آفتاب

لزوم مدیریت یکپارچه دستگاه های متولی ساماندهی سواحل کشور

لزوم مدیریت یکپارچه دستگاه های متولی ساماندهی سواحل کشور

انزلی- ایرنا - مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم مدیریت یکپارچه دستگاه های متولی ساماندهی سواحل برای رفع مشکلات تصرفات و آلودگی های موجود در سواحل و تالاب های کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا الهیار روز سه شنبه در حاشیه برگزاری جلسه کارگروه ملی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر شورای امنیت کشور در بندرانزلی گفت: باید با رفع موانع و مشکلات علاوه بر تسریع در عملیات اجرایی، رفع تصرفات و ساماندهی ساخت و سازها در حریم سواحل دریا و تالاب، از کارهای منجر به موازی کاری و هم پوشانی جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر ضرورت دخالت دستگاه های متولی در سطح استان و کشور برای جلوگیری از تصرفات جدید غیر قانونی در حریم تالاب و دریا و ساماندهی ساخت و سازهای موجود افزود: تالاب بین المللی انزلی تالابی با اهمیت و منحصر به فرد در کشور است که باید مشکلات آن از جمله آلودگی ها و تصرفات غیر قانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه آن رفع شود.
الهیار متذکر شد:کاهش تراز آب دریای خزر از یک سو و عدم توجه مناسب به مسایل زیست محیطی تالاب و ورود فاضلاب و در نهایت ایجاد آلودگی در آن ، مشکلات فراوانی را برای این تالاب منحصر به فرد ایجاد کرده که باید اهتمام لازم در سطح ملی برای رفع این مشکلات به وجود آید.
الهیار، رمز موفقیت توسعه پایدار مناطق ساحلی را بهره برداری بهینه از سواحل در بخش های مختلف قابل بهره برداری عنوان و تصریح کرد: لازمه استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی و تفریحی و گردشگری و همچنین استفاده از منابع زنده و غیر زنده موجود در سواحل، مدیریت یکپارچه دستگاه های متولی و همکاری نزدیک آنها در جهت تسریع در انجام اقدامات برای رفع مشکلات یکدیگر است.
این مسئول، مشارکت جوامع محلی در اجرای این طرح را بسیار تاثیر گذار دانست و خاطر نشان کرد: پیشگیری از بروز مشکلات زیست محیطی و عدم تخریب سواحل از طریق جلوگیری از تصرفات غیر مجاز و ساخت و سازهای غیر قانونی برای استفاده عموم مردم از این نعمت خدادادی وظیفه همگان است و جوامع محلی نقش بسزایی در تحقق این مهم دارند.
**شرایط مطلوب مستلزم حمایت دستگاه ها
در ادامه این جلسه مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تاکید بر ضرورت مشخص شدن وظایف دستگاه های متولی بر اساس قوانین و مقررات اظهار کرد: در تلاشیم بعد از برگزاری این جلسه نقش هر سازمان تبیین شود تا پس از ابلاغ آن هر کدام نقش خود در راستای جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیر مجاز و ساماندهی ساخت و سازهای موجود ایفا کنند.
حسین چراغی افزود: برای استفاده از ظرفیت های گردشگری برای شهروندان و مسافران، بناهای احداث شده خارج از مقررات سازمان بنادر در تالاب بین المللی انزلی و ساحل خزر را برطرف می کنیم.
وی تاکید کرد: سازمان های محیط زیست، آب منطقه ای، نیروی انتظامی و مرزبانی و مخصوصا دستگاه قضایی می توانند در اجرای این قوانین کمک شایانی به سازمان بنادر و دریانوردی بکنند.
چراغی یادآور شد: هدف از برگزاری این جلسه دستیابی به جمع بندی نهایی در بین تمام سازمان ها و نهادهای متولی ساماندهی سواحل و حفظ حقوق بیت المال و همچنین ساماندهی ساخت و سازهای موجود در حوزه سواحل استان، برای رسیدن به یک هم افزایی با تمام سازمانها و ارگانهای تاثیر گذار در این کارگروه ها بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیست و یکمین نشست کارگروه ساماندهی سواحل ، بنادر و جزایر کار ویژه مرزی شورای امنیت کشور و پنجمین کمیته ساماندهی سواحل گیلان و همچنین سومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی گیلان از صبح امروز (سه شنبه) با حضور مدیران ارشد ادارات استان به میزبانی اداه کل بنادر و دریانودی گیلان در بندرانزلی آغاز شده و ادامه این جلسه روز چهارشنبه در استانداری گیلان برگزار می شود.
تالاب بین المللی انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پایین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنار ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است.
7471 /6030خبرنگار: رضا اکبری*انتشار دهنده: علی شریفی
کد N1735610

وبگردی