آفتاب
جنب پل حافظ

رشد شاخص سهام با اهرم بزرگان

رشد شاخص سهام با اهرم بزرگان

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص کل تحت تاثیر معاملات مثبت در نمادهای بزرگ بازار بود. در معاملات دیروز قیمت نمادهای بانک ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص کل تحت تاثیر معاملات مثبت در نمادهای بزرگ بازار بود. در معاملات دیروز قیمت نمادهای بانک ملت و تجارت (در آستانه برگزاری مجمع سالانه) و همچنین نمادهای فولاد مبارکه، خوزستان و ملی مس تحت تاثیر بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی با رشد روبه‌رو بودند. این مساله موجب شد شاخص کل با رشد 149 واحدی معادل 2/ 0 درصد مواجه شود و به رقم 79هزار و 659 واحد برسد.در تحولات کلان بازار دیروز بحث در مورد کاهش سود بانکی همچنان موضوع اول مباحث اقتصاد کشور بود. خبرها از تفاهم اولیه سیاست‌گذار و مدیران بانکی برای تغییر مدل پرداخت سود بانکی حکایت دارد. گفته می‌شود سقف تعیین‌شده حداکثر 15درصد (نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار) است و بانک‌ها درصورتی مجاز به پرداخت سود بیشتر هستند که در پایان سال‌مالی و پس از محاسبه درآمد، امکان پرداخت سود بیشتر فراهم باشد. این امر می‌تواند به خروج بخشی از سپرده‌های مردم از بانک منجر شود.

 

در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز اعلام شد بلوک سهام شرکت حفاری شمال، توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت مالی و سرمایه‌گذاری پیشرو ایران روانه میز فروش خواهد شد. بلوک 9/ 21 درصدی سهام شرکت حفاری شمال به قیمت پایه هر سهم 3257 ریال به‌صورت 20 درصد نقد و بقیه قسطی در مدت 2 سال(با فاصله 6 ماهه اقساط) در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این بلوک، 570 میلیون و 908 هزار و 677 سهم این شرکت است.در جریان معاملات دیروز گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و رایانه با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.در گروه پالایشی به دنبال تعدیل مثبت سود هر سهم شرکت‌های پالایشگاه تهران، نفت لاوان و پالایشگاه نفت بندرعباس برای سال 95، دیروز نماد «شپنا» نیز صورت مالی سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 را به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد.این شرکت سود هر سهم خود برای سال گذشته را 573 ریال اعلام کرده است که نسبت به گزارش قبلی این شرکت تعدیل مثبت حدود 19 درصدی را نشان می‌دهد.سود این شرکت در آخرین گزارش منتشر شده 484 ریال برآورد شده بود.

در گروه پتروشیمی رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از اتمام پروژه پتروشیمی ایلام تا اواخر سال ۱۳۹۶ یا اوایل سال ۱۳۹۷ خبر داد.سیدعماد حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای «تاپیکو» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های درحال انجام تاپیکو، پالایشگاه میعانات گازی سیراف است. شرکت نفت و گاز آریا که زیر مجموعه تاپیکو محسوب می‌شود، این پروژه را دنبال می‌کند. به گفته وی«تاپیکو» درحال انجام بررسی‌های لازم درمورد بخشی از سیراف است که توسعه آن بر عهده این شرکت گذاشته شده است.وی افزود: برای انجام پروژه سیراف روش‌های مختلفی دنبال می‌شود. در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم که به شرکت‌های دیگر ملحق شویم و چند پروژه را همزمان انجام دهیم. علاوه بر اینکه قصد داریم از این پالایشگاه فرآورده‌های نفتی تولید کنیم، پروژه دیگر طرح پتروالفین فناوران است.

همچنین یکی از پروژه‌های مهم دیگر، پتروشیمی ایلام است که تاپیکو سهم ۱۷ درصدی در آنجا دارد و پروژه آن تقریبا در حال اتمام است و احتمالا تا پایان سال ۱۳۹۶ یا اوایل سال ۱۳۹۷به اتمام می‌رسد.رئیس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز وپتروشیمی تامین (تاپیکو) در ادامه با اشاره به پروژه پتروشیمی مرجان گفت: ظرفیت تولید پتروشیمی مرجان بعد از بهره‌برداری یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن متانول در سال خواهد بود که ۳۳‌درصد سهام آن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تملک تاپیکو قرار دارد. در این گروه شرکت پتروشیمی خراسان (فعال در فرابورس ایران) صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند 1396 (بر اساس عملکرد 3 ماهه)را با سرمایه یک هزار و 789 میلیارد و 912 میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده بر اساس عملکرد 3 ماهه منتشر کرد. «خراسان»در دوره 3 ماهه یاد شده مبلغ 508 میلیارد و 385 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ 284 ریال سود اختصاص داد.این رقم نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل 159 درصد افزایش داشته است. شرکت پتروشیمی خراسان، دلایل تغییرات واقعی دوره منتهی به 31 خرداد 1396 (حسابرسی نشده) را نسبت به اطلاعیه پیشین به شرح زیر اعلام کرد:

