آفتاب
مقاصد تابستانی

خورنج و سنگ‌های ایستاده افسانه‌ای

خورنج و سنگ‌های ایستاده افسانه‌ای

در روزهای گرم تابستان مقاصد گردشگری بسیاری را که آب وهوای خنک و مطبوعی داشته باشد می‌توان پیشنهاد کرد، اما اگر دوست دارید علاوه‌بر سفر به ...

در روزهای گرم تابستان مقاصد گردشگری بسیاری را که آب وهوای خنک و مطبوعی داشته باشد می‌توان پیشنهاد کرد، اما اگر دوست دارید علاوه‌بر سفر به روستایی سردسیر، کمی هم تجربه قرار گرفتن در میان آثار افسانه‌ای و باستانی را داشته باشید، پیشنهاد این هفته «دنیای اقتصاد» را بخوانید.

 

روستای خورنج، منطقه‌اي پوشيده از سنگ‌هاي عظيم‌الجثه است که به‌طور شگفت‌انگيزي روي هم انباشته شده و شبیه به باغ وحشی سنگی در کنار روستا قرار دارد. سنگ‌های افسانه‌ای این منطقه در پشت روستا (شمال آن) به طول چهار هزارمتر و به عرض چهار صد متر قرار دارند یا قرار داده شده‌اند. درمیان این سنگ‌های زینتی نعمت‌ها و میوه‌های متنوعی از جمله انجیر در چهار رنگ و طعم متفاوت (زرد، قرمز، سیاه، آبی)؛ تمشک(قرمزوسیاه) و آلبالو (زرد، قرمز و سیاه) وجود دارد. مهم‌تر از همه در مرتفع‌ترین نقطه سنگ‌ها آب صاف و زلالی وجود دارد که آب شرب تمام روستاییان از این آب‌ها تهیه می‌شود.

اطراف این روستا چند تپه‌ باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده‌اند که بعضی از این آثار از سوی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده‌اند. درضمن پشت رشته کوه‌های این منطقه، مکانی به نام «زندان» وجود دارد که دخمه‌ای است همسطح زمین و با عمق نا معلوم که صدای آب و باد در آن شنیده می‌شود و ورود به آن بسیار سخت و غیرممکن است. خورنج در 20كيلومتري شمال‌شرقي پيرانشهر و بر سر راه پيرانشهر به مهاباد در استان آذربایجان‌غربی واقع شده است. از نزدیک‌ترین تفرجگاه‌های اطراف این منطقه باستانی می‌توان به «دره سلطان یعقوب» و «تفرجگاه یدی گوز» اشاره کرد. در خود روستای خورنج اقامتگاهی برای گردشگران وجود ندارد اما به‌دلیل نزدیکی به مرکز شهرستان می‌توان برای اقامت شبانه فاصله‌ای 20 کیلومتری را طی کرد.

کد N1735723

وبگردی