آفتاب

فرماندار ورامین: نابودی تالاب بندعلیخان زندگی مردم استان تهران را مختل می کند

فرماندار ورامین: نابودی تالاب بندعلیخان زندگی مردم استان تهران را مختل می کند

تهران - ایرنا - فرماندار شهرستان ورامین گفت: تالاب فصلی بندعلیخان، سد اصلی در مقابله با کویر و ریزگردهاست که اگر نابود شود، نه تنها 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی ورامین که زندگی مردم استان تهران با مشکل جدی مواجه می شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا یوسفی روز چهارشنبه در همایش زیست محیطی دفتر امور بانوان فرمانداری ورامین که با حضور مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در سالن همایش های فرمانداری ورامین برگزارشد، اظهار کرد: تالاب ها، سازه های دست ساخته انسان نیستند که هر وقت اراده ای وجود داشت، احداث و یا نابود شود.
وی افزود: یکی از مهمترین تهدیدهایی که سلامت استان تهران را با خطر جدی مواجه ساخته، خشک شدن تالاب 25 هزار هکتاری بندعلیخان در دشت ورامین است، تالابی که سدی مستحکم در مقابله با کویر و ورود ریزگردها به ورامین و استان تهران محسوب می شود.
وی گفت: دولت یازدهم برای احیای مجدد دریاچه ارومیه 2 هزار میلیارد تومان هزینه کرده ولی که اگر تالاب بندعلیخان خشک شود، برای جبران نابودی آن و خطری که مردم استان تهران را تهدید می کند ده ها برابر این اعتبارات نیز نمی تواند پاسخگو باشد.
یوسفی افزود: خطرات ناشی از خشک شدن تالاب بندعلیخان به اطلاع رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان منابع طبیعی، رییس سازمان امور عشایری و رییس سازمان مدیریت بحران و هر کسی که ضرورت این موضوع را درک می کند، رسانده شده است.
وی تأکید کرد: احیای مجدد بندعلیخان از عهده شهرستان ورامین و اعتبارات استانی خارج است بلکه باید عزمی ملی برای گذر از بحران خشکی این تالاب به کار بسته شود و تا زمانی که به بحرانی نظیر دریاچه ارومیه نرسیده ایم، چاره ای اساسی اندیشیده شود.
فرماندار ورامین با اشاره به این که بیش از 84 هزار هکتار اراضی مرغوب کشاورزی ورامین در معرض نابودی است افزود: اگر اعلام می شود که با نابودی دریاچه ارومیه 10 استان از خطرات ریزگردهای این دریاچه متأثر می شوند باید اظهار کرد که با نابودی تالاب بندعلیخان سلامتی جمعیتی بالغ بر 14 میلیون نفر در معرض خطر قرار می گیرد.
وی تأکید کرد: مردم تهران برای سلامتی خودشان هم که شده باید برای احیاء مجدد تالاب احساس مسئولیت کنند و با کاهش مصرف روزانه یک لیتر آب شرب و اختصاص آن به احیاء بندعلیخان، استان تهران را از خطرات ناشی از این نابودی نجات دهند.
یوسفی گفت: استان خوزستان و اهواز بیشترین منابع آبی و رودخانه ها را در اختیار دارند ولی با ورود ریزگردها که ناشی از خشک شدن تالاب های این منطقه است ، دیگر جایی برای زندگی باقی نمی ماند و بسیاری از زیرساخت ها از جمله نیروگاههای برق با تعطیلی مواجه شدند.
وی افزود: اگر امروز برای رفع مشکل تالاب بندعلیخان چاره ای اندیشیده نشود، فردا برای گذر از این بحران دیر است.
فرماندار ورامین افزود: احداث کارخانه، اتوبان و اجرای فعالیت های عمرانی خوب است ولی اگر قرار باشد با توسعه این امکانات، محیط زیست آسیب دیده و سلامتی مردم به مخاطره افتد، این امکانات نمی تواند باعث پیشرفت کشور شود.
خبرنگار: سید حسن میری **انتشار: مجید ملازاده
تهرام/7254//1348/1772
کد N1731890

وبگردی