آفتاب

همسر مریم میرزاخانی کیست؟ | یان وندراک درباره همسرش مریم میرزاخانی چه گفت؟

همسر مریم میرزاخانی کیست؟ | یان وندراک درباره همسرش مریم میرزاخانی چه گفت؟

همسر مریم میرزاخانی کیست؟ | همسر مریم میرزاخانی یان وندارک ریاضی دان اهل جمهوری چک است. او نیز مانند همسرش در دانشگاه استنفورد مشغول به تدریس ریاضیات بود.

بیشتر بخوانید: خاکسپاری مریم میرزاخانی در آمریکا

بیشتر بخوانید: مریم میرزاخانی سرطان سینه داشت؟

همسر مریم میرزاخانی یان وندراک، دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد، و پژوهشگر سابق علوم کامپیوتر نظری مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام و اهل جمهوری چک است، به همین دلیل و بر اساس قوانین داخلی امکان اخذ شناسنامه ایرانی برای دخترش «آناهیتا» که نامی ایرانی و باستانی دارد میسر نشد. اتفاقی که پاره ای نقدها را به این قانون به همراه داشت.

به گزارش آفتاب، صبر و همتی مثال‌زدنی خصوصیاتی بود که مریم میرزاخانی نه‌تنها در زندگی حرفه‌ای خود، بلکه در زندگی روزمره‌اش نیز از آن‌ها بهره‌مند بود.

یان وندراک، همسر مریم میرزاخانی، به خاطر دارد که در اولین برخوردهایی که در جریان یک مسابقه دوستانه پیاده‌روی با همسر آینده‌ خود داشته، به این ویژگی‌اش پی برده بود. «او خیلی ریزه است، و جثه من نسبتاً خوب بود؛ و با این حساب فکر کردم که از پس ِ کار برمی‌آیم، و اول‌اش هم جلو بودم. منتها سرعت او هیچ‌جور کم نمی‌شد، و بعد از نیم‌ساعت، من دیگر نانداشتم؛ ولی او هنوز داشت با همان سرعت می‌دوید.»

در محیط خانه هم طبیعتاً انتظار شخصیتی آشفته و جدّی از ریاضیدانی مثل میرزاخانی نمی‌رود. «ورق‌های بزرگ کاغذ را روی زمین پهن می‌کند و چندین و چند ساعت می‌نشیند چیزهایی را می‌کشد که از دید من همیشه عین هم‌اند.» این را همسرش می‌گوید و اضافه می‌کند: «این‌که چگونه می‌تواند این‌طور کار کند را نمی‌دانم، اما آخرش جواب می‌دهد.» احتمالاً به این خاطر که، به زعم وندراک، «مسائلی که او دارد رویشان کار می‌کند آنقدر انتزاعی و پیچیده‌اند که نمی‌تواند مراحل منطقیشان را قدم‌به‌قدم طی کند، و عوض‌اش باید جهش‌های بلندی انجام دهد.»
کد N1733884

وبگردی