آفتاب
گزارش تحلیلی مهر؛

«شکست» عادت بد و تکراری جودو/ ناکامی به تیم‌های پایه هم سرایت کرد

«شکست» عادت بد و تکراری جودو/ ناکامی به تیم‌های پایه هم سرایت کرد

رئیس فدراسیون جودو درحالی بعد از بازگشت از قرقیزستان دست به تغییر در راس تیم‌های ملی زد که به نظر نمی‌رسد جابجایی افراد تاثیر چندانی بر روند ناکامی‌ها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای جودو قهرمانی جوانان و نوجوانان درحالی با شکست تیم‌های اعزامی کشورمان به پایان رسید که به جرات می توان گفت «شکست» به عادت بد جودو تبدیل شده و در واقع مدتهاست که خبر شکست جودوکاران نه تنها برای اهالی ورزش که برای مردم ایران خبری تکراری است و کسی به آن واکنش نشان نمی دهد. 

اگر تا سال گذشته فقط شاهد شکست تیم ملی بزرگسالان بودیم، متولیان جودو می توانستند با موفقیت های رده های سنی نوجوانان و جوانان کمی سرخود را بالا بگیرند و در خیابان ورزنده و مقابل درب اصلی ورزشگاه شهید شیرودی بنر بزنند و از یک موفقیت برخود ببالند و آن را در بوق و کرنا کنند. 

حالا دیگر آن موفقیت ها هم نصیب جودو نمی شود و نوجوانان و جوانان هم با شکست های سریالی به یکی دو مدال نقره و برنز بسنده می کنند. دیگر نه تنها در رده بزرگسالان که شکست در رده های پایه هم عادی شده ودیگر کسی را ناراحت نمی کند. 

در چنین شرایطی، محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو بعد از بازگشت از رقابتهای قهرمانی آسیا بدون فوت وقت دست به تغییر در کادر فنی تیم ها زد و مجید زارعیان را که ۹ ماه قبل به عنوان سرمربی انتخاب کرده بود و در این مدت هم برای آغاز به کار او امروز فردا می کرد، بدون آزمودن، مردود اعلام کرد و محمد منصوری سرمربی جوانان جایگزین او کرد. محمد میران مدیرفنی شد و محسن ذکریا هم به عنوان دستیار او انتخاب شد. محمد کاظمی مربی جوانان، از این پس به عنوان سرمربی فعالیت می کند و مختار خورنگ هم کمک مربی جوانان شد. 

جوانان و نوجوانان در رقابتهایی بازنده محض تاتامی پهن شده در قرقیزستان بودند که هرجا به سد رقبایی از ازبکستان، قزاقستان، ژاپن و حتی قرقیزستان و تاجیکستان برخورد کردند، بازنده تاتامی را ترک کردند. 

اما نکته اصلی اینجاست که نقش شورای فنی در فدراسیون جودو چه می شود، آیا در همین مدت زمان کوتاه شورای فنی حرف مربیان را شنید و بازیهای قراقیزستان را آنالیز کرد که به این نتیجه رسید یا محمددرخشان به عنوان رئیس فدراسیون تصمیم به چنین تغییراتی گرفت. 

رقابتهای جهانی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طی ماههای اخیر شیلی، کره و مجارستان برگزار خواهد شد و به نظر نمی رسد رفت و آمد، جابجایی مربیان تاثیر چندانی بر عملکرد تیم ها داشته باشد و به نظر می رسد، درخشان به عنوان تصمیم گیرنده اصلی و بدون مشورت جودو ایران که وعده های زیاد و خوشی در مجمع انتخاباتی مهرماه گذشته داشت، اگر نخواهد با استفاده از خرد جمعی راهکار مناسبی برای وضع موجود پیدا کند، باید منتظر بخش جدید از سریالهای شکست باشیم.

دوشنبه ۲۶ تیرماه یک روز متفاوت برای دو رشته رزمی بود، کاراته ای ها در قزاقستانبا ۴۲ مدال رنگارنگ قهرمانی آسیا شده و روزی پرفروغ را برای ورزش ایران به نمایش گذاشتند و جودو کمی آن طرف تر، در قرقیزستان با کسب نتیجه ای ضعیف در بین ۱۷ تیم هشتم آسیا شد تا افولی تاریخی را به تصویر بکشد.

کد N1735871

وبگردی