آفتاب

استقرار ۵ هزار تیم اجتماع‌محور در ۵ هزار محله پرریسک برای کاهش اعتیاد

استقرار ۵ هزار تیم اجتماع‌محور در ۵ هزار محله پرریسک برای کاهش اعتیاد

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه با انجام برنامه‌های غربالگری از تولد 25 تا 30 هزار نوزاد معلول جلوگیری کردیم، گفت: برای کاهش اعتیاد در سطح جامعه 5 هزار تیم اجتماع محور را در 5 هزار محله پرریسک مستقر کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بهزیستی اظهار کرد: اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی و اجتماعی از جمله آسیب‌های اجتماعی هستند که تهدیدات جدی برای جامعه محسوب می‌شوند.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره کنترل آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در سازمان بهزیستی کنترل آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دادیم و تلاش کردیم از نقطه نظرات علمی و سیاست‌های دولت تدبیر و امید برای مقابله با این آسیب‌ها استفاده کنیم و سه محور را در این راستا در دستور کار خود قرار دادیم.

رییس سازمان بهزیستی با ارائه توضیحاتی درباره این محورها گفت: اولین محور پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت ها بوده از همین‌رو برنامه‌های غربالگری معلولیت از جمله کم‌شنوایی و کم‌بینایی را راه‌اندازی کردیم همچنین با الزام و اجبار برنامه‌های غربالگری از تولد 25 هزار تا 30 هزار معلول پیشگیری کردیم که نتیجه آن کاهش معلول‌زایی در استان‌هایی مانند کرمان و یزد بوده است.

بندپی با تاکید براینکه اعتیاد یکی از مهمترین‌های آسیب‌های اجتماعی است گفت: توجه به اقدامات پیشگیر‌انه، انجام کارهای فرهنگی و تقویت عوامل محافظ وکاهش عوامل خطرزا از جمله اقداماتی است که در خصوص کاهش اعتیاد صورت گرفته است. همچنین با استقرار 5 هزار تیم اجتماع محور در 5 هزار محله پرریسک، پذیرش معتادان متجاهر و ارائه دادگاه درمان‌مدار اقدامات پیشگیرانه را فراهم کردیم.

او درباره کاهش آمار طلاق نیز تصریح کرد: طلاق یکی از عوامل بنیان‌سوز خانواده است از همین رو به دو طرح اجتماع محور توجه داشتیم و نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان که با اتئلاف 9 نهاد در دست انجام است را راه‌اندازی کردیم همچنین با اجرای طرح ماد مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان به منظور حساس‌سازی و آگاه‌سازی دانش‌آموزان را در دستور کار قرار دادیم تا از این طریق دانش‌اموزان را توانمند کرده تا در آینده با مشکلاتی مانند طلاق مواجه نشوند. از دیگر اقدامات ما در این زمینه نیز توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی برای مشاوره‌های پیشگیری از طلاق و مداخلات به هنگام در بروز مشکلات خانوادگی است. از همین‌رو 150 اورژانس را راه‌اندازی کردیم که با بکارگیری از 1500 روانشناس مددکار و کارشناس علوم اجتماعی اقدامات در خصوص پیشگیری از طلاق را انجام دهند.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به دیگر اقدامات این سازمان خاطرنشان کرد: توانمندسازی آحاد جامعه در بعد اشتغال از دیگر اقدامات است. خوشبختانه برای 48 هزار معلول شرایطی فراهم شد تا با توانمندسازی مشکل اشتغال آنها برطرف شود همچنین در خصوص بهره‌مندی از مسکن با همکاری بنیاد مسکن همه خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند صاحب مسکن می‌شوند. افزایش مستمری تحت دو سازمان حمایت‌گر کمیته امداد و سازمان بهزیستی از دیگر اقدامات بوده است.

بندپی درباره اقدامات فرهنگی صورت گرفته در این سازمان گفت: ما میزبان مسابقات قرائت و حفظ نابینایان بودیم همچنین آغاز طرح سراسری حفظ مددجویان و حضور 50 هزار مددجویان در جشنواره‌های قرآنی از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در توسعه فرهنگ قرآنی قلمداد می‌شود.

کد N1732653

وبگردی