آفتاب

«شهادت قائم مقام فراهانی» تحولی جدید در شیوه نوشتاری نسخ تعزیه است

«شهادت قائم مقام فراهانی» تحولی جدید در شیوه نوشتاری نسخ تعزیه است

به اعتقاد مهدی دریایی، مجلس «شهادت قائم مقام فراهانی» به نوعی بازگوکننده تحولی جدید در شیوه نوشتاری نسخ تعزیه است.

به گزارش ایلنا، مهدی دریایی شبیه‌گردان، که مجلس شهادت قائم مقام فراهانی را برای حضور در مرحله بازبینی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی آماده می‌کند با بیان این توضیح که مهم‌ترین هدفم از انتخاب مجلس «شهادت قائم مقام فراهانی» بکر و منحصربه‌فرد بودن این نسخه در بین دیگر نسخ مجالس غریب تعزیه‌خوانی بود، گفت: این اثر به نوعی بازگوکننده تحولی جدید در شیوه نوشتاری نسخ تعزیه در دوره‌ای خاص از تاریخ شبیه‌خوانی ایران است.

 وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خاص بودن مجلس نامه «شهادت قائم مقام فراهانی» پرداختن به موضوعی اجتماعی در دوره قاجار توسط سراینده این مجلس است که نشان از رشد و تکامل در تنوع موضوع نسخ مجالس تعزیه‌خوانی ایران دارد. از نظر ساختار نمایشی نیز حائز اهمیت است و فصل جدیدی از سرایش نسخ شبیه‌خوانی در ایران را نمایان می‌کند.

 دریایی درباره تکنیک اجرای این مجلس، توضیح داد: به شیوه میدانی و طبق قراردادهای اصیل شبیه‌خوانی کار را آماده می‌کنیم. در انتخاب موسیقی، نشان‌ها، رنگ‌ها و پوشش لباس فرد نسخه‌خوانان دقت عمل داشتیم و اصول اصلی اجرای شبیه‌خوانی در این کار رعایت شده است.

 وی جشنواره آیینی سنتی را تنها رویداد مردمی کشور دانست و اضافه کرد: می‌توان این جشنواره را ریشه و اصالت هنر ایرانی نامید چرا که همواره یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های هنری کشور محسوب می‌شود.

 «شهادت قائم مقام فراهانی» شبیه‌نامه‌ای ضداستعماری است و پرده از جنایت و توطئه کشور انگلستان وعده‌ای خود فروخته در دربار قاجار برمی‌دارد که با فریب دادن محمدشاه قاجار به قتل میرزاابوالقاسم فراهانی صدراعظم با کفایت ایران دردوره قاجاریه می‌انجامد.

 مهدی دریایی، سیداعلاالدین میرسعیدی، امیر حدادی، محمد صمدیان، اسماعیل موچانی، مهدی اسماعیلی، عباس کاووسی، مجتبی مرادی، محمود بهاری و محمد غزالی در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند.

قاسم برزآبادی و سیدعلی حسینی موسیقی، امید دریایی جامه‌دار و سرپرست گروه و معین البکا مهدی دریایی است.

 بخش مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار می‌شود.

کد N1736027

وبگردی