آفتاب

توزیع 6 هزار و200 عدد ماسک بین مردم توفان زده سیستان/ 96بیمار تنفسی راهی بیمارستان شدند

توزیع 6 هزار و200 عدد ماسک بین مردم توفان زده سیستان/ 96بیمار تنفسی راهی بیمارستان شدند

زاهدان - ایرنا - مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: 6 هزار و 200 عدد ماسک تنفسی از روز گذشته تاکنون با توجه به شدت گرفتن توفان گرد و خاک میان مردم شهرستانهای شمال استان (منطقه سیستان) توزیع شده است.

غلامرضا اربابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین از روز گذشته تاکنون 96 نفر به دلیل مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، ریوی و چشمی ناشی از توفان و گرد و خاک به مراکز درمانی و بیمارستان های منطقه سیستان مراجعه کرده اند.
وی افزود: 77 نفر از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان ها در این مدت به صورت سرپایی درمان و 19 نفر نیز بستری شدند.
وی گفت: تمام دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با استقرار تیم های امدادی و کارشناسی در منطقه سیستان آماده خدمات رسانی به مردم خسارت دیده هستند.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه آلودگی هوا در این منطقه هشت برابر شرایط ناسالم است، گفت: غلظت ذرات معلق در هوای سیستان امروز به هزار و 187 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که معادل هشت برابر شرایط ناسالم است.
رسیدن سطح ذرات معلق در هوا به بیشتر از 150 میکروگرم بر متر مکعب نشان از ناسالم بودن هواست.
اربابی تاکید کرد: با وجود کاهش شعاع دید افقی در منطقه سیستان به رانندگان وسائط نقلیه سبک و سنگین توصیه می شود با رعایت مسائل ایمنی و سرعت مناسب در مسیرهای شمال استان تردد کنند.
وی افزود: همچنین با توجه به ‌وزش توفان شدید با سرعت بین 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت و بالا بودن سطح آلودگی هوا برای امروز و فردا در منطقه سیستان آن دسته از کارکنان ادارات که دارای بیماری های تنفسی، ریوی، قلبی و چشمی هستند می توانند با هماهنگی مدیر دستگاه مربوطه در منزل استراحت کنند.
به گزارش ایرنا هر ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اوایل مهر ادامه دارد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک امروز /دوشنبه/ در منطقه سیستان به 90 کیلومتر بر ساعت رسیده است.
علی ملاشاهی اظهار داشت: وزش باد شدید همراه با گرد و غبار سبب کاهش شعاع دید تا 700 متر در منطقه شده است.
وی افزود: مردم ساکن در نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان نیز از بعد از ظهر امروز شاهد افزایش گرد و غبار خواهند بود.
وی گفت: پیش بینی می شود باد شدید و گرد و خاک تا پایان هفته در شمال استان تداوم داشته باشد.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
کد N1734720

وبگردی