آفتاب

روسیه خواستار دسترسی مراکز دیپلماتیک خود پیش از مذاکره با آمریکا شد

روسیه خواستار دسترسی مراکز دیپلماتیک خود پیش از مذاکره با آمریکا شد

کرملین از واشنگتن خواست تا پیش از هرگونه مذاکرات در سطح عالی برای بهبود روابط میان دو کشور، بدون قیدوشرط دسترسی روسیه به مراکز دیپلماتیکش را فراهم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسکو همچنان از اینکه واشنگتن این امکان را نداده است تا به دو مرکز دیپلماتیک خود در نیویورک و مریلند دسترسی داشته باشد خشمگین است. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، دسامبر پارسال به دلیل دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دسترسی مسکو به این دو مرکز را ممنوع کرد.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «شرط گذاشتن برای بازگشت مراکز دیپلماتیک‌مان را کاملاً غیرقابل قبول می‌دانیم، این مراکز باید بدون هیچ پیش‌شرط و بحثی بازگردانده شوند.»

‌او این اظهارات را پیش از دیدار «توماس شانون» معاون وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، موضوع مجتمع‌های دیپلماتیک روسیه از محورهای اصلی مذاکرات میان دو معاون وزیر خارجه خواهد بود.

گفت‌وگو بین شانون و ریابکوف برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود ولی طرف روسی آن را لغو کرد.

پسکوف می‌گوید وقتی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، برای نخستین بار با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌اش، در نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان دیدار کرد، این مسئله را «به صراحت» مطرح کرد.

او افزود: «ما همچنان امیدواریم که همکاران آمریکایی‌مان عقلانیت و اراده سیاسی از خود نشان دهند.»

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه گفته است پیش شرط‌هایی که آمریکا برای بازگرداندن دارایی‌های دیپلماتیک روسیه در نیویورک و مریلند عنوان کرده، «دزدی در روز روشن» است.

کد N1735090

وبگردی