آفتاب

مریم میرزاخانی؛ دختر شجاع ایران | گزارش سی ان ان درباره مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی؛ دختر شجاع ایران | گزارش سی ان ان درباره مریم میرزاخانی

شبکه خبری 'سی ان ان' در پی درگذشت بانوی نابغه ریاضیدان ایرانی به نقل از همکاران دانشگاهی اعلام کرد: مریم میرزاخانی در حیطه ای از علم ریاضی قدم گذاشت که هیچ مغز متفکر و درخشانی جرات ورود و اکتشاف در آن را نداشت.

ایرنا نقل از سی ان ان نوشت: مریم میرزاخانی استاد دانشگاه 'استنفورد'، تنها زنی که عالی ترین نشان افتخار ریاضیات را دریافت کرد؛ پس از نبردی طولانی با سرطان روز شنبه (روز گذشته) در حالی درگذشت که تنها 40 سال سن داشت.
سی ان ان افزود: به گفته همکاران دانشگاهی؛ میرزاخانی متولد ایران در زمینه 'سطوح منحنی' همچون 'اشکال هذلولی' و 'هندسه هم تافته( آمیبی)'حیطه ای که هیچ مغز متفکر و درخشانی جرات پانهادن و اکتشاف در آن ا ندارد، گام نهاد و به مطالعه پرداخت.
این تارنمای خبری درادامه نوشت: در سال 2014میلادی وی (مریم میرزاخانی) نخستین زنی بود که توانست نشان 'فیلدز' را دریافت کند، عالی ترین نشان افتخار در زمینه ریاضی که معادل با جایزه نوبل محسوب می شود.
سی ان ان اضافه کرد: نشانی که توسط 'اتحادیه بین المللی ریاضیات ' در سال 1936میلادی بنا نهاده شد و هر چهار سال یک بار تنها به دو ریاضی دان برجسته جهان اهدا می شود. تمامی 52 نفری که تا پیش از مریم میرزاخانی این جایزه رادریافت کردند، همگی 'مرد' بودند.
بنابراین گزارش، 'مارک تسیر لاویگن' (Marc Tessier-Lavigne) رئیس دانشگاه استنفورد در فوت مریم میرزاخانی گفت: مریم خیلی زود رفت اما تاثیر وی بر هزاران زن برای دنبال کردن ریاضیات و علوم، الهام بخش خواهد بود.
یافتن راهی در میان جنگل
پایگاه خبری سی ان ان همچنین نوشت: زمانی که وی در سال 2014میلادی برنده این جایزه شد، اتحادیه بین المللی ریاضیات (IMU) دست آوردهای میرزاخانی در شکل های پیچیده هندسی نظیر سطوح 'انتگرال ریمان' (Riemann) و 'مدول های فضایی' را 'خیره کننده' خواند.
بنابراین گزارش IMU دراین باره به صراحت گفته بود: به دلیل پیچیدگی ها و ناهمگونی 'مدول های فضایی' اغلب این حیطه از علم به نظر برای کار کردن مستقیم بر روی آنها، آن را ناممکن نشان می دهد؛ اما میرزاخانی این کار را کرد.
'وی خوشحال بود که این مهم را انجام داد.'
سی ان ان در ادامه نوشت؛ یک بار خود وی گفته بود: انجام این کار مانند این است که در جنگلی گم شده باشید و تلاش کنید تا تمامی دانش خود را جمع کنید تا بتوانید با ترفندهایی جدید از عهده کار برآیید و با اندکی شانس موفق شوید شاید راهی در این میان بیابید.
بنابراین گزارش دانشگاه استنفورد در پی فوت میرزاخانی اعلام کرد: کارهای وی می تواند به درک بالایی در علوم فیزیک، 'مکانیک کوانتوم' و حیطه ای خارج از علوم ریاضیات کمک کند.
تارنمای سی ان ان افزود: مریم میرزاخانی در سال 2014 میلادی زمانی که این جایزه را دریافت کرد گفته بود؛ 'خوشحال خواهم شد اگر این کار باعث تشویق دانشمندان و ریاضیدانان جوان زن شود'.
***از ایران تا کالیفرنیا
این تارنمای خبری در ادامه نوشت: میرزاخانی زمانی که در دبیرستان در تهران پایتخت ایران تحصیل می کرد به ریاضی علاقه مند شد و بعنوان یک نوجوان توانست پس از آنکه برنده دو مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی شد، توجهات بین المللی را به خود جلب کند.
سی ان ان افزود: میرزاخانی مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه فنی شریف تهران دریافت کرد و سپس عازم آمریکا شد، جایی که وی بر روی دکترای خود در دانشگاه هاروارد کار کرد. میرزاخانی پیش از رفتن به دانشگاه استنفورد، استادیار دانشگاه 'پرینستون' بود.
سی ان ان در پایان اضافه کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در پیامی فارسی در توییتر درگذشت میرزاخانی را تسلیت گفت.
به گزارش ایرنا، مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد روز گذشته (شنبه) در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.
نزدیکان خانم میرزاخانی گفتند وی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشته است.
مریم میرزاخانی نخستین زنی بود که مدال فیلدز، معتبرترین جایزه حوزه ریاضی و معروف به نوبل ریاضیات را از آن خود کرد.
وی در سال 2014 به پاس فعالیت در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای » برندهٔ مدال فیلدز شد؛ زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود.
او به تازگی به عضویت فرهنگستان هنر و علوم آمریکا در آمده بود.
خانم میرزاخانی در دانشگاه صنعتی شریف تهران و سپس دانشگاه هاروارد، در آمریکا تحصیل کرده بود و در 31 سالگی به پروفسوری و بالاترین درجه دانشگاهی رسید.
کد N1734164

وبگردی