آفتاب

شادی آفرینی و مردمی بودن محور جشنهای دهه کرامت

شادی آفرینی و مردمی بودن محور جشنهای دهه کرامت

مشهد- ایرنا- رئیس ستاد کشوری جشنهای دهه کرامت گفت: شادی آفرینی در جشنها و برنامه های دهه کرامت اولویت و ضرورتی مهم است زیرا جامعه امروز ما نیاز به شادی و نشاط دارد.

حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی روز چهارشنبه در نشست مشترک اعضای شورای کشوری هماهنگی و برنامه ریزی جشنهای دهه کرامت و خراسان رضوی در مشهد افزود: اسلام در اساس دین شادی است و باید در این مناسبت مهم بین دو میلاد فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) این نشاط نمودی عینی در سطح جامعه داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در دهه کرامت به موضوع شادی در بین مردم توجه جدی شود و در برنامه ریزیها هم نمود داشته باشد. شورای هماهنگی برنامه ریزی جشنهای دهه کرامت دهمین سال کاری خود را تجربه می کند و از سال 86 این حرکت را با هدف ترویج فرهنگ و سیره رضوی آغاز کرده که بخشی از این فرهنگ شادی است.
رئیس ستاد کشوری جشنهای دهه کرامت گفت: امسال همه دستگاهها در برنامه های این دهه نقش و حضور دارند و برنامه هایی هم برای این امر در نظر گرفته اند تا سهم خود را در این ایام انجام دهند.
وی افزود: از سویی در برنامه های این دهه از مهمترین مباحث مردمی بودن جشنها و افزایش برنامه هایی با مشارکت و محوریت مردم است که هر سال باید این رشد نمود داشته باشد.
حجت الاسلام ارباب سلیمانی ادامه داد: این رشد طی سالها اخیر بسیار قابل توجه است چنانکه فقط در مسابقه کتابخانه ها و کتابخوانی که پارسال 250 هزار نفر شرکت کرده بودند امسال تاکنون 700 هزار نفر ثبت نام کرده اند.
وی گفت: باید در کنار شروع دینی به شور دینی مردم هم در این برنامه ها توجه شود. بر این اساس باید تلاش شود برنامه هایی توام با محتوا و کیفیت بالا تولید شوند.
رئیس ستاد کشوری جشنهای دهه کرامت افزود:در این برنامه ها باید همه اقشار جامعه از جمله هموطنان اهل سنت مشارکت داشته باشند و نقش این جمعیت نیز در برنامه های مختلف دیده شود که خود بر زیبایی جشنهای دهه کرامت می افزاید و محوری حیاتبخش برای انسجام و اتحاد است.
وی در ادامه بر لزوم آسیب شناسی برنامه های دهه کرامت نیز تاکید و بیان کرد: با توجه به این مسائل ضعفها و قوتها برای برنامه های این دهه که دهه معرفت و اظهارت محبت است باید دیده و اصلاح و یا تقویت شود.
او ادامه داد: امروز دهه کرامت به مرتبه ای رسیده که ایران به احترام امام رضا(ع) می ایستد و باید در عمل هم پیروی از فرهنگ و سیره رضوی در جای جای این سرزمین نمود عینی یابد.
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در طول تاریخ، شیعه با مظلومیتی که داشته مصیببت ائمه (ع) و برنامه های آن همواره پرشور برگزار شده است. در این میان برنامه هایی برای شادی آن هم نشاطی که معرفت افزا بوده و مبتنی بر ارزشهای انسانی و دینی باشد کمتر داریم.
علیرضا رشیدیان افزود: باید الگویی مناسب برای شادی ارائه کنیم. دهه کرامت و جشنهای آن می تواند نقطه شروع برای این امر باشد و فضایی مناسب برای شادی و نشاط مبتنی بر ارزشهای دینی و انسانی را در سطح جامعه فراهم کند.
وی ادامه داد: در سالی که مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است برگزاری مناسب و گسترده این جشنها شایسته جایگاه امام معصوم با محوریت مشهدالرضا(ع) آن هم در شرایطی که کشورهای اسلامی بویژه منطقه گرفتار جنگهای داخلی، تروریسم و درگیری است می تواند زمینه الفت، محبت و رافت اسلامی را منتشر کند.
استاندار خراسان رضوی گفت: بطور قطع تکیه بر فرهنگ حضرت رضا(ع) که امام محبت، رافت و مهربانی، تعامل و گفت و گو است در جهانی که در آشوب کینه و دشمنی می سوزد امیدبخش بوده و الگویی از اسلام رحمانی را به جهانیان عرضه می کند.
وی افزود: از سویی جشنهای دهه کرامت باید به دور از هرگونه اسراف و ریخت و پاش انجام شود و به سراغ جشنهای مردمی برویم. این دهه ایام کرامت است، باید کرامت اهل بیت(ع) طی این ایام در سطح جامعه بیشتر نمود یابد. مردم و خیران و بخشهای مختلف در حوزه های گوناگون همچون تامین جهزیه نیازمندان و کمک به بیماران ورود بیشتری یابند.
رشیدیان ادامه داد: در راستای شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نیز دستگاههای مختلف از جمله آستانهای قدس رضوی، فاطمه معصومه(س)، احمدبن موسی(ع) و حتی امامزادگان و نیز شهرداریها می توانند در حاشیه این بقاع ظرفیتهایی ایجاد کنند تا افرادی همچون زنان سرپرست خانوار که تولیداتی داشته اما به بازار دسترسی ندارند بتوانند در کنار این اماکن فضایی برای تولید و اشتغال داشته باشند.
یکم ذیقعه سالروز میلاد معصومه(س) تا یازدهم ذی القعده سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است. امسال برنامه های دهه کرامت از سوم تا سیزدهم مرداد در فاصله سالروز ولادت فاطمه معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) اجرا می شوند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
کد N1731534

وبگردی