آفتاب

شهردار جدید تهران از نظر محسن هاشمی | پاسخ محسن هاشمی به ادعاهای قالیباف

شهردار جدید تهران از نظر محسن هاشمی | پاسخ محسن هاشمی به ادعاهای قالیباف

پاسخ محسن هاشمی به قالیباف | محسن هاشمی به ادعاهای شهردار تهران درباره اعتبارات مترو واکنش نشان داد. او گفته اگر هزینه های ساخت بزرگراه صدر را با هزینه های مترو مقایسه کنیم، می فهمیم که مترو چقدر در اولویت شهرداری بوده!

پاسخ محسن هاشمی به قالیباف | محسن هاشمی به ادعاهای شهردار تهران درباره اعتبارات مترو واکنش نشان داد. او گفته اگر هزینه های ساخت بزرگراه صدر را با هزینه های مترو مقایسه کنیم، می فهمیم که مترو چقدر در اولویت شهرداری بوده!

محسن هاشمي، منتخب شوراي شهر پنجم تهران و يكي از گزينه‌هاي شهرداري تهران طي گفت‌وگويي با ايلنا؛ به سوالاتي در باب شهردار آينده تهران، چالش‌هاي شوراي پنجم و عملكرد ۱۲ ساله قاليباف در حوزه حمل و نقل عمومي پاسخ داد. 

وي در مورد علاقه‌اش براي تصدي شهرداري تهران گفت: تمايل بنده احترام به نظر اكثريت شوراست و اعضاي شورا هر تصميمي بگيرند، در عمل تابع آن خواهم بود. وي در مورد يكدست بودن شورا نيز گفت: يكدست بودن شورا مزايا و معايبي دارد، مهم‌ترين امتياز يكدست بودن شورا پيام سياسي آن است كه در اين دوره از انتخابات به خوبي شنيده شد، اما اينكه در عمل وجود يك يا دو عضو منتقد چه تاثيري در عملكرد شورا دارد، جاي تامل دارد. بايد پرسيد اين يكدست شدن موجب انسجام و كارايي بيشتر اكثريت مي‌شود يا اينكه به منتقدين فرصت انتقاد و بزرگنمايي معضلات شورا و شهرداري را مي‌دهد. البته به صورت كلي مي‌توان گفت، هيچ زمان از وجود منتقد در درون سيستم ضرر نكرده‌ايم، چرا كه منتقد با زيرسوال بردن تصميمات اكثريت موجب افزايش عمق كارشناسي و دقت آنها مي‌شود. 

هاشمي در خصوص مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي شهردار آينده تهران نيز گفت: چالش اول شهردار آينده تهران، مشكلات و تعهدات سررسيده مالي شهرداري است كه بايد به سرعت تنظيم، استمهال و تامين اعتبار شود. چالش ديگر تهران معضل ترافيك و لزوم تقويت حمل و نقل عمومي است. مشكلي كه در فصل پاييز دوباره به اوج خود خواهد رسيد و آلودگي هوا تشديد خواهد شد. چالش سوم شهردار آينده تهران هم مشكلات موجود در عرصه اجتماعي و فرهنگي است، درحقيقت صداي مطالبات عمومي و مردمي در انتخابات شنيده شد و اكنون زمان آن رسيده كه به آنها پاسخ داده شود. 

كارنامه ناموفق شوراي شهر چهارم در خصوص تلفيق و تفريغ بودجه و حسابرسي از سازمان‌ها و شركت‌ها موضوع بعدي اين گفت‌وگو بوده است كه هاشمي درمورد آن گفت: يكي از دلايل عدم موفقيت شورا در اين زمينه، اين بود كه گزارش عملكرد بودجه با تاخير به دست شورا مي‌رسيد، در گذشته هم مجلس شوراي اسلامي در زمينه ارايه گزارش‌هاي تفريغ بودجه سالانه دچار همين مشكل بود. گزارش‌ها با تاخير چند ساله به مجلس ارايه مي‌شد و همين مساله، اصالت موضوع رسيدگي را مخدوش مي‌كرد، زيرا با گذشت زمان عملا مسوولان وقت تغيير كرده بودند و رسيدگي تاثير بيروني نداشت، اما خوشبختانه در سال‌هاي اخير تهيه گزارشات به روز شده و اختلاف زمان از چند سال به چند ماه رسيده است. در شوراي شهر نيز بايد با استقرار حسابرسي آنلاين اين تاخير را برطرف كرد، اگر پس از تخصيص و صرف بودجه بلافاصله اين موضوع ثبت و در گزارش‌هاي تفريغ بررسي شود، با تاخير روبه‌رو نخواهيم شد. 

وي همچنين در خصوص ادعاهاي شهرداري درباره عدم تخصيص اعتبار به شهرداري از سوي دولت و اختلاف بين دولت و شهرداري گفت: در دولت‌هاي اخير همواره شهرداران اين موضوع را طرح كرده‌اند، البته تا حدودي درست است و دولت‌ها مي‌توانستند به مترو منابع بيشتري تخصيص دهند، به خصوص دولت نهم و دهم كه به دليل بالا بودن قيمت نفت منابع ارزي فراواني در اختيار داشت، اما سوال اينجاست، فرض كنيم تامين ارز مورد نياز مترو اولويت دولت‌ها نبود، آيا مترو اولويت نخست شهرداري تهران بوده است؟ اگر ميزان منابع مالي كه مثلا به پروژه اتوبان صدر تخصيص داده شده را با كل اعتبارات مترو در طول دهه گذشته مقايسه كنيم، مشخص ‌‌مي‌شود، مترو چقدر در اولويت شهرداري قرار داشته است!
کد N1730619

وبگردی