محاسبه میانگین قیمت خوراک گاز در سه ماه اول 96 طبق نامه اعلام شده معاون برنامه‌ریزی نظارت بر هیدروکربوری شرکت نفت مبلغ 2 هزار و 925 ریال و نرخ سوخت به مبلغ یک هزار و 320 ریال برای هر مترمکعب لحاظ و پرداخت شده است. کل مقدار گاز مصرفی 131 میلیون و 596 هزار و 773 متر مکعب بوده که شرکت گاز سهم خوراک را 9/ 47 درصد و سهم سوخت را 1/ 52 درصد محاسبه و در قبوض لحاظ شده است.نرخ فروش محصول اوره آزاد براساس قیمت‌های بورس و فروش اوره به اتحادیه‌های تعاونی به نرخ مصوب دولتی 6 هزار و 125 ریال و نرخ فروش اوره صادراتی براساس نرخ جهانی FOB خلیج‌فارس محاسبه می‌شود.نرخ تسعیر ارز پایان سه ماهه ابتدای سال 1396، به ازای هر دلار آمریکا 37 هزار و 595 ریال است.در گروه لوازم خانگی یک شرکت لوازم خانگی ایرانی مسوول حضور بزرگ‌ترین‌ فروشگاه زنجیره‌ای کره‌جنوبی شد. به گزارش پایگاه خبری یونهاپ، شرکت بی‌جی‌اف ریتیل، اداره‌کننده بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کره‌جنوبی با برند سی‌یو اعلام کرد: قراردادی با یک شرکت ایرانی به امضا رسانده که اولین قرارداد یک سوپرمارکت زنجیره‌ای کره‌جنوبی برای توسعه فعالیت‌ها در خارج از این کشور به شمار می‌رود.

بر‌اساس این قرارداد، یک شرکت لوازم خانگی ایران مسوولیت سرمایه‌گذاری و اداره فروشگاه‌های این شرکت کره‌ای در ایران را بر عهده خواهد گرفت. این قرارداد در شرایطی منعقد می‌شود که رقابت در بازار کره‌جنوبی میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای که عمدتا بین 3‌شرکت سی‌یو، جی‌اس 25 و 7 الون در جریان است، با افزایش شعبه‌های فروشگاهی این شرکت‌ها در سراسر این کشور در حال شدت گرفتن است. بر اساس آمارهای صنعتی، حجم بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکتی در کره‌جنوبی سال گذشته از مرز 20 تریلیون وون (5/ 17 میلیارد دلار) گذشت که 6/ 18 درصد نسبت به 2/ 17 تریلیون‌ وون سال قبل از آن رشد داشته است. این رشد مرهون افزایش خانوارهای تک نفره و سالخورده شدن جمعیت کره‌جنوبی بوده است.در این گروه همچنین سرمایه‌گذاری پارس توشه برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی اعلام کرد. «وتوشه» این تامین مالی 50 میلیارد تومانی را از سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی انجام می‌دهد. اعلام این تصمیم منجر به رشد نسبی و بیش از 3 درصدی این شرکت در روز گذشته شد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.در پایان معاملات دیروز فولاد مبارکه با معامله بلوکی 155 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و پاکشو با معامله 5/ 46 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

دیروز همچنین شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران صورت‌های مالی منتهی به 31 شهریور 1396 را با سرمایه یک هزار و 900 میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در دوره 9 ماهه یاد شده مبلغ 154 میلیارد و 620 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ 81 ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، معادل 23 درصد کاهش را نشان می‌دهد. «وتوصا» سود انباشته پایان دوره مذکور را مبلغ 522 میلیارد و 313 میلیون ریال اعلام کرده است.یادآوری می‌شود این شرکت در دوره مشابه در سال 95، مبلغ 200 میلیارد و 424 میلیون ریال سود خالص و 105 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است. در گروه انفورماتیک دیروز نماد آسان پرداخت پس از تغییر آدرس شرکت متعادل به تابلو بازگشت. در گروه شیمیایی نیز شیمیایی فارس پس از رشد قیمت اخیر در شفاف‌سازی خبر از عدم رخداد تغییری با اهمیت در این شرکت داد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 202میلیارد تومان و در فرابورس به 112میلیارد تومان بالغ شد.

 

کد N1733594

وبگردی