آفتاب
مسئول دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات:

کاهش مصرف دخانیات با افزایش مالیات آن میسر است

کاهش مصرف دخانیات با افزایش مالیات آن میسر است

مشهد- ایرنا- مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: موثرترین راهکار برای کاهش مصرف دخانیات، افزایش قیمت آن از طریق مالیات است.

بهزاد ولی زاده روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق کالای دخانی در مشهد افزود: طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، 10 درصد افزایش قیمت محصولات دخانی منجر به کاهش پنج درصدی مصرف آن در کشورهای در حال توسعه می شود.
وی اظهار کرد: محافظت از مردم در برابر مواجهه با دود دست دوم دخانیات، از دیگر راهکارهای کاهش مصرف آن است که در این راستا طبق ماده 13 قانون جامع کنترل دخانیات و بند هشت ماده یک آئین نامه اجرایی آن، استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع اعلام شده است.
وی گفت: 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاههای مشهد، اصفهان، همدان، شهرکرد، اراک، شاهرود، زنجان و قزوین با هماهنگی دستگاههای ذیربط و پشتیبانی حوزه قضایی و انتظامی موفق شده اند عرضه قلیان را در اماکن عمومی زیرپوشش خود به شکل جامع ممنوع کنند.
ولی زاده افزود: از دیگر راهکارهای کاهش عرضه دخانیات، ساماندهی عرضه، صدور مجوز عاملیت و استقرار نظام ردیابی و رهگیری محصولات دخانی است.
وی اظهار کرد: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون 30 هزار واحد صنفی، سوپر مارکت و خواروبار فروشی مجوز عاملیت فروش کالای دخانی را دریافت کرده اند و شرایط لازم برای درج شناسه کالا و کد رهگیری فراهم شده است.
وی گفت: جلوگیری از توزیع کالای دخانی در مراکز و واحدهای صنفی فاقد مجوز از جمله دکه های مطبوعاتی و واحدهای صنفی که تاکنون اقدام به اخذ پروانه فروش کالای دخانی نکرده اند بسیار ضروری است.
ولی زاده افزود: هدف برنامه ملی کنترل دخانیات، کاهش 30 درصدی شیوع مصرف تا سال 1404 است که به همراهی و پشتیبانی دستگاههای ذیربط و بخش قانونگذاری برای ضابطه مند کردن شرایط فروش و عرضه کالای دخانی نیاز دارد.
1922/ 6053 خبرنگار: کامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1731946

وبگردی