آفتاب

فشار شرکت‌های دارویی برای واردات آلبومین/شرکت‌های فوریتی وارد‌‌کننده، داروی تاریخ نزدیک یا اهدایی وارد می‌کنند

فشار شرکت‌های دارویی برای واردات آلبومین/شرکت‌های فوریتی وارد‌‌کننده، داروی تاریخ نزدیک یا اهدایی وارد می‌کنند

مدیرکل نظارت بر دارو بر مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: تجربه نشان داده شرکت‌های فوریتی در مقطعی قیمت دارو را در بازار می‌شکنند اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که این شرکت‌ها داروی تاریخ نزدیک یا اهدایی را وارد بازار می کنند و این راه مناسبی برای جبران کمبود دارو برای ما نیست.

اکبر عبداللهی‌اصل در همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور که صبح امروز چهارشنبه ۲۱ تیرماه برگزار شد، درباره مدیریت داروخانه‌ها گفت: مدیریت داروخانه‌ها در بستر HIX که بستر تبادل اطلاعات است و نهادهای دخیل در سلامت کشور با استفاده از آن تبادل اطلاعات دارند وارد شده و اطلاعات خود را در اختیار می‌گذارند.

او با اشاره به کمبود داروی آلبومین گفت: تحت فشار چند شرکت دارویی برای واردات داروی آلبومین هستیم، چرا که می‌خواهند قیمت را افزایش دهند. اما به صورت محدود وارداتی آن را تامین می‌کنیم و با کنترل بازار سعی می‌کنیم تا فشار از بین برود و در حال حاضر نیز برای یک ماه آینده این دارو در کشور با مشکل روبرو نیست.

مدیرکل نظارت بر دارو با اشاره به بدهی سازمان غذا و دارو به شرکت‌های داروسازی گفت: میزان پرداخت وجوهات به شرکت‌های داروسازی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ روز طول می‌کشد و این شرکت‌ها از وزارت بهداشت طلبکارند یا بیمه پول آنها را پرداخت نکرده است اگر با این وضعیت پیش برویم صنعت ما توان تولید را نخواهد داشت و می‌تواند به یک بحران برای ما تبدیل شود در برخی موارد شرکت‌های پخش کننده دارو را به استان نمی‌فرستند چرا که پولشان را دریافت نکرده‌اند.

عبداللهی به شرکت‌های فوریتی وارد کننده دارو اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که شرکت‌های فوریتی در مقطعی قیمت دارو را در بازار می‌شکنند اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که این شرکت‌ها داروی تاریخ نزدیک یا اهدایی را وارد بازار می کنند و این راه مناسبی برای جبران کمبود دارو برای ما نیست.

او ادامه داد: فرآورده‌ها و داروهایی که بدون ثبت و توسط شرکت‌های فوریتی وارد می‌شوند ممکن است مشکلاتی را برای ما ایجاد کنند ما همچنان در حال پرداخت تاوان برای فراورده‌هایی هستیم که برای بیماران هموفیلی استفاده شده است معتقدم باید بگذاریم کار بر اساس روال پیش برود تا با مشکلی مواجه نشویم.

او همچنین درباره نظارت بر قاچاق و تقلب دارو گفت: در این حوزه نیز آپ – TTAC را راه‌اندازی کردیم البته ممکن است در ابتدا با مشکلاتی مواجه شود اما قطعا به مرور زمان این مشکلات برطرف خواهد شد و ما می‌توانیم از این طریق با قاچاق و تقلب دارو برخورد کنیم.

کد N1731663

وبگردی