آفتاب

تشکیل کردستان عراق، پروژه‌ای اسرائیلی است/ خواستار گسترش روابط ایران و ترکیه هستیم

تشکیل کردستان عراق، پروژه‌ای اسرائیلی است/ خواستار گسترش روابط ایران و ترکیه هستیم

رئیس حزب وطن ترکیه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را پروژه‌ای اسرائیلی قلمداد کرد و خواستار نزدیک شدن تهران و آنکارا در خصوص تحولات منطقه‌ای شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه در دیدار با علی‌اکبر اکبر ولایتی با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا اظهار کرد: از سالیان گذشته تاکنون شاهد به وقوع پیوستن تحولات و معادلات مهم و خطرناکی در منطقه غرب آسیا هستیم که عمده این تحولات، خلق انواع تهدیدها توسط آمریکا و اسرائیل برای ترکیه و ایران است.

وی ادامه داد: در بحران سوریه به خصوص از دو سال گذشته تاکنون شاهد رشد تهدیدهای جدید دیگری هستیم که کردها یکی از آنها هستند. تهدید به این معنا که مخالفان ترکیه رسما توسط آمریکا آموزش داده شدند و به دنبال آن، تسلیح و تجهیز آنها صورت گرفت که مقام‌های آمریکا اعلام می‌کنند این وضعیت با هدف مبارزه و مقابله با داعش در رقه صورت گرفته است. حتی آنها اذعان کردند که پس از پایان عملیات‌های مبارزه با داعش، سلاح‌های موجود در دست کردها را جمع‌آوری خواهند که مطلقاً چنین حالتی اتفاق نخواهد افتاد.

رهبر حزب وطن ترکیه با بیان این که خودمختاری و استقلال اقلیم کردستان عراق تهدیدی جدی برای ایران و ترکیه قلمداد می‌شود، گفت: برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان و همچنین تشکیل دولت‌ یا دولت‌های مستقل کردی در سوریه و عراق خطر جدی برای ترکیه و منطقه به حساب می‌آید. اما مساله اصلی این است که تشکیل کردستان عراق یک سناریوی کاملاً اسرائیلی است که از گذشته به دنبال آن بوده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: تهدیدهای اسرائیل و آمریکا در منطقه، موجب نزدیک شدن ترکیه و ایران به یکدیگر می‌شود. چراکه تهران و آنکارا خواستار برقراری صلح و ثبات در منطقه هستند و از این نظر خواستار بهبود روابط در همه ابعاد هستیم.

 

کد N1730410

وبگردی