آفتاب

واکنش سیاستمداران به درگذشت مریم میرزاخانی | همه تسلیت گفتند!

واکنش سیاستمداران به درگذشت مریم میرزاخانی | همه تسلیت گفتند!

درگذشت مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی بر اثر سرطان، واکنش های بسیاری را از سوی مردم، هنرمندان و سیاستمداران کشور در پی داشت. از رئیس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس و دیگران، همه ضایعه مرگ مریم میرزاخانی را تسلیت گفتند. واکنش سیاستمداران به مرگ مریم میرزاخانی را ببینید!

 مقامات و شخصيت‌هاي سياسي درگذشت نخبه ايراني را تسليت گفتند

در پي درگذشت مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي، تعدادي از نمايندگان مجلس و شخصيت‌هاي سياسي در پيام‌هايي اين ضايعه را به جامعه علمي کشور تسليت گفتند.

رئيس‌جمهوري در پيامي درگذشت مريم ميرزاخاني، نابغه نامدار رياضي ايران و جهان را تسليت گفت و از درگاه خداوند متعال براي ايشان رحمت الهي و براي عموم بازماندگان، صبر و اجر مسئلت کرد. متن پيام تسليت حجت‌الاسلام حسن روحاني به اين شرح است:

«درگذشت اندوه‏بار مريم ميرزاخاني، نابغه نامدار رياضي ايران و جهان، موجب تألم و تأثر فراوان شد. درخشش بي‌‏نظير اين دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ايران را در مجامع علمي جهاني طنين‏‌انداز کرد، نقطه عطفي در معرفي همت والاي زنان و جوانان ايراني در مسير کسب قله‌هاي افتخار و عرصه‌هاي گوناگون بين‌المللي بود. اين‏جانب ضمن ارج‌نهادن به خدمات علمي و آثار ماندگار اين فرزند فرهيخته ايران، مصيبت وارده را به جامعه علمي کشور و خانواده محترم آن عزيز ازدست‌رفته، صميمانه تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند متعال براي ايشان رحمت الهي و براي عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم».

اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري نيز در توييتر خود درگذشت دكتر مريم ميرزاخاني را به خانواده محترم ايشان و جامعه علمي كشور تسليت گفت.

رئيس مجلس نيز در پستي در صفحه رسمي اينستاگرام خود، درگذشت مريم ميرزاخاني، دانشمند و نخبه رياضي جهان را تسليت گفت. علي لاريجاني در اين پيام نوشت: «فقدان بانوي دانشمند، فرهيخته و نخبه رياضي جهان، خانم مريم ميرزاخاني باعث تأسف فراوان گرديد. درگذشت اين بانوي پرافتخار ايران را به جامعه علمي و خانواده محترم ايشان تسليت مي‌گويم».

پيام تسليت محمدجواد ظريف
محمدجواد ظريف، وزير خارجه که در نيويورک به سر مي‌برد، در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «خبر درگذشت نابغه جوان ايراني و استاد رياضيات، دکتر مريم ميرزاخاني موجب تأسف شديد اين‌جانب و همه ايرانياني که به مفاخر برجسته علمي کشورمان مي‌بالند، شد. اين‌جانب درگذشت اين بانوي دانشمند را به همه ايرانيان در سراسر جهان،‌ خانواده محترم و داغدار ايشان و جامعه علمي کشور صميمانه تسليت عرض مي‌کنم».

دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي نيز با انتشار يادداشتي در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «درگذشت بانوي نابغه ايراني موجب اندوه و تأثر بسيار گشت. اين مصيبت را به هم‌وطنان عزيزم و به خانواده محترم ايشان تسليت گفته و براي ايشان آرزوي آرامش را در پناه رحمت واسعه الهي دارم».

علي‌اکبر ولايتي، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم در پيام اينستاگرامي براي درگذشت مرحومه مريم ميرزاخاني نوشت: «درگذشت نابغه ايراني، سرکار خانم مريم ميرزاخاني که در رشته رياضي در کشور و جهان درخشيد، موجب تأثر و تألم گرديد. اين‌جانب درگذشت اين بانوي نخبه ايراني که خدمات شايسته و بي‌نظيري را ارائه و توانست نام ايران را در عرصه‌هاي مهم علمي جهان به بزرگي ثبت و ضبط نمايد، به جامعه علمي، دانشگاهي و نخبگان کشور، خانواده معزز و بازماندگان تسليت عرض مي‌کنم و براي اين دانشمند، غفران و رحمت الهي مسئلت مي‌نمايم».

علي‌اکبر صالحي، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي، نيز در پيام درگذشت نابهنگام دکتر مريم ميرزاخاني نوشت: با دريغ و افسوس بسيار، اطلاع يافتم چهره درخشان جامعه علمي و دانشگاهي کشور و نماد و نماينده شايسته فرهنگ و تمدن ايراني- اسلامي در مجامع و محافل بين‌المللي، سرکار خانم دکتر مريم ميرزاخاني، جامه از اين خاکدان برگرفته و به جاودانگي پيوسته است. آن نادره دوران و فرزند برومند ايران، يکي از پرورش‌يافتگان مکتب علمي دانشگاه صنعتي شريف بود که به واسطه بهره‌مندي از توانمندي‌هاي ذاتي خويش و در پرتو مجاهدتي خستگي‌ناپذير، بر فلک سروري عروج کرد و به عنوان رياضي‌دان و پژوهشگري ژرف‌انديش، نشان جهاني فيلدز را به خود اختصاص داد. اين‌جانب به نمايندگي از خانواده بزرگ و افتخارآفرين صنعت هسته‌اي کشور، درگذشت نابهنگام و تألم‌بار آن عزيز را به پيشگاه ملت شريف ايران به‌ويژه خانواده معزز و مکرم ايشان و تمام دانش‌پژوهان و فرهيختگان ايراني در سرتاسر جهان، تسليت عرض کرده و از درگاه يگانه هستي‌بخش براي آن بانوي بزرگوار غفران و رضوان الهي مسئلت دارم.

