آفتاب

۱۵ درصد از نیروهای نظامی، عضو جریان گولن هستند

۱۵ درصد از نیروهای نظامی، عضو جریان گولن هستند

رئیس پیشین بخش اطلاعات ارتش ترکیه اعلام کرد که حدود ۱۵ درصد از نیروهای مسلح این کشور عضو جریان فتو هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «دیلی صباح» چاپ ترکیه، ژنرال بازنشسته «اسماعیل هاکی پکین» رئیس پیشین بخش اطلاعات ارتش ترکیه در مصاحبه‌ای با این روزنامه اعلام کرد که حدود ۱۵ درصد از نیروهای ارتش ترکیه از اعضای جریان فتو منتسب به «فتح الله گولن» روحانی ترک ساکن آمریکا که دولت ترکیه وی را مسئول کودتای نافرجام سال گذشته میلادی می‌داند، هستند.

وی ضمن تاکید بر فعالیت این گروه در ارتش ترکیه افزود که بنا بر نظر شورای عالی نظامی، اخراج افراد مرتبط با جریان فتو از ارتش ادامه خواهد یافت. 

پکین همچنین در خصوص ایجاد دولت کرد در سوریه تصریح کرد: در صورتی که دولت ترکیه موافق ایجاد دولت کرد در سوریه باشد، امکان دارد که عادی‌سازی روابط بین آنکارا و شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) به انجام برسد. 

این ژنرال بازنشسته ترک در خصوص احتمال کودتای مجدد تاکید کرد که برخی از گروه‌ها سعی دارند در ترکیه هرج‌ و مرج ایجاد کنند و اگر دامنه این ناآرامی‌ها گسترش پیدا کند، فضا برای کودتا نیز ایجاد خواهد شد. 

وی با اشاره به راهپیمایی «عدالت» که توسط حزب «جمهوری‌خواه خلق» طراحی و برگزار شد، آن را دارای گفتمانی مشترک با جریان‌ فتو و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) دانست.

کد N1734694

وبگردی