آفتاب

دولت یاردهم- سخن اعداد/ همدان پیشتاز در تک نرخی کردن آمار بیکاری

دولت یاردهم- سخن اعداد/ همدان پیشتاز در تک نرخی کردن آمار بیکاری

همدان - ایرنا - تلاش های صورت گرفته برای احیای واحدهای تولیدی راکد، افزایش ظرفیت تولید واحدها، پرداخت سرمایه در گردش و رفع هر گونه موانع در ستاد تسهیل و کارگروه رونق اقتصادی نرخ بیکاری را در همدان تک رقمی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، طبق اعلام مراجع رسمی در سال 95 نرخ بیکاری در همدان به هشت درصد کاهش یافت و این استان از نظر نرخ اشتغال جزو سه استان نخست کشور قرار گرفت.
طبق بررسی های صورت گرفته و آمار منتشره از حدود یک هزار و 700 واحد صنعتی موجود در همدان 600 واحد در پیش از ۀپآغاز فعالیت دولت یازدهم، تعطیل، ورشکست و یا به تملک بانکها درآمده بود.
تنها 17 واحد تولیدی یعنی یک درصد واحدها با بیش از 70درصد ظرفیت فعال بودند و ظرفیت مابقی واحدها زیر 70 درصد بود.
بر این اساس برای مدیریت واحدهای راکد، ساز و کار جداگانه ای طراحی و در برنامه های اقتصاد مقاومتی لحاظ شد و کارگروه رونق تولید همزمان با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فعالیت خود را آغاز کرد.
یکی از اقدام های مهم برای رفع معضل بیکاری، برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری با هدف معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان بود.
در این همایش که آبانماه سال 93 با حضور 600 سرمایه گذار برگزار شد، 41 سرمایه گذار از 10 کشور خارجی نیز مشارکت کردند.
همچنین در این همایش علاوه بر انتشار کتابی به سه زبان درباره مزیت های سرمایه گذاری استان، پنجره واحد سرمایه گذاری با حضور نمایندگانی از دستگاههای مختلف برای سرعت بخشیدن و تسهیل در موافقت نامه های اصولی و هدایت صحیح سرمایه گذاران راه اندازی شد.
استاندار همدان در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا به توضیح عوامل موثر در تک نرخی شدن بیکاری در همدان پرداخت و توضیح داد: وجود ظرفیت های متنوع برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی یکی از مهمترین عوامل تک نرخی شدن آمار بیکاری در همدان است.
محمد ناصر نیکبخت موقعیت جغرافیایی استان همدان از جمله فاصله 2 تا سه ساعتی همدان با 9 استان مجاور و پایتخت، وجود هفت بزرگراه، 2 خط ریلی، فرودگاه با قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر، ظرفیت مخابراتی با بالاترین پهنای باند و پشتیبانی اینترنتی 6 استان و سرویس دهی به 20 استان توسط همدان را از علل فراهم بودن زمینه سرمایه گذاری در همدان برشمرد.
وی اضافه کرد: با توجه به این ظرفیت ها، فعال سازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل این استان در اولویت قرار گرفت.
استاندار همدان گفت: برای بازگشت مجدد کارخانه ها و واحدهای راکد که زمینه بازگشت به چرخه تولید و فعالیت را داشتند برنامه ریزی های لازم در ستاد تسهیل صورت گرفته است.
نیکبخت نقش بانک ها در ایجاد اشتغال را موثر دانست و بیان کرد: بانک ها به عنوان یک بازوی توانمند حامی و پشتیبان تولید در استان هستند و عملکرد آنها رضایت بخش است.
وی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی استانداری همدان از ابتدای سال 93 اقدام به شناسایی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد این استان با بدهی بیش از یک میلیارد ریال کردند.
وی اضافه کرد: بر این اساس تمامی واحد تولیدی فعال دارای مشکل، نیمه فعال و راکد این استان شناسایی شد و با استفاده از ماده 16 برای قسط بندی بدهی آنها و فراهم کردن زمینه دریافت تسهیلات سرمایه در گردش اقدامات لازم صورت گرفت.
استاندار همدان یادآوری کرد: طبق ماده 16 قانون بودجه همان سال، بدهکار پنج تا 10 درصد از بدهی خود را به بانک پرداخت کرده و مابقی آن بر اساس سود سابق، قسط بندی شد.
نیکبخت تاکید کرد: هر چند جریمه تاخیر به عنوان قسط آخر پیش بینی شد ولی بانک ها از تولید کنندگان خوش حساب این قسط را دریافت نمی کردند.
وی با ذکر اینکه همدان ظرفیت های گردشگری بالایی دارد گفت: پس از ورود به استان همدان کمبود هتل در استانی با این همه قدمت و ظرفیت آشکارا محسوس بود ولی هم اینک 10 هتل توسط بخش خصوصی در شهر همدان در حال احداث بوده که بیشتر آنها در شرف بهره برداری است.
وی حمایت از بخش خصوصی را از رویکرهای اصلی دولت برای افزایش اشتغال دانست و گفت: باید برای سرمایه گذار امنیت و امید ایجاد کرد تا بخش خصوصی سرمایه اش را به بخش تولید هدایت کند و شاهد ایجاد فرصت های شغلی باشیم.
استاندار همدان تاکید کرد: برخی خواسته یا ناخواسته به گونه ای رفتار کرده اند که سرمایه گذار برای حضور در همدان دچار شک و تردید شده بود.