اگرچه فائق‌آمدن بر غم فقدان و هجران چنين گوهري جهان‌تاب و بي‌مثال، به سادگي امکان‌پذير نخواهد بود؛ اما بايد به حکم تقدير ايزدي، گردن نهاد و آتش سينه را به آب لطف و عنايت الهي و تسليم مؤمنانه در برابر حکمت و مشيت آسماني فرونشاند. باشد تا ذاتِ اقدس خداوندي بر بندگان خويش رحمت آورد و به فيض و کَرَمش به داغداران و دلسوختگانِ اين ضايعه جانکاه، آرامش بخشد.

نشايد پاره‌کردن جامه و روي/ که مردم تحت امر کردگارند

وليکن با چنين داغ جگرسوز/ نمي‌شايد که فريادي ندارند

غلامعلي حدادعادل، رئيس فرهنگستان زبان فارسي، نيز در توييتر خود درگذشت مريم ميرزاخاني را تسليت گفت. در پيام او آمده است: «خبر درگذشت خانم مريم ميرزاخاني، رياضي‌دان برجسته ايراني براي اين‌جانب و همه کساني که ايشان را مي‌شناختند، تکان‌دهنده و تأسف‌آور بود. استعداد خانم ميرزاخاني در رياضيات از زمان دانش‌آموزي وي در جريان مسابقات داخلي و جهاني المپياد رياضي آشکار گرديد و نبوغ وي آينده‌اي روشن را نويد مي‌داد. او در المپيادهاي جهاني رياضي براي ايران افتخار فراوان آفريد و نمونه‌اي از استعداد و پشتکار زن ايراني در عرصه علم به‌شمار مي‌رفت. خاموشي زودهنگام اين ستاره خوش‌درخشيده را به خانواده داغديده و استادان و دوستانش تسليت مي‌گويم. اميدوارم جوانان کشور و خصوصا دختران جوان، ياد و خاطره او را همچون الگويي درخشان در دل و جان خود، گرامي بدارند».

پيام تسليت مجلسي‌ها
رئيس فراکسيون اميد مجلس نيز در پيامي درگذشت مريم ميرزاخاني را تسليت گفت. در پيام محمدرضا عارف آمده است: «مطلع شدم سرکار خانم مريم ميرزاخاني بعد از تحمل‌کردن يک دوره بيماري سخت جان به جان‌آفرين تسليم کردند. خبر درگذشت اين نخبه ايراني براي من بسيار سخت و متأثرکننده بود.

سرکار خانم ميرزاخاني با دانش و نبوغ بالاي خود باعث سرافرازي ملت ايران در مجامع بين‌المللي شدند و مطمئنا جبران ضايعه درگذشت ايشان بسيار سخت خواهد بود. مطمئنا آثار علمي برجاي‌مانده از اين استاد برجسته دانشگاه مي‌تواند براي جهان و نسل جوان ما ميراثي گران‌بها باشد.

اين‌جانب فقدان اين چهره برجسته علمي را که بي‌ترديد براي جامعه علمي ايران و جهان ضايعه جبران‌ناپذيري است به دانشگاهيان و پژوهشگران کشور و بستگان آن فقيده سعيده به‌ويژه جامعه علمي کشور و دانشگاه صنعتي شريف تسليت عرض کرده و براي ايشان رضوان الهي و براي بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت مي‌کنم».

بانوان کميسيون فرهنگي مجلس نيز در پيامي درگذشت مريم ميرزاخاني را تسليت گفتند. در پيام تسليت پروانه سلحشوري، سيده‌فاطمه ذوالقدر و طيبه سياوشي آمده است:

«از شمار دو چشم، يک تن کم/ وز شمار خرد، هزاران بيش

خبر فوت دختر نابغه ايراني، مريم ميرزاخاني براي تمام مردم دنيا و براي جامعه ايران و ايراني، دردناک و ناگهاني بود. گرچه اين دختر سختکوش در پس ساليان سکوت، نجيبانه با بيماري سرطان مبارزه کرد و در نهايت تنها در موعد واپسين ما را با خبر بيماري خويش شريک ساخت، چراکه سيماي استوار او بري از تمايل به ترحم و دلسوزي بود.

بانوان کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ايران ضايعه ازدست‌دادن چنين گوهري را به مردم ايران و تمام ايرانيان در هرکجاي دنيا، تسليت مي‌گويند. ستاره‌اي که ظاهرا در آسمان علم دنيا به خاموشي گراييد ولي انوار دستاوردها، تلاش‌ها و نبوغ او همچنان پرتلألؤ خواهد ماند».

پيام تسليت نماينده سازمان ملل در تهران

«گري لوييس»، نماينده سازمان ملل در تهران، در توييتر خود نوشت: «از خبر درگذشت مريم ميرزاخاني غمگين شدم؛ دختر، همسر، مادر و پروفسور هوشمند ايراني؛ روحش جاودانه در آرامش باد».
کد N1733825

وبگردی