آفتاب

پنتاگون: نیازی به پیدا کردن جایگزین برای قطر نداریم

پنتاگون: نیازی به پیدا کردن جایگزین برای قطر نداریم

ایسنا نوشت: دولت واشنگتن یک‌ بار دیگر پیام‌هایی برخلاف اظهارات رئیس جمهوری آمریکا درباره قطر و بحران آن با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مطرح کرده است.

به گزارش شبکه خبری ان.بی.سی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که یک هفته در منطقه بود تلاش کرد تا راه حلی را برای از میان بردن تنش‌ها میان قطر و همسایگانش در خلیج فارس بیابد.

تیلرسون توافق مقابله با تروریسم با قطر را در روزهای اخیر امضا کرد و از تمامی کشورهای منطقه خواست تا مذاکره کنند و هدف اصلی این مذاکرات را حل و فصل تنش قرار دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اما موضعی بسیار انتقادی در قبال قطر داشته و این کشور را مقصر تامین مالی تروریسم می‌داند و حتی در پی اعتبار بخشیدن به محاصره اقتصادی و سیاسی دوحه از سوی کشورهای همسایه برآمده است.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری CBN گفت: رکس تیلرسون کار بسیار شگفت آوری انجام داد که به منطقه رفت و به دنبال پایان بخشیدن به تنش‌هاست اما او و من در برخی از مطالبی که ذکر شده، اختلاف نظر داریم.

در همین حال، ترامپ در همین مصاحبه به ذکر مطالبی خلاف آنچه که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفته، پرداخت و افزود که اگر بخواهیم از پایگاه هوایی قطر برویم، ۱۰ کشور حاضرند برای ما مکان مناسب را ایجاد کنند و ما برای این کار به آنها پول می‌پردازیم.

امارات و عربستان برای این منظور لابی کرده‌اند تا میزبان پایگاه هوایی آمریکا به منظور تضعیف روابط دوحه با واشنگتن باشند.

اگرچه ترامپ در همین مصاحبه اعلام کرد که آمریکا روابط خوبی با قطر دارد و این اظهاراتش برخلاف ارزیابی ماتیس بود و به همین دلیل گفت که نیازی برای جایگزینی پایگاه قطر نیست چون تنش در منطقه هیچ تاثیری بر روابط نظامی ما نگذاشته است.

جیمز ماتیس تکذیب کرد که آمریکا به دنبال جایگزینی برای پایگاه هوایی "العدید" آمریکا در قطر در سایه تنش کنونی در منطقه است.

وی در نشست با خبرنگاران گفت: بحران خلیج فارس هیچ تاثیری بر روند عملیات نیروهای آمریکایی که از پایگاه "العدید" استفاده می‌کنند ندارد و واشنگتن نیازی به پیدا کردن جایگزین آن نمی‌بیند.

ماتیس گفته است، این پایگاه یکی از مهمترین پایگاه‌های مورد استفاده در مبارزه با داعش است و حدود ۱۱ هزار سرباز آمریکایی را در خود جای داده است و شبانه‌روز کار می‌کند و به امداد رسانی می‌پردازد.

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: این بدان معنی نیست که ما مساله را در نزدیک‌ترین زمان ممکن حل کنیم ما علیه تروریسم می‌ایستیم اما نه فقط در قطر بلکه در همه جا این گونه عمل می‌کنیم.

52310

کد N1733768

وبگردی