نیکبخت اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته و با گذر زمان نگرش و بینش شکل گرفته در زمینه سرمایه گذار بخش خصوصی تغییر کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: دولت از نظر قانونی اجازه و بودجه لازم برای سرمایه گذاری را ندارد بنابراین باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد.
استاندار همدان بیان کرد: اگر تمامی وجوه صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی پیش بینی شده، نشان از اهمیت این حوزه در توسعه اقتصادی است.
نیکبخت گفت: واگذاری طرح های عمرانی همدان به بخش خصوصی بیش از سه برابر میزان تعیین شده افزایش داشته و 235 طرح تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی بیان کرد: افزایش مالیات یکی از دغدغه های اصلی فعالان تجاری و اقتصادی است با این وجود از اداره کل امور مالیاتی درخواست شده به جای افزودن به مالیات واحدهای تولیدی شناخته شده اقدام به شناسایی منابع جدید کند.
وی افزود: نباید برای وصول مالیات به واحدهای تولیدی فشار وارد کرد بلکه باید واحدهایی را که به تازگی وارد چرخه تولید شده اند ، حمایت کرد.
استاندار همدان تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نمی دهم فعالیت و توسعه واحدهای تولیدی استان به علت سختگیری دستگاه ها معطل بماند.
وی یادآوری کرد: 144 واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی تعطیل شده، سال گذشته با همکاری تیم اقتصادی استان به چرخه تولید بازگشتند.
نیکبخت افزود: سال گذشته 78 واحد تولیدی تعطیل شامل 56 واحد حوزه صنعت و معدن و 22 واحد حوزه کشاورزی با حمایت ستاد تسهیل دوباره به چرخه تولید بازگشتند.
به گزارش ایرنا نیکبخت افزود: احیای مجدد این 78 واحد تولیدی و کشاورزی منجر به ایجاد 871 شغل برای متقاضیان و افراد جویای شغل شد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این 66 واحد صنعتی و 10 واحد کشاورزی راکد و تعطیل شده خارج از مصوبات ستاد تسهیل دوباره احیا شدند که منجر به اشتغال 466 نفر شد.
وی همدان را از استانهای موفق در اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی در برخی از شهرستانهای همدان به 170 درصد می رسد و میانگین اجرای اقتصاد مقاومتی در همدان 125 درصد اعلام شده است.
نیکبخت بیان کرد: دولت مصمم به اجرای جهشی اقتصاد مقاومتی در سالجاری است و در این راستا حمایت از تولید اشتغالزا را به عنوان برنامه محوری در اولویت قرار داده است.
وی عنوان کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته هنوز تا رسیدن به اهداف نهایی رفع بیکاری در استان فاصله داریم و باید برای شاغل شدن تمامی افراد جویای کار در استان اقدام جهادی کرد.
استاندار همدان یکی از علل رونق اشتغال در همدان را افزایش سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: دولت یازدهم ظرفیت های لازم برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور را بویژه پس از اجرایی شدن برجام فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته در نشستی با سرمایه گذاران 2 کشور آلمان و ایرلند آنها خواستار سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی در حوزه انرژی های نو در همدان شدند.
استاندار همدان یادآوری کرد: این کنسرسیوم تجاری سال گذشته 2 نیروگاه هفت مگاواتی با سرمایه گذاری 16 میلیون یورویی را در همدان راه اندازی کرد.
نیکبخت افزود: تعامل مطلوب مدیران استان موجب حضور تیم تجاری آلمان و ایرلند برای سرمایه گذاری مجدد در همدان شد.
وی اظهار کرد: هم اینک 17 طرح با مشارکت سرمایه گذاران خارجی با مبلغ سرمایه گذاری 2 میلیارد و 176 میلیون دلار در همدان در حال اجرا است.
وی گفت: این طرح ها مربوط به پنج دستگاه حوزه صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و شرکت توزیع نیروی برق است.
نیکبخت بیان کرد: 6 طرح از 17 طرح به طور 100 درصد تکمیل شده و مابقی بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
استاندار همدان در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: تمامی اعتبارات سفر رئیس محترم جمهوری به استان همدان برای اجرای 44 پروژه بصورت 100درصد و در برخی موارد بیش از 100 درصد تخصیص و به استان پرداخت شد.
نیکبخت در پایان از همکاری و همراهی تمامی مسئولان از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاههای اجرایی که در تحقق اهداف و برنامه های دولت تدبیر و امید در استان ایفای نقش کرده اند، تقدیر کرد.
به استناد آمار ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی ماهانه 700 تا یک هزار شغل جدید از فروردین ماه سال 93 تاکنون در استان همدان ایجاد شده است.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار: اکبر بهاروند
کد N1733740

وبگردی