آفتاب

بیش از هشت هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های بیابان زدایی اختصاص یافت

بیش از هشت هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های بیابان زدایی اختصاص یافت

بجنورد- ایرنا- سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال بیش از هشت هزار و 240 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های بیابان زدایی در سطح کشور اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، فرهاد سرداری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: این میزان اعتبار از منابع مختلف به طرح های بیابانی تزریق می شود و قرار است در سطح 220 هزار هکتار از عرصه های بیابانی عملیات بیابان زدایی انجام شود.
وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، 32.6 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور، بیابان است که از این میزان، حدود 20 میلیون هکتار تحت تأثیر فرسایش بادی است و 7.7 میلیون هکتار از آن در محدوده کانون های بحرانی فرسایش بادی قرار دارد.
سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در ایران طی چهار دهه گذشته فعالیت های گسترده ای در زمینه بیابان زدایی بویژه کنترل فرسایش بادی و حرکت ماسه های روان انجام گرفته است.
وی افزود: با وجود همه اقدامات انجام شده بویژه به علت تشدید اثر عوامل انسانی موثر در بیابان زایی هنوز سطح وسیعی از مساحت کشور تحت تأثیر فرسایش آبی، بادی و سایر مظاهر تخریب فیزیک و شیمیایی است.
سرداری اظهار کرد: در دهه اخیر علاوه بر فرسایش بادی، وقوع پدیده ریزگردها مشکلات عدیده ای برای استان های غربی و مرکزی فراهم آورده است که بر اساس بررسی های انجام شده، منشاء این پدیده کشورهای همجوار غربی ایران بوده و تغییرات اقلیمی و خشکسالی های سال های اخیر سبب شده تا بخشی از عرصه های داخلی نیز به عنوان منشاء گرد و غبار مطرح شوند.
وی گفت: بررسی های انجام شده در قالب عملیات میدانی حاکی از آن است که در اثر استمرار خشکسالی های در دهه اخیر و همچنین فعالیت های انسانی بر تعداد، سطح و شدت کانون های بحرانی فرسایش بادی در کشور افزوده شده است.
سرداری اظهار کرد: این مهم نشان می دهد که سطح مناطق تحت تاثیر و کانون های بحرانی فرسایش بادی در مقابله با مطالعات بازنگری کانون های بحرانی فرسایش بادی در سال 89 به شدت افزایش یافته و نیاز مبرمی به انجام فعالیت های مدیریتی و اجرایی بوده و در صورت عدم اجرای آن بر وخامت اوضاع افزاده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات بیابانزدایی در هفت میلیون هکتار عرصه طبیعی انجام و در این مدت بیش از 2 میلیون هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده است.
7185/ 1744/1772 *خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: مجید ملازاده
کد N1731180

وبگردی