، دل خوشی از این سازمان نداشته است.

آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، سازمان نظام پزشکی هر وقت به مجموعه دولت و سیاست های وزارت بهداشت نزدیک شده و همسو با این وزارتخانه گام برداشته است، جامعه پزشکی نتوانسته به اهداف صنفی خود دست یابد و در مقابل، هر گاه این سازمان توانسته در حمایت از جامعه پزشکی و خواسته های به حق و قانونی پزشکان تلاش کند، جامعه پزشکی به سازمان صنفی خود امیدوار شده است.

حالا در آستانه برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور، لیست هایی در گروه های مختلف جامعه پزشکی منتشر شده که حاکی از حضور چهره های شناخته شده جامعه پزشکی در سر لیست این گروه ها است. داوطلبانی که در سر لیست این ائتلاف ها قرار گرفته اند، یا سابقه وزارت را دارند و یا اینکه در دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های دولتی حضور داشته و البته هنوز هم این حضور به قوت خودش باقی است.

آفت سازمان نظام پزشکی

دولتی شدن سازمان صنفی پزشکان، بزرگترین آفت سازمان نظام پزشکی کشور است که متاسفانه بیم آن می رود در دور آینده نیز این آفت گریبانگیر این سازمان شود. بطوریکه در چندی قبل، برخی چهره های پزشکی نسبت به دولتی شدن این سازمان هشدار داده و خواستار دور شدن سازمان نظام پزشکی از جریانات سیاسی و حزبی بودند.

دکتر منوچهر نظری عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، سازمان نظام پزشکی را به عنوان بزرگترین و موثرترین نهاد عمومی غیردولتی در کشور می شناسد که در چند سال گذشته سایه «شبه دولتی» بر پیکره آن سایه انداخته است.

وی، شبه دولتی شدن سازمان نظام پزشکی را یکی از آسیب های این سازمان صنفی دانست و افزود: وقتی این سازمان از اختیارات قانونی که مجلس شورای اسلامی برای آن مصوب کرده، برخوردار نیست، انگیزه پزشکان برای مشارکت در انتخابات نظام پزشکی کم رنگ می شود.

نظری همچنین به ابلاغ حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی توسط رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: این قبیل تصمیمات باعث شده به نوعی دولت در چیدمان نیروها و سیاست های کلی این سازمان صنفی دخالت کند و اجازه ندهد این سازمان حتی در چارچوب قانون مجلس، از اختیاراتی که دارد، برخوردار شود.

وی افزود: وقتی جامعه پزشکی خروجی از سازمان صنفی خود نمی بیند، در نتیجه انگیزه کمتری برای مشارکت در انتخابات خواهد داشت.

دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که در گذشته مشارکت در انتخابات نظام پزشکی در سطح قابل قبولی نبوده است، گفت: رای دهندگان در این انتخابات پزشکان هستند، بنابراین تقاضا می شود که سازمان نظام پزشکی به شکل سیاسی اداره نشود. از این رو امیدواریم پزشکانی که سال ها در این حرفه تلاش داشته و خوشنام هستند مورد انتخاب سایر پزشکان قرار گرفته و بدون سیاست زدگی این سازمان تشکیل شود.

وی افزود: در حال حاضر مشکلاتی میان رشته های مختلف پزشکی به وجود آمده که متاسفانه تعدادی برای اعتراض مقابل مجلس تجمع کردند، بنابراین این رویه نشان از عدم انجام اقدامات مناسب از سوی سازمان نظام پزشکی دارد. یعنی در شرایطی که برای پزشکان مشکلاتی ایجاد می شود، واحدهای تخصصی نظام پزشکی باید نظرات خود را اعلام کنند، ضمن اینکه پزشکان باید در همه شرایط نظر شورای عالی نظام پزشکی را رعایت کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه اعتراضات پزشکان مقابل مجلس پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: باید مشکلات درون نظام پزشکی حل شود، در غیر این صورت ضعف این سازمان کاملا محرز است. ضمن اینکه در برخی شرایط گفته می شود که وزارت بهداشت نسبت به تصمیمات سازمان نظام پزشکی توجهی نکرده که این موضوع نیز از ضعف سازمان نظام پزشکی است، زیرا نظر سازمان نظام پزشکی با تصویب در شورای عالی این سازمان، برای وزارت بهداشت نیز لازم الاجرا است.

در آستانه برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی باید هوشیار باشد که اگر می خواهد سازمان صنفی قوی داشته باشد، نمی بایست اجازه دهد افراد سیاسی وارد این سازمان شوند. چهره هایی که در زمان لازم می بایست با وزارت بهداشت اصطکاک داشته باشند و از همین رو، با ورود چهره های دولتی به این سازمان، می تواند گفت که چنین تصوری که این سازمان صنفی بخواهد در مقابل کاستی های وزارت بهداشت ایستادگی و مقابله کند، منتفی خواهد بود.

دکتر محمد حسین قربانی رئیس هیات مرکزی نظارت بر هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، گفت: ۵۴۴۷ نفر برای انتخابات این دوره ثبت نام کردند که ۲۷۰ نفر تا قبل از بررسی صلاحیت ها، انصراف دادند و صلاحیت ۳۱ نفر تایید نشد. همچنین، ۷۴.۷ درصد کاندیداها مرد و ۲۵.۳ درصد، زن هستند.

در شهرهایی که در آنها تعداد گروه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و لیسانسه های پروانه دار، بیش از ۵۰۰ نفر باشد، هیات مدیره نظام پزشکی ۱۷ نفره و شهرهایی که کمتر از ۵۰۰ نفر باشد، تعداد اعضای هیات مدیره، ۱۱ نفر خواهد بود.

در ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی، مشارکت در کشور ۳۳ و در تهران ۱۱ درصد بود.

هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور، روز جمعه ۳۰ تیر ۹۶ برگزار می شود.

کد N1736141

وبگردی