آفتاب
وزیر بهداشت عنوان کرد:

اشتیاق همکاری مراکز علمی اروپایی با ایران بعد از توافق هسته ای

اشتیاق همکاری مراکز علمی اروپایی با ایران بعد از توافق هسته ای

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی گفت: اشتیاق همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی اروپایی با مراکز ایرانی یکی از دستاوردهای توافق هسته ای است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکترحسن هاشمی قاضی زاده روز یکشنبه در همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی افزود: با توافق هسته ای و برداشته شدن برخی موانع، مراکز اروپایی اشتیاق خوبی برای همکاری با ایران نشان دادند؛ البته مراکز امریکایی هم برای همکاری اظهار تمایل کرده اند اما اشتیاق اروپایی ها بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد در شرایط جدید به دست آمده فرصت های خوبی برای توسعه همکاری خواهیم داشت اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا از این فرصت به دست آمده به نحو مطلوب استفاده کنیم.
وزیر بهداشت درمان و اموزش پزشکی گفت: با اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم برخی از مشکلات برای حضور در مراکز بین المللی برطرف شد و رتبه ما در تولید مقالات افزایش یافت و سهم ما در تولید علم با افزایش بیش از ٣٠ درصد پررنگ تر شد.
دکترهاشمی ادامه داد: در چهار سال گذشته استعدادهای برتر به سه برابر افزایش یافت و تعداد مقالات از ١٢ هزار به ٣٧ هزار رسید .
وی افزود: هر چند تا وضعیت مطلوب فاصله داریم اما در این مدت کوهورت های زیادی راه اندازی شد که می تواند یکی از کمک ها در بخش پژوهش برای سال های آینده باشد
وی با اشاره به ایجاد شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: انجام طرح تحول سلامت با کمک بخش فناوری نیز یکی دیگر از دستاوردهای دولت است که همه در کنار هم توانستند کارنامه خوبی برای دولت در چهار سال گذشته رقم بزنند.
وزیر بهداشت در ادامه به برخی مشکلات در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت. با افزایش جمعیت، جابجایی جمعیت از روستاها به شهرها، حاشیه نشینی ، افزایش سن در ایران، تغییر سبک زندگی و پیشرفته شدن وسایل و تحهیزات پزشکی به لحاظ تشخیص موجب شد تا بار بیماری ها در کشور افزایش یابد که رسیدگی به آن نیازمند تلاش بیشتری است.
وی اظهار کرد: شاید یکی از بهترین راه ها در این راستا مستقل شدن ادارات مالی دانشگاه ها است و از مجلس به علت موافقت با ادامه هیات امنایی بودن دانشگاه ها تشکر می کنم.
وزیر بهداشت در ادامه به سرانه دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: سرانه فارغ التحصیلان در دانشگاه ها عادلانه نیست و چون در گذشته مبنایی که برای سرانه در نظر گرفته بودند درست نبود بنابراین تفاوت سرانه در دانشگاه های استان های مختلف متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه برخی ازدانشگاه های دنیا دخل و خرج دانشجو را پرداخت می کنند، افزود. در کشور ما اینطور نیست بنابراین اگر بتوانیم دانشگاه ها را به سمتی ببریم که اقتصاد پایداری داشته باشند می توانیم موجب توسعه علم و فناوری شویم.
قاضی زاده با اشاره به فوت مریم میرزاخانی نخبه ریاضی ایرانی به جامعه علمی کشور تسلیت گفت و افزود: امثال این افراد در کشور زیاد است و هنر ما در شناسایی آنها است ، در این حوزه ما قحط الرجال نداریم بنابراین باید تلاش کنیم تا این افراد شناسایی شوند و بستری برای شناسایی آنها ایجاد کنیم.
ادامه دارد .....
** 9014**1440
** خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
کد N1733877

وبگردی